کاربرد فرآیند اسمز معکوس در تصفیه آب چیست؟

کاربرد فرایند اسمز معکوس

کاربرد فرآیند اسمز معکوس در تصفیه آب چیست؟فرآیند اسمز معکوس یکی از پدیده های فیزیکی است. طی این روند آب شیرین می شود. شاید جالب باشد که در مورد اسمز معکوس بدانید. اسمز معکوس یعنی آبی با املاح زیاد را با فشار از فیلتر عبور داده تا به آب با املاح کمتر یا آب شیرین برسیم.

در فرآیند اسمز معکوس ، فشار مصنوعی توسط پمپ آب، بر اختلاف فشار غلظت املاح و یون های دو محلول مجاور غلبه مرده می شود و سبب فرآیند اسمز معکوس خواهد شد.

تعریف اسمز معکوس

نحوه عملکرد اسمز معکوس

 پدیده اسمز در ریشه گیاهان، کلیه انسان و سایر حیوانات در جهت تبادل املاح و یون های معدنی انجام می شود. وقتی دو محلول با غلظت نا برابر توسط غشای نیمه تراوا در مجاور یکدیگر هستند، آب از غلظت کمتر به سمت غلظت بیشتر می رود و رقیق تر می شود. در اسمز طبیعی، املاح آب با غلظت بیشتر وارد آب با غلظت کمتر می شوند. این فرآیند، سبب انتقال مواد مغذی در ساقه گیاه یا تصفیه خون در کلیه انسان می شود.

در فرآیند اسمز معکوس با فشار به آب از پمپ، و عبور از فیلتر ممبران که از الیاف میکرونی تشکیل می شود املاح مضر از آب گرفته خواهد شد. تفاوت اسمز با اسمزمعکوس در این است که اسمز، نیاز به صرف انرژی ندارد و طبیعی رخ می دهد. اما اسمز معکوس نیاز به صرف انرژی توسط پمپ دارد. یکی از عواملی که سبب بیماری فشار خون می شود، بهم خوردن تعادل یونی دو طرف غشای و در نتیجه فشار اسمزی است.

کاربرد فرآیند اسمزمعکوس در تصفیه آب

اسمز معکوس در دستگاه تصفیه آب خانگی و تصفیه خانه های بزرگ صنعتی استفاده می شود. برای انجام فرآیند اسمز معکوس در تصفیه آب به فیلتر نیاز داریم که فیلتر ممبران نام دارد. برای عملکرد بهتر دستگاه تصفیه آب از اسمز معکوس استفاده می شود. باید آب ورودی به سیستم، ابتدا پیش تصفیه می شود تا غلظت املاح کاهش یابد. آب وارد حوضچه می شود. املاح، رسوبات، لجن ته نشین می شود آب شفاف وارد سیستم می شود. در این مرحله ph آب کنترل شده است و توسط کلر میکروب ها کشته می شوند.

این مرحله آب وارد فیلتر ممبران می شود و با فشار زیاد عبور می کند. طی این مرحله، املاح یک تا ۵ میکرون قطر حذف می شوند و آب شیرین می شود. آب حاصل از این مرحله بوی نامطبوعی دارد یا زلالی نیست. برای رفع این مشکل، از دو تا سه فیلتر دیگر استفاده می شود. اگر آب برای صنایع باشد، نیاز به مراحل بیشتر نیست و می توان در صنعت فولاد، مصالح ساختمانی از آن استفاده کرد. اگر بخواهیم آب را برای مواد غذایی، پرورش ماهی، مرغداری، کشاورزی استفاده کنیم. می توانید از فیلتر های کربنی، یونی برای ارتقا کیفیت آب استفاده کنید. آب تولید شده با اسمز معکوس در کشاورزی، دامپروری، تامین آب کارخانجات، نیروگاه ها، صنایع معدنی، تولید فلزات از جمله فولاد استفاده میشوند.

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس خانگی

تصفیه آب اسمز معکوس برای خانه یک تصمیم مهم است. با توجه به افزایش جمعیت شهر و نیاز به آب، مدیران مجبور به تهیه آب زلال برای شهروندان خواهند بود. شبکه تصفیه آب بخش های مختلفی دارد. آلودگی ها و املاح در هر یک از مراحل تصفیه وارد شبکه تصفیه و منازل میشود. با توجه به فرسودگی شبکه انتقال آب و و زنگ زدگی لوله ها، آب ورودی به ساختمان، برای آشامیدن و پخت و پز باز هم تصفیه شود. استفاده از آب شهری مضر نیست. اما خرید تصفیه آب اسمز معکوس از راه های افزایش سلامتی است.

با توجه به استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی برندهای متفرقه غیر استاندارد در بازار است. برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی حتما برند با سابقه و معتبر را خریداری کنید.

با توجه به استفاده مداوم دستگاه تصفیه آب خانگی، این دستگاه باید ضمانت و گارانتی داشته باشد.

توجه به خدمات پس از فروش، سرویس دستگاه و تعویض قطعات مصرفی از مهمترین فاکتورهای انتخاب برند است.

از دلایل فشار به دستگاه تصفیه آب خانگی، انتخاب دستگاه ضعیف با کارکرد پایین است. این فشار و کار زیاد سبب تخریب دستگاه میگردد.

نصب صحیح دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه های تصفیه آب خانگی از قطعات مکانیکی و برقی تشکیل می شود. توصیه می شود نصب دستگاه تصفیه و سرویس آن توسط فرد کاربلد و با تجربه انجام گردد. تا از هرگونه اتصالی و صدمه به دستگاه جلوگیری گردد. اتصال صحیح ورودی و خروجی آب از مهم ترین نکات، هنگام نصب دستگاه است

کاربرد فرآیند اسمز معکوس در دستگاه های تصفیه آب خانگی

کاربرد فرآیند اسمز معکوس بسیار مهم است از بخش های اصلی دستگاه تصفیه آب خانگی است. دستگاه تصفیه آب خانگی توسط سه فیلتر تصفیه آب را انجام می دهد. در هر سه فیلتر، عبور آب با فشار زیاد، سبب فرآیند اسمز معکوس و حذف آلاینده و ناخالصی می شود. دستگاه های تصفیه آب خانگی شش مرحله است. مرحله اول آب وارد فیلتر پروپیلن و املاح سنگین توسط الیاف فیلتر می شود.

مرحله دوم، آب وارد فیلتر تصفیه آب کربنی می شود، علاوه بر حذف کلر آب، بوی نامطبوع حذف می شود و رنگ آب روشن می شود. فیلتر سوم، از کربن فشرده تشکیل می شود. نیترات، فسفات و اوره آب را حذف می کند. مرحله چهارم ، آب از فیلتر ممبران عبور می کند و طی اسمز معکوس سختی آب کم می شود. در مرحله پنجم، فیلتر پست کربن، بوی نامطبوع آب را حذف میکند. در مرحله ششم یون ها و املاح معدنی به آب اضافه می شود. نکته مهم در خرید دستگاه تصفیه آب خانگی مجهز به اسمز معکوس برای تصفیه آب انتخاب فیلتر استاندارد و تعویض آن است. برای یک خانواده چهار نفره، هر شش ماه یکبار فیلتر تعویض می شود. رنگ فیلتر نشاندهنده زمان مناسب تعویض فیلتر است.

با توجه به تکنولوژی ساخت دستگاه ها، تا چهار مرحله به این مراحل اضافه می شود و دستگاه تصفیه آب خانگی ۱۰ مرحله ای ساخته می شود. در هر یک از مراحل دستگاه تصفیه آب خانگی، آب با فشار واردمی شود و با کیفیت بهتر تولید می شود.

کاربرد اسمز معکوس در مقیاس صنعتی

اسمز معکوس در تصفیه خانه های بزرگ آب شیرین بکار می رود. استفاده از اسمز معکوس برای شیرین کردن آب دریا و هم استفاده مجدد آب آلوده برای صنعت فولاد، کارخانجات سنگبری استفاده میشود. با توجه به کمبود آب در کشور بسیار زیاد به آب دریا برای استفاده و تصفیه مجدد توجه می شود . برای ساخت تصفیه خانه صنعتی برآورد هزینه، ساخت، مراحل ساخت و انتقال تجهیزات مورد نیاز تصفیه خانه ضروری است. طراحی شبکه لوله، تعداد فیلتر و میزان آب ورودی و خروجی به تصفیه خانه باید محاسبه شود. انتخاب پیمانکار کاربلد برای ساخت یک تصفیه خانه صنعتی با فرآیند اسمز معکوس مهم و واجب است.

اگر قصد خرید تصفیه آب اسمز معکوس با برند های سی سی کا، آکوا پرو، سافت واتر را دارید. بهتر است از نمایندگی های معتبر مانند تصفیه آب ثمین تهیه کنید.

سبد خرید