هدف از تصفیه آب

هدف از تصفیه آب چیست ؟

هدف از تصفیه آب (Water Refinery) : تصفیه آب ،به هر فرآیندی گفته میشود که کیفیت آب را ارتقا میبخشد تا آن آب را برای یک هدف خاص مناسب‌تر سازد. استفاده نهایی از آب ممکن است آشامیدن، استفاده در صنعت، آبیاری، نگهداری جریان سالم آب رودخانه، تفریحات آبی و یا بازگرداندن آب به صورت امن به محیط‌زیست باشد. فرایندتصفیه آب ،به حذف آلاینده‌ها و اجزای نامطلوب یا کاهش غلظت آن‌ها منجر میشود، به طوری‌که آب برای استفاده مورد نظر مناسب می‌شود.

تصفیه آب آشامیدنی

دو سوم بدن از آب است. سلامتی ما وابسته به آب سالم است. هر فرد طول روز باید مقدار کافی آب مصرف کند تا بدن هیدراته بماند. هر چقدر آب با کیفیت و سالم تر باشد، تاثیرش روی عملکرد بدن بهتر و سلامتی بیشترخواهد شد.

تصفیه آب برای تولید آب آشامیدنی سالم ، شامل حذف آلاینده‌های آب ورودی و تولید آبی است که هیچ گونه خطری در کوتاه مدت و یا بلند مدت بر سلامتی انسان نداشته باشد. جامدات معلق، ویروس ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها ،جلبک ها و مواد معدنی مانند آهن و منگنز موادی هستند که در طول فرایند تصفیه آب آشامیدنی بایدحذف شوند.

فرایندهای مربوط به حذف آلاینده‌ها شامل : فرایندهای فیزیکی مانند ته‌نشینی و فیلتراسیون، فرایندهای شیمیایی مانند ضد عفونی و انعقاد و فرایندهای بیولوژیکی مانند فیلتر کردن آهسته شن و ماسه میباشد.

برای اطمینان از کیفیت آب، افزون بر تصفیه، مسائل مربوط به نقل و انتقال و آبرسانی نیز اهمیت دارند. به همین دلیل، معمولابرای جلوگیری از آلودگی باکتریایی در طول مرحله توزیع، نگهداشتن مواد ضدعفونی‌کننده در آب تصفیه شده‌است.

اما ممکن است آب شهری کامل تصفیه نشود و مقداری ناخالصی و املاح در آن موجود باشد.همچنین مواد ضدعفونی کننده ای که به آب اضافه میشود برای سلامتی انسان مضر است. باید دنبال چاره باشید. بهترین راه برای داشتن آب سالم ،نصب دستگاه تصفیه آب در خانه است. دستگاه در مدل های مختلف آبی خالص و گوارا تولید میکند. آلاینده‌ها و املاح مختلفی در آب باعث آلودگی آب خانگی می‌شوند مثل: نیتروژن، نیترات و فسفر در کودها و پساب‌ ها که با وارد شدن به آب سبب رشد جلبک‌ و مسدود شدن لوله‌های آب و آب‌ های آشامیدنی می‌شوند. اصلی ترین هدف دستگاه تصفیه آب از بین بردن و حدف کامل آلاینده‌ های آب و کاهش سختی آب و تأمین آبی سالم و گوارا در خانه است.در این مقاله در مورد هدف استفاده از تصفیه آب صحبت می کنیم.همچنین آلاینده های آب و انواع روشهای تصفیه آب را شرح میدهیم.

دستگاه تصفیه آب ثمین

انواع آلاینده های آب خانگی

هدف از تصفیه آب تضمین سلامتی است . در این بخش در مورد انواع آلاینده های خطرناک در آب صحبت می کنیم .نیترات مضرترین آلاینده‌ های آب است .در تولید کود کشاورزی و نگهدارنده سوسیس و کالباس از نیترات استفاده می‌شود. این عنصر از راه فاضلاب‌های خانگی و صنعتی و مصرف کود کشاورزی وارد آب شهری می‌شود. مصرف آب‌ با نیترات زیاد برای کودکان، زنان باردار و شیرده و همچنین افراد سالمند آسیب رسان است.

 نیترات در گوارش به نیتریت تبدیل می شود. نیتریت در بدن نوزاد به آهن هموگلوبین می چسبد و سبب کمبود اکسیژن و حتی موجب مرگ می شود.

آلاینده‌های آلی آب مناطق صنعتی مانند صنایع غذایی، کاغذ سازی، کشتارگاه‌ ها وارد آب ‌های زیرزمینی و آب ‌های مصرفی خانگی می شود.

ذرات جامد معلق در آب حل نمی شود و از ورود نور خورشید به دریا ممانعت می کند و مانع عمل فتوسنتز  گیاه می‌شوند. پسماند صنایع داروسازی، رنگ ‌ها و حلال ‌های صنایع رنگ سازی، افزودنی ‌های غیرمجاز و آفت‌ کش‌های کشاورزی از آلاینده ‌های آلی آب است. نفت از طریق ترکیدن لوله ‌های نفت به درون آب‌ های زیرزمینی نشت می کند و سبب آلودگی آب می شود و سلامت انسان‌، گونه‌های آبزی و محصولات کشاورزی را به خطر میاندازد.

انواع ویروس‌ها و باکتری ‌ها از راه فاضلاب ‌های صنایع به آب‌های آشامیدنی وارد ‌می شود و سبب بروز تب و اسهال و التهاب شکم و روده، اختلالات کبدی، ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. فلزات سنگین، سیانیدها و ترکیبات فلزی از آلاینده ‌های غیر آلی آب خانگی هستند و به راحتی تجزیه نمی شوند. وجود فلزات سنگین سبب مسمومیت‌ ، تضعیف سیستم ایمنی بدن و کاهش باروری در زنان و مردان می‌شود. سرب سبب عقب ‌ماندگی ذهنی کودکان خواهد شد.

آلاینده های آب خانگی

کادمیوم از راه گیاهان زراعی وارد محصولات کشاورزی می شود و مصرف این محصولات توسط انسان‌ها سبب مشکلات کبدی و کلیوی و اسهال می شود. در صنعت برای خنک کردن تجهیزات از آب استفاده می‌شود. آب با دمای بالاتری وارد آب زیرزمینی و شهری شده است و سبب افزایش دمای آب خواهد شد. ماهی‌ها که در رودخانه‌هایی با آب خنک زندگی می کنند، باوجود گرم شدن آب محیط را ترک کرده اند و کلا اکوسیستم تغییر می کند.

مواد رادیواکتیو بسیار در آب ماندگار هستند. این مواد سبب ناراحتی ‌های کلیوی و ابتلا به سرطان ‌ها در انسان می‌شوند. عناصر خطرناک رادیواکتیو وقتی که وارد آب ‌های آشامیدنی شوند، از طریق نوشیدن جذب بدن خواهد شد.

فلوراید آب در حد کم برای سلامتی انسان ضروری است ولی مقدار زیادش روی دندان ‌ها اثر گذاشته است و سبب پوسیدگی دندان می‌شود. درد های مفاصلی، بر هم خوردن تعادل بدن و کم شدن ضریب هوشی از عوارض فلوراید آب است.

انواع روش‌های تصفیه آب

روش های تصفیه آب

بعلت انواع آلاینده ها و حجم آب برای تصفیه، کیفیت و مصرف آب، سه روش فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی برای تصفیه وجود دارد.

روش فیزیکی تصفیه آب

در روش فیزیکی رسوبات آب ته نشین می شود و فیلتراسیون توسط روش اسمز معکوس و اولترا فیلتراسیون و فیلتر کربنی، شنی، نانو و میکرو صورت می گیرد. پس ازحذف مواد جامد و معلق با استفاده از اشعه ماوراء بنفش عوامل بیماری‌زا حذف می‌شود.


روش بیولوژیکی تصفیه آب

در روش بیولوژیکی توسط فیلتر شنی و مواد کربنی فعال مواد مضر آب حذف خواهد شد.

روش شیمیایی تصفیه آب

در روش شیمیایی مراحل اکسیداسیون شیمیایی، انعقاد و ضدعفونی با کلر انجام می شود.

اسمز یعنی عبور آب از غلظت کم به غلظت بالا است. در تصفیه آب از فشار اسمزی برای حذف آلاینده ‌های آب و تولید آبی گوارا  استفاده می‌شود. روش اسمز معکوس از مرسوم ترین روش‌ های فیلتراسیون آب است. در اسمز معکوس از فیلتر ممبران برای تولید آب آشامیدنی سالم استفاده میشود.

اسمز معکوس بهترین روش حذف آلاینده ‌های آب

روش اولترافیلتراسیون در تصفیه خانه‌های اطراف شهریک پیش تصفیه اسمز معکوس است.همه‌ ذرات معلق، عوامل بیماری ‌زا، رنگ‌ ها و ضایعات صنایع داروسازی را بطور کامل از بین می برد.

 اولترا فیلتراسیون تحت تأثیر اختلاف فشار است.

آب با فشار از فیلتر ممبران رد شده و ناخالصی‌گرفته می شود و بعد از ضدعفونی شدن و زلال سازی بعنوان آب آشامیدنی وارد مخزن آب شهری می‌شود. طول عمر ممبران ‌در روش اسمز معکوس، عملکرد و سرعت بالا مقاومت در برابر آلودگی‌ها از مزایای اولترافیلتراسیون است.

کاربرد دستگاه تصفیه آب خانگی

استفاده از آب سالم

بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی تمام آلاینده‌ها و مواد سمی و مضر آب را حذف می کند. آب باران وارد آب زیرزمینی می شود و مهم‌ترین آن ‌ها کلسیم و منیزیم است. زمانی که املاح معدنی، فلزات و یون‌ها در آب به مقدار زیاد وجود داشته باشد سبب سختی آب می شود و مشکلاتی برای انسان بوجود می‌آید. رسوب در سماور، کتری ولوله‌های حمام سبب مسدود شدن لوله ها می‌شود. صابون و شوینده‌ها در آب سخت بدرستی کف نمی‌کنند.

طعم شور آب به دلیل املاح معدنی در آب‌ سخت است که سبب سنگ کلیه می شود. از  جوشاندن، کلر و دستگاه تصفیه آب برای کاهش سختی آب استفاده می‌شود. دستگاه تصفیه به روش اسمز معکوس برای حذف موادمضر آب و برطرف کردن سختی آب مناسب است.

سبد خرید