تصفیه آب شهری

فرآیند تصفیه آب شهری و ضرورت تصفیه آب شهری

تصفیه آب شهری

نوشیدن آب سالم برای سلامتی انسان لازم و ضروری است. بسیاری از جوامع برای تامین آب آشامیدنی سالم از روش های مختلفی استفاده می کنند.  آب در سال های گذشته با استفاده از جوشاندن و صاف کردن آب انجام می شد. اما امروزه مراحل مختلفی برای تصفیه آب در تصفیه خانه ها وجود دارد.

مراحل تصفیه آب شهری در تصفیه خانه

برای تامین آب آشامیدنی سالم و جلوگیری از عوامل آلوده بیماری زا لازم است که آب با بهترین روش تصفیه شود. مراحل تصفیه آب آشامیدنی شامل مراحل زیر است. به طور کلی فرآیند تصفیه آب شهری شامل فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی می باشد که مراحل هر دو فرآیند  به شرح زیر است:

مراحل تصفیه آب شهری

 آبگیر برای انتقال آب به تصفیه خانه

برای تصفیه آب شهری با استفاده از آب های سطحی, ابتدا آب از قسمتی به نام آبگیر برداشته می شود و به تصفیه خانه منتقل می گردد. آبگیر یا ( intake ) یک ساختمان از جنس بتن است که نسبت به منبع آب, آبی عاری از مواد شناور و با کیفیت بهتری تولید می کند. محل آبگیر در بالای جریان های آب شهری قرار دارد, محلی که از جریان های سیلابی و گردابی به دور باشد. در محل آبگیر تصفیه فیزیکی آب با آشغالگیری آب با استفاده از توری های تعبیه شده انجام می شود.

تصفیه فیزیکی برای حذف جامدات معلق در آب

بعد از منتقل شدن آب از آبگیر به تصفیه خانه, جامدات معلق در آب با استفاده از آشغالگیر جداسازی می شوند. آشغالگیر ( screen ) انواع مختلفی دارند. این مرحله می تواند بر فرآیندهای دیگر تصفیه آب تاثیرگذار باشد به دلیل اینکه اگر اشیای بزرگ موجود در آب جداسازی نشوند صدمات جدی به تجهیزات تصفیه آب وارد می شود. آشغالگیرها انواع مختلفی دارند شامل آشغالگیرهای ریز و درشت که آشغالگیرهای درشت در ابتدای فرآیند قرار می گیرند و آشغالگیرهای ریز در انتهای فرآیند پاکسازی آب قراد دارند. لازم به ذکر است که جریان آب عبوری از آشغالگیرها باید به گونه ای باشد که مواد جامد به میله های آشغالگیر بچسبد اما فضای بین میله ها را مسدود نکند که جریان آب به راحتی از آن عبور کند.

استفاده از مواد شیمیایی برای کنترل رشد گیاهان آبزی

رشد بیش از حد گیاهان آبزی مانند جلبک ها طعم و بوی خاصی به آب می دهد و فرآیند تصفیه آب را دچار اختلال می کند. بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکل در فرآیند تصفیه برای کنترل رشد جلبک ها از مواد شیمیایی  استفاده می شود.

هوادهی در تصفیه آب شهری

برای افزودن اکسیژن به آب یا از بین بردن گازهای نامطبوع موجود در آن از هوادهی در فرآیند تصفیه آب استفاده می شود. هوادهی بیشتر برای آب های زیرزمینی به کار می رود به دلیل اینکه آب به اندازه کافی با اتمسفر در تماس نبوده است. هوادهی ( Aeration ) گازها و فلزات محلول در آب مانند متان, منگنز, آهن و دی اکسیدکربن را خارج می کند.

انعقاد و لخته سازی در تصفیه آب

در این مرحله مواد شیمیایی منعقدکننده به آب تزریق می شود در نتیجه بار الکتریکی بین ذرات معلق در آب خنثی می شود و باعث می شود که ذران خاک یا ماسه موجود در آب به هم بچسبند و تشکیل توده یا لخته دهند. نمک های آلومینیوم و آهن مواد شیمیایی استانداردی هستند که در تصفیه خانه ها برای عمل انقعاد استفاده می شود.

ته نشینی در فرآیند تصفیه آب

توده ایجاد شده در مرحله لخته سازی به دلیل وزن سنگین ته نشین می شود.

فیلتراسیون

بعد از ته نشین شدن توده, آب زلال موجود در بالای منبع از فیلترها عبور می کنند. فیلترها شامل ترکیبات مختلفی مانند شن و ماسه و زغال چوب هستند. که در این مرحله ویروس ها, میکروب ها و ذرات گرد و غبار باقیمانده در آب حذف می شوند.

گندزدایی یا ضدعفونی کردن آب

بعد از عبور کردن آب از مرحله فیلتراسیون نوبت به ضدعفونی کردن آن می رسد. از کلر برای از بین بردن میکروب ها و انگل های باقیمانده در آب استفاده می شود. روش های مختلفی برای ضدعفونی کردن آب وجود دارد مانند استفاده از روش های فیزیکی مانند نور و گرما به گونه ای که با گرم کردن آب تا نقطه جوش کلیه باکتری های موجود در آن را از بین می روند, یا استفاده از ابزار مکانیکی که برخی از باکتری ها را از بین می برد و یا با استفاده از تابش الکترو مغناطیس آب را ضدعفونی می کنند.

ذخیره سازی آب

آخرین مرحله تصفیه آب شهری ذخیره سازی آب می باشد که با استفاده از لوله های انتقال  به دست مصرف کننده می رسد. در بین مراحل قبلی ضدعفونی کردن آب از اهمیت بالایی برخوردار است به دلیل اینکه مستقیما بر سلامت جامعه تاثیر می گذارد و بیشترین سرمایه گذاری باید برای این مرحله اختصاص داده شود.

دلایل استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی

استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی برای مکان هایی که شبکه لوله کشی آنها فرسوده است یا در نزدیکی پایگاه های نظامی قرار دارند یک ضرورت محسوب می شود. برای داشتن آب آشامیدنی با کیفیت لازم است از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کنید. دلایل استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی شامل:

  • کاهش ابتلا به سرطان با حذف آلایندهای مضری مانند نیترات
  • حذف کلر از آب آشامیدنی
  • صرفه جویی در وقت و هزینه برای جوشاندن آب یا خرید بطری های آب معدنی
  • حذف زنگ لوله از آب آشامیدنی ناشی از لوله کشی  قدیمی ساختمان
  • آب تصفیه شده سیستم گوارش را تقویت می کند و باعث می شود غذا راحت تر هضم شود.حذف فلزات سنگین از آب آشامیدنی
  • از بیماری های قلبی و کلیوی جلوگیری می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید