گرفتن آب سیاه یا کربن گیری دستگاه تصفیه آب

کربن گیری فیلتر تصفیه آب

کربن گیری ،در دستگاه تصفیه آب خانگی آب با گذشتن از مراحل مختلف تصفیه شده ، در دسترس افراد قرار می گیرد. هر کدام از این مراحل دارای فیلتر هایی هستند که که به گونه ای می توانند در حذف املاح مضر در آب موثر باشند. یکی از فیلتر هایی که می تواند در بهبود طعم و بوی آب و حذف کلر از آن مفید باشد فیلتر کربن فعال است .که در مراحل دوم (کربن گرانولی) و پنجم (کربن پست) تصفیه آب قرار دارند. در این مقاله در مورد گرفتن آب سیاه یا کربن گیری صحبت می کنیم.

این فیلتر به دلیل داشتن دانه های کربن می تواند در حذف مواد شیمیایی و بهبود بو و طعم آب موثر باشد. اما از آنجایی که دانه های کربن فعال به دلیل جابجایی به یکدیگر ساییده می شوند . باعث ایجاد گرده های اضافی کربن در این فیلترها می شوند. بنابراین برای حذف آب سیاه ایجاد شده فیلترها نیاز به کربن گیری دارند. برای آشنایی با روش کربن گیری فیلتر تصفیه آب با ما در این مقاله همراه باشید.

روش کربن گیری فیلتر تصفیه آب

وقتی در ابتدا دستگاه تصفیه آب را متصل می کنیم . فیلتر های آن فعال می شوند. ممکن است آب خروجی دستگاه تصفیه آب سیاه یا تیره باشد. این آب سیاه به دلیل وجود گرده های کربن ایجاد شده توسط فیلتر های کربنی است که برای اولین بار آب از آنها عبور می کنند. وجود این کربن ها در آب ممکن است باعث بسته شدن منافذ فیلتر ممبران شود و به دستگاه آسیب وارد کند. اگر این آب سیاه وارد مخزن شود می تواند باعث ایجاد جلبک در مخزن شود و کیفیت آب خروجی را کاهش دهد.

میزان آب سیاه تولید شده به میزان کیفیت فیلتر تصفیه آب بستگی دارد. هرچه کیفیت فیلتر بهتر باشد میزان آب سیاه تولید شده کمتر است. البته لازم بذکر است که این آب سیاه با عبور ۵ لیتر آب برطرف می شود . اثری از آن باقی نمی ماند. در دستگاه تصفیه آب خانگی فیلتر کربن گرانولی و پست کربن نیاز به کربن گیری دارند.

کربن گیری فیلتر معمولا توسط تکنسین های تصفیه آب انجام می شود. اما اگر تعویض فیلتر ها توسط خود مشتری انجام می شود .بهتر است آموزش آن را در اینجا دریافت کنند که مشکلی ایجاد نشود.

نحوه حذف آب سیاه از فیلتر تصفیه آب

حذف آب سیاه در دو حالت انجام می شود. در حالت اول مراحل زیر انجام می شود:

  1. فیلتر کربن پودری در داخل هوزینگ دوم قرار می گیرد . با آچار مخصوصی بسته می شود.
  2. دستگاه تصفیه آب را روشن کرده است. آب ورودی دستگاه را باز می کنیم.
  3. همزمان با باز شدن آب ورودی ظرف مناسبی در زیر هوزینگ سوم قرار می دهیم.
  4. آب خروجی سیاه حاصل از کربن پودری وارد ظرف می شود.
  5. برای کربن گیری کامل باید صبر کنید که آب کاملا شفاف شود.
  6. بعد از شفاف شدن آب دستگاه را خاموش کرده . فیلتر مرحله سوم یا کربن بلاک را در هوزینگ سوم قرار دهید.
  7. با آچار مخصوص هوزینگ سوم را محکم ببندید.
  8. آب ورودی به دستگاه تصفیه آب را باز کنید . دستگاه را روشن کنید.

کربن گیری فیلتر تصفیه آب

اگر آب سیاه فیلتر کربن به طور کامل از بین نرود ممکن است وارد فیلتر ممبران شود و باعث خرابی آن شود. یا حتی ممکن است وارد مخزن تصفیه آب شود و مشکلات جدی تری را ایجاد کند. علاوه بر حالت اول به روش زیر می توان کربن گیری فیلتر ها را انجام داد.

روش های کربن گیری فیلترها

  1. فیلترهای الیافی (مرحله اول) , فیلتر کربن فعال (مرحله دوم) و کربن بلاک (مرحله سوم) را در هوزینگ های خود قرار دهید و آنها را با آچار مخصوص محکم کنید.
  2. سپس شلنگ خروجی هوزینگ کربن فعال را از محل اتصال به ورودی هوزینگ شماره ۳ جدا کنید.
  3. شلنگ خروجی از هوزینگ مرحله دو را در داخل ظرفی قرار دهید.
  4. شیر ورودی آب را باز کنید و دستگاه تصفیه آب را روشن کنید.
  5. منتظر بمانید که کربن گیری به طور کامل انجام شود و آب سیاه حذف شود.
  6. در نهایت شلنگ تصفیه آب را در جای خود محکم کنید.

اگر آب سیاه حاصل از فیلتر کربن فعال به مخزن تصفیه آب وارد شده باشد برای حذف آن ابتدا باید تمام اتصالات به مخزن را جدا کرده و آب آن را کاملا خارج کنید. سپس فیلتر مرحله سوم را باز کرده و شستشو دهید و کربن گیری فیلتر مرحله دوم یا کربن گرانولی را دوباره انجام دهید. برای خارج کردن آب سیاه از فیلتر مرحله پنجم یا کربن پست و فیلتر مرحله ششم باید آب را در جهت معکوس به آن وارد کنید که مشکل کاملا برطرف شود. در نهایت بهتر است هوزینگ فیلتر ممبران شسته شود که آسیبی به آن وارد نشود.

لازم بذکر است که اگر کربن گیری فیلتر کربن مرحله دوم و پنجم کاملا انجام نشود نشانه های زیر مشاهده می شود :

  • دانه های سیاه رنگ در خروجی آب وجود دارد.
  • اگر حجم دانه های سیاه زیاد باشد ممکن است باعث کیپ شدن فیلتر ممبران می شود و باعث خرابی زودهنگام آن می شود.
  • کیپ شدن فیلتر ها باعث بسته شدن مسیر آب و افت فشار خروجی می شود.
سبد خرید