نقشه لوله کشی و برق تصفیه آب خانگی

مدار تصفیه آب خانگی چگونگی لوله کشی و سیم کشی آن

مدار تصفیه اب خانگی چیست ، دستگاه تصفیه آب  ، اکثرا از پلان مشخصی در مسیر لوله کشی بهره مند هستند. اما شرکتهای مختلف ممکن است روشهای متفاوتی را برای لوله کشی دستگاهها استفاده کنند . بنابراین لوله کشی هر دستگاه ممکن است متفاوت باشد . در این مقاله در مورد لوله کشی مداردستگاه تصفیه آب صحبت می کنیم.

اما اگر دقت کنید ، خواهید دید که آن اصول کلی رعایت شده است . قطعه کاربردی که در لوله کشی دستگاه تغییرات زیادی ایجاد میکند . چهارسویی و شیر برقی هستند . دستگاه های قدیمی از چهارسویی استفاده می کردند . دستگاه های جدید ، از شیر برقی استفاده میکنند. برای آشنایی با مدار تصفیه آب خانگی با ما همراه باشید.

پلن مدار لوله کشی تصفیه آب خانگی با استفاده از شیر برقی

تصویر پایین ، شامل پلان کاملی از نمودار و مسیر لوله کشی و مدار تصفیه آب خانگی می باشد .در اکثر دستگاه های تصفیه آب خانگی این نمودار وجود دارد . توجه داشته باشید که در دستگاه های تصفیه آب مختلف ، ممکن است کمی تغییرات وجود داشته باشد . یا بعضی تغییرات جزئی در نمودار بالا مشاهده شود . این مدار برای دستگاه تصفیه آب ۵ فیلتری می باشد . اگر دستگاه تصفیه آب شما دارای تعداد بیشتری فیلتر تصفیه آب باشد ، فیلترهای بعدی به صورت سری و پشت سر هم در بعد از مرحله پنجم نصب می شوند . همچنین مسیر شیر میکس ممکن است متفاوت باشد . گاهی آنرا بعد از فیلتر پنجم و گاهی نیز بعد از فیلتر ششم قرار میدهند

لوله کشی تصفیه آب خانگی

مدار سیم کشی برق دستگاه تصفیه

۱- ترانسفورمر

در مدار تصفیه آب خانگی برق ۲۲۰v-AC  شهری را به برق ۲۴v-DC تبدیل میکند . ترانس تا حداکثر ۱.۲ آمپر برق را میتواند تامین کند . خروجی آن ۲ سیم به رنگ مشکی و قرمز است.  سیم قرمز برق مثبت ، و رنگ مشکی ، برق منفی میباشد .

ترانس ها دائما به برق وصل هستند .بنابراین باید کیفیت لازم را داشته باشند .چرا که مواردی از آتش گرفتن آنها مشاهده شده و همچنین در زمانهایی مثل مسافرت ، از پریز برق خارج کنید. معمولا حداکثر میزان آمپر برق تولیدی ترانس، ۱.۲ آمپر است زیرا پمپ و شیر برقی حدود ۰.۷ آمپر برق مصرف میکنند. اگر ترانس کیفیت پایینی داشته باشد و آمپر کافی را نتواند تولید کند، عملکرد شیر برقی و پمپ دچار اختلال میشوند و بخوبی نمی توانند عمل کنند و ترانس نیز بسیار داغ خواهد شد که باعث سوختن آن میشود. معمولاً در مواقعی که مسافرت هستید و یا به هر دلیلی از تصفیه آب استفاده نمیکنید بهتر است که دستگاه را از برق خارج کنید.

نکته ی مهم این است که در مدار تصفیه آب خانگی همواره یک محافظ برق برای آداپتور فراهم شود. این محافظ برق باید دارای تثبیت کننده جریان یا استابلایزر باشد. در غیر اینصورت، نوسان برق ورودی شهری، میتواند سبب آتش سوزی و ایجاد خسارت شود.

یک آداپتور با کیفیت غالبا تا مدت طولانی بدون ایجاد هیچ گونه نوسانی دچار نقصان نمیشود. با اینحال استفاده طولانی مدت و خصوصا عدم استفاده از محافظ برق، می تواند سبب خرابی یا ضعیف شدن آداپتور شود. آداپتوری که نتواند ولتاژ و آمپر مناسب را تولید کند، سبب عملکرد بد پمپ و کاهش راندومان تصفیه آب خواهد شد.

۲- سوئیچ فشار پایین

این قطعه در مدار تصفیه آب خانگی در واقع یک کلید برق است و زمانی که فشار آب ورودی به دستگاه از حد مشخصی کمتر شود ( کمتر از ۶psi ) ، عمل میکند و مسیر برق را قطع میکند . ۲ پین برق روی آن در نظر گرفته شده است . هیچ کدام از سیمها ورودی و خروجی نیستند و مثبت و منفی نیز مهم نیست . این سوئیچ به صورت سری در مدار برقی قرار میگیرد .

۳- سوئیچ فشار بالا

این قطعه نیز در واقع یک کلید است و زمانی که فشار آب از حد مشخصی بالاتر میرود ( حدود ۳۰PSI ) ، عمل کرده و سنسور مسیر جریان برق را قطع میکند . ۲ سوکت برق روی آن در نظر گرفته شده برای اتصال ۲ سیم به آن است .خوشبختانه این سیمها مثبت و منفی ندارند و شما را دچار برق گرفتگی نمی کنند . این سوئیچ به صورت سری در مدار قرار میگیرد .

نقشه برق دستگاه تصفیه آب

۴- پمپ فشار

در دستگاه تصفیه آب یکی از مهمترین بخش هاست . این پمپ ها با ولتاژ کاری ۲۴ ولت DC کار میکنند بنابراین مثبت و منفی وصل کردن آنها مهم است ، البته معمولا سوکت برق فقط در حالت صحیح قفل میشود .

۵-شیربرقی

یک شیر است که به صورت الکتریکی ، مسیر جریان آب را باز و بسته میکند . وجود این شیر در مدار جریان آب ضروری است ولی در برخی دستگاهها بجای آن از چهارراهی استفاده شده است که بدون برق این عمل را انجام میدهد . شیر برقی در مدار دستگاه تصفیه آب بصورت موازی با پمپ بسته میشود تا در زمان روشن شدن پمپ ، آن هم روشن شود و در زمان خاموش شدن پمپ ، آن نیز خاموش شود . ولتاژ کاری این قطعه نیز ۲۴ ولت است و سیم های اتصال آن مثبت و منفی ندارند .

و معمولا در اکثر دستگاههای تصفیه آب نیز همینگونه است . اما ممکن است در برخی از دستگاههای تصفیه آب کمی متفاوت باشد که بستگی به سلیقه شرکتها دارد . همچنین در برخی از دستگاهها از یک کامپیوتر به عنوان پردازش داده مرکزی استفاده میشود که ریموت مرکزی ، همه کلاینت ها را کنترل میکند و همه اجزا مستقیما به آن متصل هستند .

برای مشاوه و نصب دستگاه تصفیه آب خانگی می توانید از کارشناسان مجرب شرکت ثمین آب بهره ببرید و با ما در ارتباط باشید.

سبد خرید