انواع دستگاه آب شیرین کن صنعتی

آب شیرین کن صنعتی

مشکل کمبود آب  یکی از  مهمترین مشکلات جوامع بشری مخصوصا در نواحی خشک و کم بارش میباشد . همچنین با وجود این که ۷۰ درصد سطح کره زمین را آب پوشانده است  بدلیل شور بودن و غیر قابل شرب بودن این آب ها  ، امکان استفاده از این آبها بصورت تصفیه نشده وجود ندارد. یکی از کارهایی که برای رفع این مشکل میتوان انجام داد تصفیه آبهای سطحی و  استفاده از دستگاه آب شیرین کن میباشد. این دستگاه با نام های دیگری مانند دستگاه تصفیه آب ،  دستگاه اسمز معکوس یا  RO   ، نیز شناخته می‌شود.

 این دستگاه ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به شرح آن می پردایم.

انواع دستگاه آب شیرین کن

  • صنعتی
  • نیمه صنعتی (۴۰۰ تا ۱۲۰۰ گالن)
  • خانگی
  • دریایی

آب شیرین کن های صنعتی و نیمه صنعتی طی فرایندهای مختلفی  اقدام به تصفیه آب و شیرین کردن آب میپردازند و توانایی حذف باکتری ها، ویروس ها، ذرات معلق، املاح حل شده در آب، و حتی رنگ و بو را دارند

 که این فرایند ها عبارتند از:

  • غشایی
  • تقطیری
  • فیزیکی

فرآیند غشایی  یا سیستم RO یا همان اسمز معکوس  ، پرکاربردترین و کم هزینه ترین روش نسبت به سایر فرآیندها  می باشد. دلیل  نامگذاری فرایند غشایی به این دلیل است که در این روش از یک غشا به نام غشای نیمه تراوا استفاده می شود که این غشا به صورت ورقه ای بسیار نازک می باشد و فقط به مولکول های آب اجازه می دهد که از آن عبور کنند و سایر املاح و ذرات معلق موجود در آب در پشت غشا جمع می شوند.

دستگاه های آب شیرین کن صنعتی کاربردهای زیادی دارد. مهم ترین و متداول ترین موارد این دستگاه شامل موارد زیر است:

آب شیرین کن صنعتی کشاورزی

دستگاه آب شیرین کن صنعتی

آب در مراحل رشد، برداشت، فراوری و بسته بندی محصولات کشاورزی و گلخانه ای استفاده می شود و اهمیت زیادی دارد. منابع آبی در بخش کشاورزی شامل : آب چاه یا آب های زیر زمینی و آب های سطحی است. استفاده از این منابع تاثیرات متفاوتی روی محصولات مزارع و گلخانه ها، خاک دارد.

استفاده از آب در بخش کشاورزی و گلخانه ها پر مخاطره ترین آب است و در کودها و شستشوی محصول استفاده نمی شود، مگر این که تصفیه انجام شود. عوامل زیادی روی کیفیت آب های تاثیر دارد. مهم ترین عامل راکد بودن آب است. آب چاه در کشاورزی رایج است. در صورت حفر اصولی، استفاده از آن مناسب تر است. کیفیت آب چاه به مکان ، تخلخل خاک و نزدیکی به فاضلاب بستگی دارد. از آب تصفیه در کشاورزی برای نگهداری محصولات و کشت محصول استفاده می گردد.

  1. استفاده از آب تصفیه برای کشت محصول : در کشاورزی بر عوامل مختلفی تاثیر گذار است. موجب تولید محصولات با بازده بالا می شود. مزایای استفاده از آب برای کشت محصول در مزارع موارد زیر است:
  • افزایش تولید محصول : دستگاه های تصفیه آب کشاورزی  بهره وری و تولید محصول یک مزرعه یا گلخانه را تا ۴۰% افزایش میدهد.
  • جلوگیری از تحلیل خاک
  • کاهش نیاز به مصرف کود
  • رشد محصولات در مزرعه
  • مقرون به صرفه بودن
  • کاشت محصولات در زمین مزرعه و گلخانه
  • افزایش طول عمر محصول

۲.  آب تصفیه در نگهداری محصولات : پس از برداشت محصول، میوه ها و سبزیجات باید طبق شرایط نگهداری شوند. مهم ترین شرایط برای نگهداری از محصولات کشاورزی رطوبت و دما است. محصولات کشاورزی در فضایی تاریک قرار دارند تا خراب نشوند.

هر محصولی مقادیری آفت کش ها، کودها، میکرو ارگانیزم های خطرناک و خاک روی سطح خود دارد. شستن میوه ها و سبزیجات با آب سرد تا حدی از آلودگی ها می کاهد. موثرترین راه برای حذف آلودگی ها استفاده از آب تصفیه شده است.

استفاده از آب تصفیه برای محصولات کشاورزی مزایایی دارد :

  • کاهش دفعات تمیز کردن و شستشوی محصول
  • کاهش مصرف مواد شیمیایی
  • کاهش هزینه برای نگهداری محصول

آب شیرین کن گلخانه ای

آب خالص برای رشد محصول در گلخانه ها کاربرد و اهمیت زیادی نسبت به بخش کشاورزی دارد. اهیمت خالص بودن آب در گلخانه ها دلائل زیادی دارد. شامل موارد زیر است:

جلوگیری از مسدود شدن در آبیاری قطره ای

تغییر رنگ برگ گیاهان

افزایش سطح نمک و از بین رفتن محصول

  PH نامناسب خاک

آب در گلخانه ها نباید آهن و بی کربنات داشته باشد. باید با استفاده از فیلتر تصفیه آب ، آب تصفیه شود و این عناصر حذف شوند. برای جلوگیری از رسوب سیستم های آبیاری باید آب تصفیه شده استفاده گردد. بیش ترین حجم آب در گلخانه ها برای رشد محصولات و تهویه گلخانه استفاده میشود.

به دلیل کمبود منابع آب برای گلخانه ها، بسیاری از گلخانه ها آب را بازیابی کرده اند تا بتوانند آب مورد نیاز برای رشد محصولات را تهیه کنند. آب بازیابی منشا رشد قارچ های پاتوژنی، میکرو ارگانیزم ها است. در گلخانه ها علاوه بر آب شیرین کن گلخانه ای، از سیستم گندزدا نیز برای از بین بردن جلبک استفاده می شود. سیستم گند زدا سبب جلوگیری از آسیب به محصولات می شود.

آب شیرین کن صنعتی

ازاین نوع دستگاه ها برای کارخانه ها، آزمایشگاه ها، صنایع لبنی، مواد غذایی، داروسازی استفاده می گردد. استفاده از آب سالم، خالص اهمیت دارد، استفاده از دستگاه های آب شیرین کن صنعتی ضروری است.

مناسب ترین آب در صنعت، آب خالص و بدون یون است. بهترین راه حل تصفیه و شیرین کردن آب باید مقرون بصرفه باشد. رسیدن به آب خالص با هزینه کم توسط دستگاه های تصفیه آب RO امکان پذیر است.

پر کاربرد ترین موارد دستگاه های تصفیه آب صنعتی برای شیرین کردن آب بررسی میشود.

تصفیه آب کارخانه های بسته بندی و نوشابه سازی

دستگاه تصفیه آب صنعتی RO  در افزایش کیفیت تولید و کاهش هزینه صنایع که با آب سر و کار دارند مهم است. آب تصفیه نشده علاوه بر کاهش کیفیت در کارخانه های تولیدی به لوله کشی، اتصالات و تجهیزات کارخانه ها صدمات جدی وارد میکند. استفاده از آب تصفیه در کارخانه های نوشابه سازی و یا تولید نوشیدنی های اهمیت فوق العاده ای دارد. در کارخانه های نوشیدنی و نوشابه ها، کاهش املاح آب برای تولید آب مهم است. در تاسیسات کارخانه از اسمز معکوس (RO) برای افزایش طول عمر دستگاه استفاده می شود.

مزیت دستگاه های تصفیه آب RO صنعتی در نوشابه سازی برای افزایش تولید محصول، کیفیت و طعم بهتر، کاهش هزینه، تامین آب شرب مصرفی و آب برای خنک شدن ماشین مهم است.

تصفیه آب دیگ بخار و بویلرها

اصلی ترین سیال در بویلرها و دیگ بخار آب است. کیفیت آب این دستگاه در طول عمر آن مستقیم دارد. در دیگ بخار و بویلرها به دلیل حرارت، رسوبات املاح آب بر دیواره دیگ بخار متصل می شود. به دلیل استفاده از آب تصفیه نشده در بویلرها موارد زیر خودشان را نشان میدهند: داغ شدن بدنه بویلرها، تولید آب بی کیفیت، نرسیدن به دمای کافی، افت جریان دستگاه. علت رسوب در دیگ بخار وجود کلسیم، منیزیم و سیلیکا با فلز داخل بویلر است. سه عنصر با فلز واکنش داده و رسوب داخل دیگ بخار و بویلر تشکیل می شود. موجب کاهش حرارت و بازدهی بویلر و دیگ بخار پایین می آید.

بهترین راه حل برای حذف املاح و تصفیه آب در دیگ بخار و بویلرها استفاده از  RO است. کلیه املاح و رسوبات از آب حذف کرده و آبی خالص تولید می کند. با حذف املاح آب از خوردگی دستگاه جلوگیری می شود.

اهداف تصفیه آب بویلرها

جلوگیری از تشکیل رسوب داخل بویلر که سبب خوردگی فلز می شود.

کاهش خوردگی توسط اکسیژن

مانع از کاهش PH آب بویلر

از آلوده شدن بخار جلوگیری می کند

مشخصات کیفیت آب بویلرها

در این قسمت مشخصات دقیق پارامترهای کیفیت آب بویلر، به فشار کاری و نوع بویلر بستگی دارد. در بویلر فشار پائین برای جلوگیری از رسوب، مقادیر مجاز شامل موارد زیر است:

 سختی کل حداکثر ۱ ppm

قلیائی بودن: ۶۰۰ ppm

 سیلیس: ۱۵۰ ppm

 آهن: ۰.۱ ppm

 PH بین ۸.۵ تا ۱۰.۵

 TDS حداکثر ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ ppm

بهترین دستگاه های آب شیرن کن صنعتی را از فروشگاه تصفیه آب ثمین با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت تهیه کنید .همچنین فروشگاه ثمین آب مرکز فروش انواع دستگاه تصفیه آب خانگی میباشد.

سبد خرید