تعویض فیلتر ممبران

نحوه تعویض فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب

نحوه تعویض فیلترممبران دستگاه تصفیه آب

امروزه به دلیل وجود انواع مختلف آلودگی علاوه بر تصفیه آب سراسری در کشورمان، در منزل هر فرد وجود  دستگاه تصفیه آب ضروری است تا باقی مانده ی ناخالصی های آب را حذف کرده و آبی با کیفیت بهتر برای نوشیدن تحویل بدهند.بطور معمول دستگاه های تصفیه آب مصرفی از فرایند اسمز معکوس در سیستم آن بهره می گیرند.اسمز معکوس معمولا برای آب هایی که درصد نمک بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. در این فرایند آب با فشار زیادی از تعدادی پوسته عبور می کند که به آنها غشای نیمه تراوا میگویند. به دلیل بیشتر بودن فشار خارجی از فشار اسمزی طبیعی ، مولکول های درشت نمی توانند از سوراخ های پوسته رد شوند و تنها مولکول های کوچکتر توانایی عبور از آن را دارند و در نتیجه آب تصفیه میگردد. در دستگاههای تصفیه آب که از فرایند اسمز معکوس بهره میگیرند، این کار توسط فیلتر ممبران  انجام میشود. فیلتر ممبران یکی از مهم ترین اجزای یک دستگاه تصفیه اب میباشد که سلامت آن تاثیر زیادی بر کیفیت آب خروجی دارد. بازدیدهای دوره ای و تعویض به موقع فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب، امری بسیار ضروری است. در این مقاله سعی داریم شما را با نحوه تعویض فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب آشنا کنیم.

زمان تعویض فیلترهای تصفیه آب

در دستگاه های تصفیه آب تعدادی فیلتر وجود دارند که پس از گذشت زمان خراب شده و باید تعویض شوند.

این که فیلترهای دستگاه تصفیه آب چه زمانی نیاز به تعویض شدن دارند به ۴ عامل وابسته است:

  • میزان مصرف آب دوره ای
  • مدت زمان طی شده از نخستین باری که دستگاه مورداستفاده قرار گرفته است
  • سطح کیفی آب ورودی به دستگاه
  • کیفیت فیلترهای مورد استفاده

انجام سرویس دستگاه تصفیه آب  بهترین کار است تا بدانیم چه زمانی دستگاه نیاز به تعویض فیلترها دارد. در ادامه با این فرض که فیلترهای موجود در دستگاه استاندارد باشند و میزان استفاده را در حد معمول در نظر بگیریم زمان حدودی تعویض نمودن فیلترها بصورت زیر می باشد :

  •   فیلتر pp   : زمان تعویض نمودن این فیلتر حدودا بین دو هفته الی  شش ماه است که در صورت تغییر رنگ آن فیلتر به رنگ قهوه ای باید هرچه سریعتر نسبت به تعویض آن اقدام نموده.
  • فیلتر UDF: بهتر است پس از گذشت ۶ ماه نسبت به تعویض این فیلتر اقدام نمایید.
  • فیلتر CTO:  این فیلتر نیز همانند فیلتر UDF شامل ۶ ماه زمان استفاده می باشد و پس از این مدت باید تعویض گردد.
  • فیلتر ممبران: این فیلتر برخلاف دیگر فیلترها دارای طول عمر محدود نیست و فقط زمانی باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد که دچار مشکل و خرابی شده باشد. عموما بهترین فیلتر ممبران حدودا  یک سال و نیم الی چهار سال عمر مفید دارد و فقط در سرویس دستگاه تصفیه آب و توسط یک سرویسکار ماهر و با تجربه  قابل شناسایی است. همچنین بهتر است برای خرید فیلتر ممبران اصلی به نمایندگی های مجاز آن مراجعه نمایید.
  • فیلتر پست کربن: زمان تقریبی استفاده از این فیلتر یک سال بوده و بعد از آن لازم است تعویض شود.
  • فیلتر مینرال: این فیلتر بین یک سال الی یک سال و نیم زمان استفاده دارد و بعد از آن باید تعویض گردد.

انواع فیلتر ممبران

در یک دستگاه تصفیه آب ،فیلتر ممبران به دو صورت ممکن است وجود داشته باشد :

  • هوزینگی
  • خطی

فیلتر ممبران هوزینگی:

رایج ترین نوع فیلتر ممبران میباشد. هوزینگ به محفظه ای گفته میشود که فیلتر درون آن قرار میگیرد . درنتیجه شما ظاهر فیلتر را نمی بینید. هوزینگ فیلتر ممبران عموما سفید رنگ میباشد و درون آن فیلتر ممبران آبی رنگ قرار میگیرد. فیلترهای ممبران هوزینگی عموما ساختار یکسانی دارند، هرچند ممکن است قطر بدنه یا طول آنها کمی متفاوت باشد، ولی هوزینگ همه آنها یکسان است .

فیلتر ممبران خطی :

این فیلترها همراه هوزینگشان بصورتی کیسی و یکپارچه ساخته میشوند و ابعاد ثابتی دارند. از مزایای آنها ابعاد کوچک و سهولت در تعویض آنها میباشد ،ولی معایبی هم دارند مثلا نسبت به نوع هوزینگی، کمیاب تر و گرانترهستند و ابعاد ثابتی ندارند .در نتیجه در موقع تعویض این فیلترها قبل از خرید فیلتر جدید ،لازم است با تماس با کارشناسان فروش ، ازمناسب بودن آنها برای برای دستگاه تصفیه خود مطمئن شوید وسپس اقدام به خرید نمایید.

نحوه تعویض فیلتر ممبران

برای تعویض فیلترممبران  هوزینگی:

۱. ابتدا دستگاه تصفیه آب خانگی  را از برق جدا کنید .

۲. شیر ورودی آب را ببندید.

۳.سپس با استفاده ار آچار مخصوص، هوزینگ فیلتر ممبران را باز کنید.

 4.فیلتر را با استفاده از یک انبر دست با احتیاط خارج کنید. امکان دارد فیلتر کمی سفت شده باشد و به راحتی خارج نشود.

 اگر در داخل محفظه جلبک وجود داشته باشد به این معنی است که فیلتر را به موقع تعویض نکرده اید یا دقت تصفیه فیلتر های پیش تصفیه بسیار کم بوده است .

۵. داخل محفظه را به خوبی تمیز کنید .

 ۶.فیلتر ممبران تصفیه آب را از سمتی که دارای دو اورینگ است در محفظه تصفیه آب قرار دهید. البته خود محفظه باید به دقت بررسی شود که دارای ترک نباشد، به دلیل اینکه به فیلتر ممبران آسیب وارد می کند.

۶.بعد از قرار دادن فیلتر در محفظه درب آن را ببندید .

 7.دستگاه تصفیه آب خانگی را به برق متصل کنید و شیر ورودی آب را باز کنید.

۸.شیر روی سینک را باز کنید. که حدود ۱۵ لیتر از آب از شیر ورودی خارج شود. به دلیل اینکه قابل شرب نیست و باید برای مصارف دیگر استفاده شود.

 برای تعویض فیلتر ممبران خطی :

تعویض فیلترهای خطی بسیار ساده میباشد. کافی است جهت ورود و خروج آب را به درستی تعیین کنید. برای این کار میتوانید قبل از خارج کردن شیلنگ آب ورودی و خروجی ، آنها را بدرستی علامت گذاری کنید تا دچار اشتباه نشوید . سپس اتصالات را به درستی متصل کنید.

برای نتیجه ی بهتر به صورت دوره ای اقدام به سرویس دستگاه تصفیه آب نموده تا از کیفیت آب آشامیدنی مصرفی منزل خود اطمینان کامل حاصل نمایید.

اقداماتی که در سرویس دوره ای دستگاه تصفیه آب انجام می شود مانند انتخاب بهترین فیلتر ممبران، خرید فیلتر ممبران اصل و تعویض آن و بطور کلی تعویض انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب و بهترین زمان برای این کار میتواند به سلامت دستگاه تصفیه آب و همچنین کیفیت آب تولید شده ،کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد فیلتر ممبران میتوانید مطالب زیر را هم مطالعه کنید :

چگونه فیلتر ممبران تقلبی را از اصلی تشخیص دهیم ؟

نگهداری فیلتر ممبران و نحوه سرویس آن

نحوه شستشوی ممبران خانگی + مخزن تصفیه آب خانگی

برای تماس با کارشناسان شرکت تصفیه آب ثمین ، با نمایندگی تصفیه آب ثمین واتر تماس بگیرید.

خرید انواع فیلتر تصفیه آب

کیفیت فیلترهای مورد استفاده در دستگاههای تصفیه آب از اهمیت زیادی برخوردار است.چون استفاده از فیلترهای تقلبی و بدون کیفیت ،علاوه بر تولید آب ناسالم ،به سایر قطعات دستگاه نیز آسیب وارد میکند.

شرکت تصفیه آب ثمین با ۱۹ سال سابقه در واردات و فروش دستگاههای تصفیه آب و قطعات جانبی ،باکیفیت ترین فیلترهای دستگاههای تصفیه آبرا ارائه میدهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید