انواع مدل دستگاه تصفیه آب خانگی

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

معرفی انواع تصفیه آب خانگی

دستگاه های تصفیه آب دارای اقسام مختلفی چون خانگی و صنعتی است ،که هرکدام برای شرایط خاصی کاربرد خواهند داشت.

امروزه تنوع دستگاه های تصفیه آب خانگی به طور چشمگیری افزایش یافته است و هر کدام براساس مدلی که دارند دارای مزایا و معایبی هستند. برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی باید تصفیه آبی انتخاب کنید که بتواند نیازهای شما را برطرف کند. برای آگاهی بیشتر برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی می توانید از راهنمای خرید  استفاده کنید. دستگاه های تصفیه آب خانگی انواع مختلفی دارند که در ادامه برخی از  مدل های آن همراه با مزایا و معایب آن ها و همچنین تفاوت هایی که با یکدیگر دارند ارائه شده اند.

دستگاه تصفیه آب خانگی پارچ شکل

پارچ تصفیه آب از یک پارچ از جنس پلاستیک ساخته شده است  که  فیلترهای تصفیه آب داخل آن قرار گرفته است. این دستگاه تصفیه آب خانگی فقط برای تصفیه آب لوله کشی مناسب است  و  برای آب چاه و یا آب های زیر زمینی مناسب نمی باشد.

پارچ تصفیه آب

مزایای تصفیه آب با دستگاه تصفیه آب پارچی

  • این پارچ قابل حمل و بسیار سبک است .
  • در هر مکانی بدون اتصال به برق قابل استفاده است.
  • به راحتی می توان در یخچال از آن نگهداری کرد.
  • قیمت این پارچ نسبت به سایر روش های تصفیه آب بسیار ارزان و مقرون به صرفه است .

معایب تصفیه آب با دستگاه تصفیه آب پارچی

  • توانایی حذف نیترات و آرسنیک را از آب ندارد و بهتر است از فناوری اسمز معکوس استفاده شود.
  • میزان آب تصفیه شده توسط این دستگاه بسیار اندک است.
  • مدت زمان ماندن آب در دستگاه تصفیه آب طولانی است.

دستگاه تصفیه آب سرشیری

دستگاه تصفیه آب سرشیری

دستگاه تصفیه آب سرشیری ظاهری ساده و زیبا دارد. که بر روی انواع شیرآلات نصب شده . تمام املاح های مضر و سنگین آب را تصفیه می کند و آبی سبک و گوارا در اختیار شما قرار میدهد. دستگاه‌های سرشیری بسیار کوچک هستند و به راحتی می‌توانید آنها را نصب کنید. این دستگاه‌ها برای عملکرد خود نیازی به برق ندارند. و می‌توانید در هر لحظه و هر زمان از آنها استفاده کنید در ادامه ما به نوع عملکرد آن میپردازیم با ثمین آب همراه باشید.

این شیرها به جای سرشیر بسته می‌شود. پس ابتدا باید با دست یا آچار فرانسه، سرشیر علمک خود را باز کنید .وبه جای آن، دستگاه تصفیه را ببندید. این دستگاه‌ها ابعاد نسبتا کوچکی دارند. و دارای طول ۱۲ سانتی متر، عرض ۹ سانتی متر و ارتفاع شش سانتی متر هستند. به همین خاطر حتی روی شیرآلات روشویی کم ارتفاعی که معمولا در سرویس‌های دستشویی قرار می‌گیرند نیز قابل نصب هستند.

شما می‌توانید آنها را بر روی هر نوع شیرآلات نصب کنید. و از کیفیت آب تصفیه شده لذت ببرید. فقط به یاد داشته باشید که با محکم کردن بیش از حد، ممکن است رزوه داخل دستگاه تصفیه از بین رفته و از حالت آب‌بندی خارج شود. پس تنها آن را تا حدی باید محکم کنید که آب از کنار آن بیرون نزد.این دستگاه‌ها با فشردن یک دکمه آب را از خود عبور می‌دهند .یا آن را از مدار خارج می‌کنند. پس می‌توانید برای مصارف شستشواز آب معمولی استفاده نمایید تا طول عمر فیلتر آن افزایش پیدا کند.

دستگاه تصفیه آب سرشیری

دستگاه تصفیه آب رومیزی

نوع دیگر تصفیه کننده آب یا آب تصفیه کن، دستگاه تصفیه آب رومیزی است که ظاهری شبیه کلمن دارد . بر روی سینک،میز یا غیره قرار میگیرد. این دستگاه ها دارای چند مرحله تصفیه آب به همراه یک یا چند فیلتر استوانه ای شکل هستند که به همراه مخزن در داخل آن ها تعبیه شده است اگر بدنبال تصفیه آب در حجم پایین هستید میتوانید از دستگاه تصفیه آب رومیزی استفاده کنید

دستگاه تصفیه آب رومیزی عملکردی مشابه دستگاه تصفیه آب زیر سینکی دارد .با این تفاوت که قابل حمل بوده و شما در صورت جابجایی و نقل مکان می توانید آن را نیز به راحتی و بدون دردسر همراه خود ببرید.همچنین شاید در ابتدا عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی مشابه تصفیه آب رومیزی زیر سینکی به نظر برسد. اما این تفاوت را شما در درازمدت احساس خواهید کرد.درست زمانی که میزان آب بیشتری برای تصفیه نیاز داشته باشید، تفاوت عملکرد آنها را احساس خواهید کرد.زیرا این دستگاه ها قادر به تصفیه میزان زیادی از آب نمی باشند . با درخواست های بیشتر آب از سوی شما، این دستگاه با مشکل روبرو خواهد شد.. برای تعویض فیلترها حتما باید توسط کارشناس انجام شود . هر چند هزینه های جاری تعویض فیلترها بسته به نوع برند متفاوت است. اما عمدتا مبالغ بالایی دارد.

دستگاه تصفیه آب رومیزی بیز

دستگاه تصفیه آب خانگی زیرسینکی

یکی از متدوال ترین دستگاه های تصفیه آب, دستگاه تصفیه آب زیرسینکی است. در خانه‌ها معمولا از دستگاه‌های تصفیه آب  زیر سینکی استفاده می‌شود.این دستگاه تصفیه آب انواع مختلفی دارد ولی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

همانطور که از نام آن‌ها پیداست، این دستگاه ها زیر سینک ظرفشویی نصب می‌شوند.  آب تصفیه شده‌ی آشامیدنی از لوله‌ و شیرآب بصورت کاملا جداگانه خارج می‌شود. این نوع تصفیه‌ کننده های آب معمولا از سیستم فیلتراسیون اسمز معکوس یا (RO) بهره می‌برند.  مجهز به تعدادی فیلتر پیش تصفیه ، یک فیلتر ممبران و … نیز هستند. فیلترهای پیش تصفیه مانند پلی پروپیلن یا PP، فیلتر کربن فعال، فیلتر کربن بلوک ، فیلتر پست اکتیو که هرکدام کاربرد و عملکرد خاصی در تصفیه آب دارند.

دستگاه های تصفیه آب زیر سینکی قادر است در حجم زیادی آب را تصفیه کند.

تصفیه آب با استفاده از این دستگاه به دو روش انجام می شود:

تصفیه آب با روش فیلتراسیون

در این روش آب با عبور از تعدادی فیلتر تصفیه می شود و تفاوت آن با روش اسمز معکوس در این است که دستگاه تصفیه آب فاقد فیلتر ممبران تصفیه آب و پمپ می باشد. یکی از معایب روش فیلتراسیون این است که نمی تواند کلیه آلاینده های آب را حذف نماید و امکان وجود برخی از آلاینده ها و ذرات ریز مثل گل و لای و زنگ آهن در آب وجود دارد.

تصفیه آب با روش اسمز معکوس

وجود فیلتر ممبران در روش تصفیه آب اسمز معکوس باعث شده است که بیشتر آلاینده های موجود در آب چه آلاینده های فیزیکی و از همه مهم تر آلاینده های شیمیایی مانند نیترات و آرسنیک حذف شود. بنابراین دستگاه تصفیه آبی که دارای فرآیند اسمزمعکوس است نسبت به سایر دستگاه ها برای تولید آبی عاری از مواد شیمیایی بهترین گزینه است. اما لازم بذکر است که امکان دارد برخی از املاح مفید آب با استفاده از این فناوری از بین برود و آب تصفیه شده طعم تلخی به خود بگیرد و اینجاست که بحث دستگاه تصفیه آب خانگی شش مرحله ای و یا پنج مرحله ای به میان می آید. در دستگاه تصفیه آب شش مرحله یک فیلتر به نام فیلتر مینرال قرار دارد که املاح مورد نیاز بدن بدن از جمله منیزیم و غیره را به آب اضافه می کند و طعم آن را بهبود می دهد.

برای آگاهی بیشتر مقاله مراحل تصفیه آب را مطالعه کنید.

پس برای تصفیه آب خانگی دستگاه تصفیه آب با فناوری اسمز معکوس شش مرحله ای بهترین گزینه است.

دستگاه تصفیه آب زیر سینکی

مزایای دستگاه تصفیه آب خانگی زیر سینکی

  • امکان اضافه کردن فیلتر های دیگر مثل فیلتر قلیایی یا فرابنفش برای داشتن طعمی بهتر
  • داشتن قیمت مناسب نسبت به دستگاه تصفیه آب کیسی
  • تولید آب تصفیه شده به میزان لازم برای آشامیدن و حتی شستشوی سبزیجات و میوه جات
  • در دسترس بودن کلیه قطعات آن

معایب دستگاه تصفیه آب خانگی زیر سینکی

  • برای نصب این دستگاه تصفیه آب به فضای زیادی نیاز دارید
  • دستگاه تصفیه آب زیر سینکی مانند تصفیه آب پارچ شکل قابل حمل نیست
  • نصب این دستگاه تصفیه آب نیاز به تخصص دارد

 

 

دستگاه تصفیه آب کیسی

دستگاه تصفیه آب کیسی یا رو میزی از لحاظ ظاهری انواع متنوعی دارد. این دستگاه تصفیه آب مانند زیر سینکی می تواند آب را هم با روش فیلتراسیون و یا اسمزمعکوس تصفیه کند اما برخی از آن ها تنها از روش فیلتراسیون برای تصفیه آب استفاده می کنند و فاقد فیلتر ممبران و پمپ می باشند. در برخی از دستگاه های تصفیه آب کیسی یا رومیزی مراحل تصفیه آب با یکدیگر ادغام شده اند به دلیل اینکه این دستگاه فضای کمی را اشغال کند , اما تهیه فیلترهای این دستگاه کار دشواری است و در صورت وجود باید به فروشگاهی که دستگاه را خریداری کرده اید مراجعه کنید.

تصفیه آب کیسی

مزایای دستگاه تصفیه آب کیسی

  • فضای کمی را اشغال می کند
  • دستگاه تصفیه آب کیسی نسبت به دستگاه تصفیه آب زیر سینکی ظاهر بسیار زیبایی دارد.
  • این دستگاه در هر مکانی از جمله محل کار و منزل قابل استفاده است.

معایب دستگاه تصفیه آب کیسی

  • نسبت به سایر دستگاه های تصفیه آب قیمت بالاتری دارد.
  • امکان اضافه کردن فیلتر در این دستگاه تصفیه آب وجود ندارد.
  • حجم آب تصفیه تولید شده توسط این دستگاه نسبت به دستگاه تصفیه آب زیر سینکی بسیار کمتر است.

 قیمت انواع دستگاه تصفیه آب

دستگاه های تصفیه آب بسیاری در بازار وجود دارد که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با یکدیگر دارند اما از نظر قیمت با یکدیگر تفاوت دارند. به راستی دلیل این تفاوت قیمت چیست؟

تفاوت قیمت دستگاه های تصفیه آب به کیفیت قطعات سازنده و کیفیت ساخت دستگاه تصفیه آب مربوط می شود. برای اینکه دستگاه تصفیه آب بهترین عملکرد داشته باشد تجهیزات آن علاوه بر اینکه باید با کیفیت باشند بلکه باید به درستی در دستگاه به کار برده شده باشند. به عنوان مثال اگر فیلترهای پیش تصفیه مثل فیلتر الیافی تصفیه آب و یا کربن فعال دارای کیفیت لازم نباشند باعث می شود آسیب جدی به فیلتر ممبران وارد شود و در نهایت آب با کیفیتی تولید نشود. علاوه بر آنچه گفته شده تعداد مراحل تصفیه آب نیز می تواند یکی از دلایل تفاوت قیمت دستگاه های تصفیه آب خانگی باشد. البته داشتن خدمات پس از فروش و گارانتی محصول یکی دیگر از مسایلی است که باید به آن توجه شود. چرا که در صورت خرابی دستگاه و تعویض قطعات و حتی تعویض فیلترهای تصفیه آب ارائه خدمات پس از فروش اهمیت زیادی دارد.

تفاوت انواع دستگاه تصفیه آب

دستگاه های تصفیه آب تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند :

سیستم فیلتراسیون : اسمز معکوس ( RO)   یا اولترافیلتراسیون ( UF)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید