دستگاه تصفیه آب کوبلکو6 فیلتر

مراحل تصفیه آب دستگاه تصفیه آب خانگی

مراحل تصفیه آب خانگی

مراحل تصفیه آب دستگاه تصفیه آب برحسب نوع دستگاه و تعداد فیلترهای آن  میتواند کمی متفاوت باشد. امروزه بیشتر از دستگاه تصفیه آب ۶ مرحله ای و یا ۷ مرحله ای استفاده می شود. تفاوت آنها در فیلترهای آنها است.انواع بهترین برند دستگاه تصفیه آب تایوانی اغلب از ۶ الی ۸ فیلتر تصفیه آب تشکیل و ساخته می‌شوند. امروزه به دلیل کمبود آب در شرایط آب و هوای گرم و خشک، از فاضلاب مجددا استفاده می شود. تصفیه خانه های بزرگ با روشهای نوین در صدد تصفیه آب هستند و آب را با کیفیت به دست مصرف کننده میرسانند.  اما آب تصفیه شده طی مسیرش از تصفیه خانه تا منازل در لوله های انتقال دچار آلودگی می شود.

همچنین زیاد و کم شدن املاح در آب سبب بیماری می شود. مثلا اگر فلوئور آب زیاد شود منجر به اسکلروزیس(نوعی بیماری که سلولهای عصبی را از بین می برد) می شود واگر میزان فلوئور کم شود سبب پوسیدگی دندان می شود.

امروزه دستگاههای تصفیه آب در خانه بهترین روش تصفیه به جای جوشاندن است. دستگاه تصفیه آب و مراحل تصفیه آب خانگی در تولید آب آشامیدنی سالم اهمیت زیادی دارد. آب آشامیدنی سالم آبی است بدون آلاینده های مضر که شامل املاح و مواد معدنی  مفید برای بدن انسان  نیز باشد.

دراین مقاله به اختصار مراحل مختلف تصفیه آب را بیان میکنیم .

مراحل فیلترهای تصفیه آب

ترتبب قرارگیری فیلترهای تصفیه آب

۱- نقش فیلتر الیافی یا پلی پروپیلن در تصفیه آب

فیلتر نخی الیافی

فیلتر الیافی به صورت پنبه مانند و  سفید رنگ است . جنس آن از پلی پروپیلن می باشد. این فیلتر که منافذ آن پنج میکرون است . وظیفه حذف شن و ماسه ٫ زنگ لوله و مواد درشت داخل آب را دارد که وارد دستگاه و قطعات نشود .از وظایف مهم آن جلوگیری و تصفیه‌ی رسوباتی مانند شن و ماسه و گل‌ولای و املاح مضر آب آشامیدنی که با چشم قادر به دیدن آن‌ها هستیم و بزرگ‌تر از ۵ میکرون نیز هستند می‌باشد. این املاح باعث بروز سنگ کلیه در بدن انسان می‌شوند . حذف آن‌ها هم از رسوب بستن در کتری آب جوش شما جلوگیری می‌کند و هم امکان ابتلاء به سنگ کلیه را در بدن شما و خانواده‌تان بسیار کاهش خواهد داد.

این فیلتر در ابتدا سفید است اما پس از مدتی کارکرد ٫ به رنگ قهوه ای و سیاه در می آید .عمر این فیلتر بستگی به مواد و املاح داخل آب دارد .اما همه سازندگان بر این نظرند که این فیلتر شش الی هفت ماه پس از مصرف تعویض شود .

۲-نقش  فیلتر کربن اکتیو در تصفیه آب

فیلتر مرحله دوم تصفیه آب خانگی

که رنگ پوسته آن سفید است. به عنوان یک صافی برای مواد شیمیایی و سمی به کار می رود. مواد کربنی این فیلتر از زغال سنگ یا زغال چوب ساخته می شود. که طی فرایندی پیچیده به کربن اکتیو با منافذ بسیار ریز تبدیل می شود .  نقش این فیلتر به عنوان صافی مواد شیمیایی و سمی بسیار مهم است .این فیلتر  توانایی حذف کلر از آب آشامیدنی را دارد. کلر در آب آشامیدنی باعث ریزش مو و چروک شدن پوست بدن انسان می‌شود . از فواید نوشیدن آب تصفیه‌ شده برای پوست صورت همین حذف کلر از آن است.کربن اکتیو با آزادسازی یون‌های مثبت و منفی کلر آب را تصفیه می‌کند .

تعویض به موقع این فیلترمی تواند به طولانی تر شدن عمر فیلتر اصلی دستگاه (ممبران ) کمک کند .این فیلتر نیز باید پس از شش ماه کارکرد تعویض شود تا بتواند مواد سمی را بطور کامل از آب حذف کند .

۳- نقش فیلتر کربن بلاک یا فیلتر الیافی در تصفیه آب

فیلتر کربن تصفیه آب 10 اینچی

این فیلتربه نوعی تکمیل کننده ی دو فیلتر قبلی میباشد  .یعنی اگر آلاینده ای از دو فیلتر قبلی عبور کرده باشد در این مرحله ازبین میرود.

این فیلتر استوانه ای شکل است که اطراف آن با یک طوری پوشانده شده است .قطر منافذ این استوانه  یک میکرون هستند که  این منافذ ریزتر از فیلتر اول هستند و مواد ریزتری را می تواند از آب حذف کند. زمان تعویض این فیلتر نیز شش ماه است . 

۴- نقش فیلتر ممبران در تصفیه آب

فیلتر ممبران تصفیه آب

وظیفه تصفیه کامل آب به عهده این فیلتر می باشد .این فیلتر با تکنولوژی پیچیده ای که دارد میتواند تا ۹۰ درصد مواد داخل آب را حذف نماید. منافذ این فیلتر یکصد هزارم میکرون است که تقریباً تمام موادآب را چه خوب و چه اضافه از آب حذف می کند.

فیلتر چهارم فیلتر ممبران اسمز معکوس است. اگر محلولی غلظت اش زیاد باشد فشار اسمزی بیشتری دارد. محیط نیمه تراوا غشایی است که فقط بعضی یونهای عبور دارند. اگر آب بدون انرژی، از محیطی نیمه تراوا از محلولی با غلظت کمتر به محلولی با غلظت بیشتر برود اسمز است.

اگر برعکس اتفاق بیفتد، اسمز معکوس می گویند. تصفیه آب در این فیلتر: با فشاری بیش از فشار اسمزی بعلت تفاوت غلظت دو محلول، مولکول های آب عبور کرده، اما نمک، سرب، نیترات، املاح و باکتری ها عبور ندارند. پس ناخالصی ها در یک طرف فیلتر می ماند. آب خالص تولید و تصفیه می شود.

در ته استوانه ای که این فیلتر قرار می گیرد دو خروجی دارد که یکی برای آب تصفیه شده می باشد و دیگری برای خروج املاح و مواد گرفته شده توسط این فیلتر به فاضلاب می باشد .

لازم به ذکر است اگر به هر دلیلی خروجی فاضلاب کیپ شود فیلتر ممبران مواد و املاح زائد آب را نمی گیرد و آب دیگر تصفیه نمی شود و فیلتر پس از مدت کمی خراب میشود .عمر این فیلتر یکسال می باشد که بستگی به شرایط آب محل نصب دستگاه و مقدار مصرف آب دارد .

در دستگاه های تصفیه آب پساب این کار از طریق شیلنگ وارد فاضلاب می شود. غشاهای این فیلتر از جنس لایه نازک و سلولزی است. عمر این فیلتر به دمای آب، فشار بستگی دارد.

۵-نقش فیلتر پست کربن در تصفیه آب

فیلتر پست کربن

که وظیفه گرفتن طعم و بوی بد آب را دارد .هنگامی که آب تصفیه شده از خروجی فیلتر ممبران خارج می شود به مخزن دستگاه می رود .آب ممکن است در مخزن بو بگیرد و یا آب وارد شده به دستگاه بد بو باشد . این بو توسط این فیلتر تصفیه آب ازبین میرود . جنس این فیلتر مانند فیلتر دوم از کربن اکتیو است و بایستی حتماً بعد از فیلتر ممبران قرار بگیرد .عمر این فیلتر بر حسب مقدار مصرف ۹ هزار لیتر و یا یکسال می باشد .

تا اینجا آب با عبور از این مراحل از املاح بزرگتر از ۱ میکرون در بخشی از مراحل و تا ۱ ده هزارم میکرون در باقی مراحل تصفیه میگردد .

بیشتر املاح آب قطری بیشتر از ۱ ده هزارم میکرون دارد .پس اگر دستگاه به خوبی عمل کند پس کلیه ی املاح آب تصفیه شده و تقریبا آب مقطر ایجاد می شود ؛ و از طرفی مصرف آب مقطر برای انسان مضر است ؛ با این حساب آیا این آب برای آشامیدن و سلامتی مناسب است؟!

هرچند دستگاه تصفیه آب، قدرت تبدیل آب شهری به آب مقطر  صد در صد را ندارد . (همیشه قدرت تصفیه هم به صورت تئوری بیان میشود هم به صورت عملی .مثلا ، دستگاه تصفیه آب باید به صورت تئوری ۹۹ درصد نیترات آب را تصفیه کند .اما به صورت عملی حدود ۹۵ درصد میتواند نیترات را از آب حذف کند .) پس دستگاه تصفیه آب به خودی خود تمام املاح آب را حذف نمیکند بلکه کاهش میدهد .

اما برای اضافه کردن املاح مفید به آب ، در مراحل بعدی تصفیه آب ،از فیلترهای دیگری استفاده می شود.

ممکن است دستگاه تصفیه آب شما پنج مرحله (پنج فیلتر ) باشد اما برخی دستگاه ها دارای فیلتر ششم و هفتم و حتی هشتم نیز هستند.که این فیلترها جهت بهبود کیفیت آب بکار میروند.

۶-نقش فیلتر مینرال در تصفیه آب

بهترین فیلتر مینرال

این فیلتر ضروری نیست ولی چون مواد معدنی توسط فیلترهای دیگر حذف میشوند  این فیلتر آن مواد را بازمیگراند.  شرکت های تولید کننده دستگاه تصفیه آب در جهان فیلتر مینرال را طراحی کرده اند که داخل این فیلتر از املاح و سنگهای معدنی حاوی مواد مفید آب مانند کلسیم ، سدیم و منیزیم ومنیزیوم و … پر شده است . با عبور آب از فیلتر مینرال ، املاح مفید به آب اضافه میشود.
این املاح نه فقط به این منظور که باعث افزایش مواد مفید آب میشود بلکه با اضافه شده آنیون کاتیون های آب ، میزان PH آب نیز تنظیم میگردد .عمر فیلتر حدود ۱۸ ماه است.

۷-نقش فیلتر قلیایی در تصفیه آب

فیلتر قلیایی تصفیه آب

فیلتر قلیایی کننده آب هم بعنوان مکمل فیلتر مینرال ، در دستگاه های تصفیه آب به عنوان فیلتر هفتم استفاده میشود .

آب آشامیدنی خاصیت اسیدی دارد و برای بدن مضر است. فیلتر قلیایی در تنظیم PH آب موثر است.این فیلتر در دستگاه تصفیه آب قلیایی از طریق الکترولیز عمل می‌کند. یعنی یون‌ها را به طور کامل الکترولیز می‌کند. یون‌های مثبت که اسیدی هستند در یک جا جمع می‌شوند و یون‌های منفی که قلیایی هستند در بخش دیگری جمع می‌شوند و در این میان با جذب یون‌های مثبت توسط یک غشا نرخ یون‌های منفی قلیایی در آب بیشتر می‌شود.

۸-نقش فیلتر فرابنفش یا  uv در تصفیه آب

فیلتر uv تصفیه آب

اشعه یو وی قابلیت گند زدایی و کشتن میکروبها و باکتری و ویروس را دارد. با تاباندن اشعه به آب تصفیه شده در مراحل آخر باکتری و ویروسها از بین میروند .

فیلترهای تصفیه آب با قابلیت uv، پاتوين و مواد بیماری زا مانند ویروس ها را با تابش ماورا بنفش از بین می برد. این دستگاه باکتری ها و میکروارگانیسم های بیماری زا را نابود می کندو آب داخل محفظه را استریل میکند. در نهایت آبی گوارا و سالم برای شما تولید می کند.

فیلتر فرابنفش از لامپ و آداپتور تشکیل شده و اگر بسوزند باید تعویض شود. تا زمانیکه لامپ و آداپتور، سالم است نیازی به تعویض ندارد.

پس از دستگاه تصفیه آب با روش اسمز معکوس با ۵ مرحله استفاده نکنید و حداقل دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای به بالا تهیه نمایید .

در فروشگاه تصفیه آب ثمین با انواع دستگاه های تصفیه آب بیشتر آشنا شوید .

سبد خرید