تصفيه آب خانگی اوجنرال

معرفی قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب خانگی مدل ها و انواع مختلفی دارد از جمله پارچ تصفیه آب , دستگاه تصفیه آب خانگی کیسی و یا دستگاه تصفیه آب خانگی زیرسینکی و … بسته به مدل دستگاه تصفیه آب و شرکت سازنده آن و یا عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی قطعات تشکیل دهنده آن با یکدیگر متفاوت است. در بین دستگاه های تصفیه آب خانگی دستگاه تصفیه آب زیرسینکی فروش بیشتری دارد. بنابراین در این مقاله قطعات تصفیه آب زیر سینکی به طور کامل شرح داده می شود.

قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی

قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی شامل شیر ورودی آب , فیلتر الیافی , سوییچ فشار پایین , فیلتر کربن فعال , فیلتر کربن بلاک , پمپ , فیلتر ممبران , شیر فاضلاب , سوییچ فشار بالا , مخزن , فیلتر پست کربن و مواد معدنی و شیری که بر روی سینک متصل می شود. در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی باید به فیلترهای دستگاه تصفیه آب توجه کنید بسته به کیفیت آب تولید شده و داشتن فرآیند اسمز معکوس تعداد فیلترهای دستگاه تصفیه آب متفاوت است . ویژگی های کلیه قطعات به شرح زیر است :

استند یا شاسی یا براکت دستگاه تصفیه آب

دستگاه های تصفیه آب بر روی یک پایه یا بدنه قرار دارند که به آن شاسی گفته میشود. جنس شاسی دستگاه معمولا قطعه ای پلاستیکی یا فلزی است و همه اجزای دستگاه تصفیه بر روی آن سوار میشوند .

وجود شاسی یا بدنه دستگاه تصفیه آب باعث میشود  نیاز به سوراخ کردن کابینت  نباشد و حمل و جابه جایی دستگاه تصفیه آب را آسان تر و سرویس تصفیه آب را راحت تر خواهد کرد.

براکت دستگاه تصفیه آب _قطعات تصفیه آب

 شیر سه راهی ورودی آب

شیر ورودی از طریق تبدیل به انشعاب آب ورودی متصل می شود. از این طریق آب آشامیدنی شهری وارد فیلتر مرحله اول می شود .

سه راهی ورودی آب

شیر استیل آب ورودی

این شیر قبل از دستگاه نصب می شود و وظیفه آن باز و بسته کردن آب ورودی به دستگاه تصفیه آب می باشد .

شیر آب ورودی_قطعات تصفیه آب

هوزینگ فیلترهای پیش تصفیه

سه عدد هوزینگ در پایین دستگاه تصفیه آب وجود دارند که فیلتر های پیش تصفیه (مراحل ۱ و ۲ و ۳ ) درون آنها قرار میگیرند. اولین هوزینگ شفاف و دوتای دیگر سفید رنگ هستند .داخل هوزینگ شفاف فیلتر الیافی و داخل دو هوزینگ دیگر فیلترهای کربن پودری و کربن بلاک قرار میگیرند.

هوزینگ پیش تصفیه - قطعات تصفیه آب

هوزینگ فیلتر ممبران

در داخل این هوزینگ ، فیلتر ممبران دستگاه که  مهمترین فیلتر دستگاه می باشد قرار می گیرد . این هوزینگ سفید رنگ بوده و دارای یک ورودی برای آب خام به هوزینگ و دو خروجی یکی برای آب تصفیه شده و دیگری برای املاح حذف شده از آب می باشد .

هوزینگ فیلتر ممبران - قطعات تصفیه آب

آچار هوزینگ

با این وسیله می توان هوزینگ فیلترهای پایین دستگاه تصفیه آب و یا درپوش هوزینگ فیلترممبران را جهت تعویض فیلتر باز و بسته کرد.

آچار هوزینگ-قطعات تصفیه آب

فیلتر الیافی

بعد از اتصال دستگاه تصفیه آب به انشعاب آب ورودی , آب آشامیدنی برای اولین مرحله تصفیه وارد هوزینگ فیلتر الیافی تصفیه آب می شود. این فیلتر کلیه گل و لای و ذرات درشت موجود در آب را کاملا حذف می کند. برای باز و بسته کردن هوزینگ از آچار مخصوص آن استفاده می شود.

فیلتر الیافی تصفیه آبفیلترکربن فعال و فیلتر کربن بلاک

آب بعد ار عبور از فیلتر الیافی و حذف گل و لای و ذرات معلق به هوزینگ مرحله دوم و سوم وارد می شود. محفطه دوم که فیلتر کربنUDF در آن قرار دارد کلیه آلاینده های شیمیایی موجود در آب مثل کلر را حذف می کند و طعم و بوی آب را بهبود می دهد.

فیلتر مرحله دوم کربن UDF

در هوزینگ مرحله سوم فیلتر کربن بلاک قرار دارد که عملکردی شبیه به فیلتر کربن فعال دارد و آلاینده های باقیمانده در آب از مرحله دوم را کاملا حذف می کند و طعم و بوی آب را بهبود می دهد. این فیلتر به صورت استوانه ای است که دور آن توری کشیده شده است.

فيلتر تصفيه آب كربن ‍CTO فیلتر ممبران

آب بعد از مرحله سوم وارد پمپ دستگاه تصفیه آب می شود و با فشار وارد فیلتر ممبران تصفیه آب می شود در این مرحله کلیه املاح مضر در آب در غشای فیلتر ممبران باقی می ماند و در نهایت آبی عاری از آلودگی و آلاینده شیمیایی تولید می شود. فیلتر ممبران در دستگاه های تصفیه آبی قرار دارد که فرآیند تصفیه در آن از نوع اسمز معکوس باشد. فیلتر ممبران دو خروجی آب دارد یک خروجی که آب کثیف و حاوی املاح شیمیایی را به فاضلاب انتقال می دهد و یک خروجی دیگر که آب تمیز و عاری از آلاینده های شیمیایی را به مخزن دستگاه تصفیه آب انتقال می دهد. لازم بذکر است که فیلتر ممبران نسبت به کلر بسیار حساس است و در مرحله دوم و سوم باید کلر موجود در آب کاملا حذف شود که به آن آسیب وارد نشود.

فیلتر ممبران تصفیه آب-معرفی قطعات تصفیه آب

 فیلتر پست کربن

آب بعد از عبور از فیلتر ممبران وارد فیلتر کربن نهایی می شود این فیلتر طعم و بوی آب را طبق ذائقه مصرف کننده تغییر می دهد. آب به دلیل ماندن در مخزن تصفیه آب ممکن است طعم و بوی ماندگی به خود بگیرد بنابراین با عبور از فیلتر پست کربن طعم و بوی آن بهبود می یابد.

 

فیلتر پست کربن-قطعات تصفیه آب

فیلتر مینرال

در برخی ازدستگاههای تصفیه آب فیلتر نارنجی رنگی به نام فیلتر مینرال وجود دارد. آب بعد از فیلتر پست کربن وارد فیلتر مواد معدنی می شود و این فیلتر مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند منیزیم و کلسیم را به آب آشامیدنی اضافه می کند. 

فیلتر مینرال-قطعات تصفیه آب

فیلتر قلیایی

فیلتر قلیایی آخرین و مهم ترین فیلتر در دستگاه تصفیه آب خانگی است این فیلتر میزان PH آب آشامیدنی را افزایش می دهد و آن را اسیدی شدن و مضراتی که برای بدن دارد دور می کند. آب قلیایی دارای خواصی است که برای بدن بسیار مفید است .

فیلتر آلکالاین-قطعات تصفیه آب

پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی

در دستگاه های تصفیه آبی که از فرآیند اسمز معکوس برای تصفیه آب استفاده می کنند از پمپ برای تامین فشار آب برای فیلتر ممبران استفاده می شود. برای ورود آب به فیلتر ممبران آب باید فشار زیادی داشته باشد به دلیل اینکه این فیلتر ریز بافت است.

پمپ تصفیه آب

شیر برقی

زمانی که پمپ دستگاه تصفیه آب به هر دلیلی قطع باشد این شیر ورودی آب به دستگاه تصفیه آب را قطع می کند. اگر شیر برقی خراب باشد آب ورودی به فیلتر تصفیه آب ممبران فشار لازم را نخواهد داشت بنابراین وارد دستگاه شده و از خروجی فاضلاب از دستگاه خارج می شود و در این صورت آب زیادی هدر می رود.

شیربرقی تصفیه آب

حذف کلر آب در این مرحله اهمیت زیادی دارد چراکه فیلتر مرحله بعد یعنی فیلتر ممبران به کلر حساس است و ممکن است به فیلتر آسیب وارد شود.

سوییچ قطع فشار پایین (low Pressure)

این سوییچ به عنوان محافظ پمپ شناخته می شود به دلیل اینکه زمانی که آب قطع می شود این سوییچ پمپ را خاموش می کند و از خالی کار کردن و آسیب رسیدن به آن جلوگیری می کند. برای تست سالم بودن قطعه ابتدا شیر آب ورودی را ببندید اگر پمپ خاموش نشود قطعه معیوب است ولی اگر پمپ کار نکند نشان دهنده سالم بودن سوئیچ است.

قطعه سوییچ فشار پایین

سوئیچ قطع فشار بالا  (High Pressure) 

این سوئیچ زمانی که شیر برداشت آب بسته باشد یا آبی در مخزن تصفیه آب نباشد پمپ را خاموش می کند. زمانی که شیر برداشت بسته باشد و به آب تصفیه شده نیازی نباشد در اثر فشار پمپ, فشار آب داخل شیلنگ ها بالا رفته و این فشار به دیافراگم سوئیچ انتقال می یابد و در نهایت با قطع جریان الکتریکی پمپ خاموش می شود.اگر مقداری از آب مخزن خارج شود فشار آب در داخل شیلنگ ها کاهش پیدا می کند و در نتیجه فشار وارد شده به دیافراگم سوئیچ کاهش پیدا می کند و جریان برق برقرار می شود و دوباره پمپ دستگاه تصفیه آب شروع به کار می کند و میزان آب مصرفی دوباره جبران می شود.

سوئیچ فشار بالا دستگاه تصفیه آب

مخزن دستگاه تصفیه آب

آب تولید شده توسط فیلتر ممبران به صورت تدریجی می باشد بنابراین برای تولید آب نیاز به یک منبع است که آب تولید شده در آن ذخیره شود و بعدا توسط شیر برداشت قابل استفاده باشد. آب برای خروج از منبع  دستگاه تصفیه آب  نیاز به فشار دارد. بنابراین مخزن تصفیه آب از نوع تحت فشار می باشد. بدنه منبع از  پلی اتیلن ساخته شده است ولی برخی از منابع ذخیره آب فلزی با روکش پلی اتیلن هستند.

مخزن تصفیه آب-قطعات تصفیه آب ثمین

شیر مخزن

این قطعه بر روی مخزن ذخیره آب تصفیه نصب می شود و عمل کنترل  آب خروجی از دستگاه را انجام می دهد .

شیر مخزن تصفیه آب-قطعات تصفیه آبشیر میکس

وظیفه این قطعه  افزودن مقداری آب خام با آب تصفیه شده می باشد . در برخی مناطق بدلیل کیفیت بالاتر آب ورودی به دستگاه ، آب تصفیه شده کمی تلخ می شود که برای بهتر شدن طعم آب شیر میکس را کمی باز می کنند تا مزه آب بهتر شود .جنس این شیر میتواند فلزی یا پلاستیکی باشد.

شیر میکس-قطعات تصفیه آب

عقربه نشان دهنده فشار آب دستگاه

در برخی از مدلهای دستگاه تصفیه آب ، در پشت فیلتر ممبران یک عقربه غشارسنج وجود دارد که از طریق آن می توان علاوه بر دیدن فشار آب داخل دستگاه ، از روشن و یا خاموش بودن دستگاه تصفیه آب نیز اطلاع پیدا کنید .

گیج فشارسنج تصفیه آب_قطعات تصفیه آب

کپسول محدود کننده جریان فاضلاب

وظیفه این قطعه جلوگیری از خروج آب بیش از اندازه به سمت فاضلاب می باشد . اگر این قطعه در دستگاه تصفیه آب نباشد تمام آبی که به هوزینگ فیلتر ممبران وارد می شود به سمت خروجی فاضلاب می رود .اما این قطعه با محدود کردن این جریان آب را وادار می کند تا با فشار از منافذ فیلتر ممبران عبور کند تا عمل تصفیه آب صورت پذیرد .این قطعه در دستگاههای اسمز معکوس وجود دارد.

محدود کننده جریان فاضلاب _قطعات تصفیه آب

شیر برداشت روی سینک

بعد از عبور آب از فیلترهای مختلف آب تصفیه شده با بهترین کیفیت تولید می شود در مرحله آخر شما با باز کردن شیر برداشت روی سینک می توانید از خوردن آب تصفیه شده لذت ببرید.

شیر برداشت آب _ قطعات تصفیه آب

انواع اتصالات در دستگاه تصفیه آب خانگی

نوع اتصالات در دستگاه های تصفیه آب براساس شرکت سازنده آن متفاوت است. نوع اتصالات در دستگاه تصفیه آب خانگی به اتصالات مهره ای و سریع تقسیم می شوند.

اتصالات مهره ای

در این نوع اتصالات با فشار دادن شلنگ در داخل مهره و بستن آن به رزوه اتصال برقرار می شود . در این نوع اتصالات ازنوار تفلون برای آببندی بهتر استفاده میشود . در برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی اتصالات از نوع مهره ای است. این نوع اتصالات معمولا دقیق تر میباشد و آببندی قوی تری دارد .

اتصالات پیچ و مهره ای تصفیه آب _قطعات تصفیه آب

اتصالات سریع یا فیتینگی یا QC

در دستگاه تصفیه آب با اتصالات سریع ، دیگر نیازی به فشردن شیلنگ در مهره نمی باشد , در این روش با فشردن شیلنگ به محل اتصال قطعات ، اتصال برقرار می شود. در این روش برای آب بندی نیازی به بستن نوار تفلون به محل اتصال نمی باشد.کاربری این نوع اتصالات بسیار راحت میباشد . به سادگی و با سرعت میتوان لوله را به آن متصل و یا جدا کرد .

شرکت تصفیه آب ثمین تامین کننده کلیه قطعات دستگاه تصفیه آب با بهترین کیفیت میباشد . جهت خرید یا نصب این قطعات میتوانید روی کارشناسان ثمین آب حساب کنید.

سبد خرید