دستگاه تصفیه آب و جداسازی آلاینده های

دستگاه تصفیه آب چیست ؟

 

برای انکه بتوانیم به سوال دستگاه تصفیه آب چیست پاسخ دهیم ابتدا باید تصفیه آب را تعریف کنیم.

تصفیه آب چیست ؟ فرایندی است که باکتری ها، کلر و املاح آب را حذف میکند. فرایندی که برای جداسازی آلاینده ها و آلودگی و ذرات معلق استفاده می شود را تصفیه آب می نامند.

دستگاه تصفیه آب چیست؟ دستگاه تصفیه آب دستگاهی است که با استفاده ازیک سری فیلتر مخصوص وظیفه تصفیه آب را برعهده دارد. هر کدام از این فیلترها وظیفه جداسازی و حذف بخشی از ذرات و آلودگی های آب را دارند. آب شهری از یک طرف وارد شده و با عبور از فیلتر، به تدریج ناخالصی ها و املاح آن جدا شده و آب سالم خارج می شود. آب حاصل، کیفیت بالایی داشته و سالم و بهداشتی است.

فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی شامل فیلتر پروپیلن، فیلتر کربن پودری، فیلتر ممبران، فیلتر کربن اکتیو، فیلتر اشعه ماورا بنفش، فیلتر سرامیکی است.

دستگاه تصفیه آب طی فرایندهایی مثل تقطیرو اسمز معکوس، املاح و آلودگی های آب را جدا میکند.برخی ازدستگاههای تصفیه آب در مراحل تکمیلی ،با بهره گیری از فیلترهای اضافی و طی فرایند تبادل یونی ، یونهای مضر را از آب جدا کرده و یونهای مفید را جایگزین آن میکند.

دستگاه تصفیه آب در ابعاد صنعتی و خانگی ساخته میشود. عملکرد دستگاه های تصفیه آب مشابه یکدیگر است.

جدا سازی آلاینده ها

دلایل استفاده از دستگاه تصفیه آب چیست ؟

  • آب آشامیدنی سالم برای انسان لازم و مهم است. عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی در از بین بردن آلودگی های آب است.
  • در کشاورزی و دامپروری، پرورش آبزیان به آب سالم نیاز است تا محصولات آلوده نشوند. این محصولات توسط انسان مصرف می شود. اگر آلوده باشد سبب انواع بیماری ها در انسان می شود.
  • دستگاه تصفیه آب برای تفریح انسان ها حیاتی است. اگر آب استخر و پارک تصفیه نشود سبب انتقال بیماری های پوستی میگردد.
  • تصفیه آب به بهبود کیفیت زندگی کمک می کند.

عملکرد دستگاه تصفیه آب چیست ؟ چگونه کار میکند ؟

دستگاه های تصفیه آب فارغ از سایز و مدلهای مختلفی که دارند طرز کاری مشابه یکدیگر دارند.همه آنها طی چند مرحله آلودگی های آب را حذف میکنند. درشت ترین آلودگی ها در مراحل اولیه از آب جدا می شوند . سپس آلودگی های بسیار ریز حذف می شوند و در پایان املاح مفید به آب اضافه میشود و ph آب تنظیم شده و آب مناسب آشامیدن می شود.

مراحل تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب چیست

  • جداسازی گل و لای:

همراه آبی که وارد خانه ها می شود،ممکن است گل و لای وجود داشته باشد. دستگاه تصفیه آب با استفاده از فیلتر ذرات را جدا می کند. فیلترهای مرحله اول تصفیه آب کار جداسازی آلاینده ها را انجام می دهند.

  • جذب آلاینده های بو دار:

وقتی آب از فیلتر عبور کرد و ذرات معلق جدا شد، نوبت به جذب آلاینده های طعم دار و بو دار مانند کلر میرسد. این آلاینده ها بسیارکوچک هستند و میتوانند از فیلتر عبور کنند. در مرحله دوم وسوم از مراحل تصفیه آب ، به وسیله فیلتر کربن اکتیو و کربن پلاک با استفاده ار فرایند آزادسازی یونهای مثبت و منفی کربن، آلاینده هایی مانند کلر جذب کربن شده و به دام می افتند و دیگر نمیتواننداز فیلتر عبور کنند. جذب آلاینده های بد بو در این مرحله، کیفیت آب را زیاد می کند.

  • دفع آلاینده های ریز:

درمرحله چهارم ،دستگاه تصفیه آب بوسیله غشا نیمه تراوا، املاح مضر و بسیار ریز مانند نیتریت ،نیترات ، آرسنیک و آلومینیوم را توسط فیلتر ممبران حذف کرده و خلوص آب را بالا می برد.این کار توسط فرایندی بنام اسمز معکوس انجام می شود. در این مرحله سختی آب تنظیم میشود و بهترین آب از لحاظ میزان سختی تولید میشود.خروجی این مرحله ، آب مقطر است که مناسب آشامیدن نمیباشد.ذرات مضر جدا شده از آب نیز از راه فاضلاب دفع می شود.

  • افزودن املاح مفید به آب:

از آنجایی که آب مقطر مناسب آشامیدن نیست، در مراحل پنج و شش و هفت از مراحل تصفیه آب ،املاح مفید به آب اضافه میشود و آب مناسب و استاندارد تولید میشود.

در مرحله پنجم توسط فیلتر پست کربن (که از نارگیل درست شده است) آب آشامیدنی شیرین میشود.

در مرحله ششم ،توسط فیلتر زرد مینرال ، املاح مفید به آب اضافه میشود.

در مرحله هفتم ،فیلتر آلکالاین آب را قلیایی و یونیزه میکند و ph آب را افزایش میدهد.

فرایند تبادل یونی و پدیده اسمز طی مراحل تصفیه آب بکار میرود که به توضیح آنها میپردازیم:

تبادل یونی چیست؟

از کاربردهای دستگاه تصفیه آب جدا کردن املاح آب به روش تبادل یونی است. در این روش سدیم و هیدروژن جایگزین کلسیم و منیزیم می شود. روش تبادل یونی سبب می شود رسوب آهکی کم شود.

کاربرد اسمز معکوس در تصفیه آب چیست ؟

یکی از پدیده های طبیعی ،پدیده اسمز است. جذب آب از خاک توسط ریشه درخت یا جذب آب بدن از خون توسط کلیه ها ازطریق فرایند اسمز صورت میگیرد.

اگر محلولی با شوری کم ،توسط غشا نیمه تراوا ،از محلول با شوری زیاد جدا شده باشد ،محلولی که شوری کم دارد از طریق غشا به سمت محلول با شوری زیاد میرود تا شوری هر دو طرف همانند شود. این عمل به خاطر پدیده اسمز صورت میگیرد.

اسمز معکوس عکس اسمز است و به صورت طبیعی رخ نمی دهدبلکه با اعمال فشار انجام می شود. مولکول آب از غشا عبور کرده اما باکتری ها، مواد آلی، نمک های محلول عبور نمیکند. بنابراین کوچکترین ذرات از آب جدا شده و خلوص آن افزایش میابد.

 اسمز معکوس در مرحله چهارم تصفیه آب برای جداسازی آلاینده ها انجام می شود.

در دستگاه تصفیه آب خانگی، اسمز معکوس شامل سه بخش است:

  • فیلتر ممبران
  • پمپ آب برای فشار
  • خروجی فاضلاب

در این مرحله آب وارد فیلتر ممبران می شود. این فیلتر غشا نیمه تراوا است. پدیده اسمز معکوس طبیعی اتفاق نمی افتد و نیاز به فشار دارد. فشار پمپ سبب شده مولکول های آب از غشا رد شده و ناخالصی ها در سمت دیگر باقی بمانند. آب تصفیه شده خارج میشود و وارد مخزن می شود. ناخالصی ها هم خارج می گردند. فیلتر ممبران آن ها را به خود جذب نمیکند.

منگنز و آهن در آب توسط فیلتر اسمز معکوس حذف شده و آسیب به فیلتر ممبران وارد نمی شود. میزان نیترات حذف شده در مرحله اسمز معکوس به فشار آب ورودی، دمای آب و pH بستگی دارد.

پمپ در اسمز معکوس لازم است. زیرا مولکول آب باید از منافذ ریز عبور کند تعبیه خروجی پساب در این مرحله از تصفیه آب ضروری است. زیرا مانع رسوب ناخالصی می شود و عمر فیلتر ممبران افزایش می یابد. از باز بودن خروجی پساب مطمئن شوید. افزایش آلاینده ها در فیلتر ممبران ،باعث میشود به غشا نیمه تراوا آسیب رسیده و فرایند تصفیه آب ناقص شود.

تغییر آلاینده ها، کیفیت آب ورودی به فیلتر ممبران، درجه حرارت و فشار آب ورودی بر حذف آلاینده ها تاثیر می گذارد.

پسابی که از فیلتر ممبران خارج می شود با توجه به عملکرد دستگاه متفاوت است. نسبت آن، یک به سه است. یعنی یک واحد پساب و سه واحد آب خالص. از پساب ناخالص برای آبیاری باغچه یا شستشوی حیاط و ماشین استفاده میشود. میتوانید خروجی پساب را ذخیره کنید و برای مصارف غیر خوراکی استفاده کنید. در مسیر پساب تصفیه آب محدود کننده جریان قرار دارد. محدود کننده سبب می گردد تا خروجی فاضلاب نیم لیتر در دقیقه شود. وقتی پمپ دستگاه روشن است، خروجی پساب خارج می شود.

کلام آخر

دستگاه تصفیه آب همه ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد. ۹۰ تا ۹۸ درصد املاح مضر جدا می شوند. آب خروجی کیفیت بالایی دارد و بهداشتی و سالم است.

 

در فروشگاه تصفیه آب ثمین انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی را می توانید خریداری کنید .

سبد خرید