شیربرقی

شیر برقی دستگاه تصفیه آب

شیر برقی همانطور که از اسمش معلوم است بر خلاف شیرهای مکانیکی با برق کار میکنند . در این مقاله قصد بررسی و مقایسه این نوع از شیرها را داریم برای اطلاع از چگونگی نصب و چگونگی عملکرد این نوع شیرها با ما در ادامه همراه باشید.

شیر برقی چیست

شیربرقی ها معمولا دارای یک سیم پیچ و با جریان برق کار میکنند. این شیربرقی ها دارای یک دیافراگم بوده که با اتصال جریان الکتریسته و رسیدن ولتاژ مناسب باز شده و اجازه خروج آب از مجرای آنرا می دهد . در اصل ولتاژ برق که از طریق سیم پیچ عمل میکند به دیافراگم اجازه باز شدن را میدهد.اگر به شیربرقی خوب نگاه کرده باشید متوجه می شوید که دارای ۲ عدد سیم می باشد، در آب شیرین کن های خانگی زیر سینکی رابطه مستقیمی بین پمپ دستگاه، سنسور های فشار پایین و فشار بالا است که زمانیکه یکی از سنسورها ( فشار بالا یا فشار پایین ) دستور روشن یا خاموش شدن آنرا صادر میکند شیربرقی سریعا عمل کرده و در این حالت دستوری باز یا بسته می شود .

شیربرقی

چگونه شیربرقی نصب کنیم

  • آب ورودی دستگاه را ببندید
  • برق اصلی دستگاه را قطع کنید و از دوشاخه دربیاورید
  • دستگاه را جایی که به آن مسلط میشوید بگذارید
  •  سیستم اتصالات شلنگ های دستگاه را تغییر بدهید
  • سیم پیچی و اتصالات برقی دستگاه را تغییر بدهید

توصیه می‌کنیم این کار توسط سرویسکار زبده و باتجربه انجام شود و از دستکاری غیر تخصصی در این زمینه جدا پرهیز کنید .

شیربرقی

نحوه تست شیر برقی

  • وقتی که دستگاه روشن است و شروع به کار است شیر را امتحان کنید.
  • برای اینکار اول شلنگ خروجی پمپ را جدا کنید.
  • یک سینی در زیر دستگاه تصفیه قرار دهید تا جلوی ریختن آب را بگیرد.
  • شیر روی سینک را باز کنید.
  • به محض باز کردن شیر برداشت دستگاه باید روشن شود و بعد آن آب باید از شلنگ خروجی پمپ خارج شود. خروج آب از شلنگ خروجی پمپ نشان می دهد که شیر برقی مسیر جریان آب را باز کرده است.
  • سپس دستگاه تصفیه آب را از برق بکشید. در این هنگام شیر برقی باید جریان آب را قطع کند و هیچ آبی از خروجی شلنگ پمپ خارج نشود.
  • اگر کار شیر برقی در حالت های بالا درست بود یعنی شیر برقی درست است و دستگاه تصفیه آب را به شکل  اول خود برگردانید. وگرنه نیاز به تعویض شیر برقی دارید.

چهار راهی چیست؟

چهار راهی بخش کنترل کننده قطع و وصل جریان در مدار است و هنگامی این قطعه در مدار به شکل صحیح بسته می‌شود در زمان پرشدن مخزن و نبود خروجی آب فشار ایجاد شده در بخش زیرین قطعه باعث بسته شدن جریان یکطرفه ورودی می‌شود.  وقتی آب ورودی دارد بدون خروجی و مخزن نیز پر است فشار آب بعد از ممبران باعث عملکرد سوئیچ فشار بالا می‌شود و نتیجه موتور خاموش می‌شود، و دیگر فشار موتور در سیستم نیست ولی همچنان فشار آب شهری موجود است و آب وارد ممبران میگردد و از خروجی فاضلاب ممبران خارج می‌گردد، وظیفه چهارراهی قطع این جریان است

چهارراهی

مقایسه شیر برقی و چهار راهی مکانیکی

چهار راهی مکانیکی نوع قدیمی تر از شیر برقی است که در دستگاه های قدیمی تر خانگی اسمز معکوس مورد استفاده قرار گرفته اند.در واقع با پیشرفت صنعت تصفیه آب شیرهای برقی جایگزین چهار راهی های مکانیکی شده اند. هر دو این قطعات وظیفه ای مشابه دارند و باید در هنگام قطع و وصل شدن جریان برق دستگاه، جریان آب ورودی به فیلترهای دستگاه را نیز باز و یا بسته کنند.به دلیل اینکه شیر برقی از دقت بالاتری نسبت به چهار راهی مکانیکی بهره مند است امروزه تقریبا در تمامی دستگاه ها از شیر برقی استفاده می کنند.چهار راه مکانیکی شیر قطع کنی است که تنها در دستگاه های اسمز معکوس به کار برده می شود. چهار راهی ها عملکردی مکانیکی دارند و با توجه به اختلاف فشار آب ورودی و آب ذخیره شده درون مخزن، می توانند پر شدن مخزن ذخیره را تشخیص دهند.در واقع اگر فشار داخل مخزن با پر شدن مخزن ذخیره بالا برود، دیافراگم داخلی در چهار راهی مکانیکی به سمت بالا فشار می آورد و سبب می شود تا مسیر آب ورودی قطع شود.اما در صورتی که حجم آب تصفیه شده درون مخزن بسیار کم باشد یا اصلا وجود نداشته باشد این دیافراگم پایین می افتد و مسیر جریان آب به درون دستگاه را در حالت باز قرار می دهد.در واقع چهار راه مکانیکی از فشار آب در جهت باز و بسته کردن مسیر جریان آب استفاده می کند.

تنها نکته مثبتی که چهار راه های مکانیکی نسبت به شیر برقی دارد این است که برای کار به جریان برق نیاز ندارد اما از نظر عملکردی از شیر برقی با دقت کمتر و ضعیف تر عمل می کند.

باتوجه به توضیحات بالا و مقایسه ی چهارراه مکانیکی با شیر برقی دانستیم که شیر برقی مزیت های بیشتری دارد نسبت به شیر مکانیکی ثمین اب پاسارگاد برای رفاه حال شما عزیزان انواع شیر برداشت مکانیکی و برقی را عرضه کرده است همچنین برای تهیه انواع دستگاه تصفیه آب در اصفهان و انواع فیلتر و دستگاه تصفیه آب و ملزومات انها به صفحه اصلی ثمین آب مراجعه فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید