عیب یابی دستگاه تصفیه آب خانگی

عیب یابی دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب خانگی یکی از مهم ترین لوازم خانگی است که  مستقیما با سلامت افراد در ارتباط است  . زیرا  آب شرب اعضای خانواده را تامین می کند. بنابراین برای تولید آب باکیفیت تمام قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی باید به درستی کار کند. بنابراین در صورت هر گونه مشکلی در فرآیند تصفیه آب , سرویس و عیب یابی دستگاه تصفیه آب اهمیت زیادی پیدا میکند.

قطعات و تجهیزات دستگاه تصفیه آب خانگی به گونه ای طراحی شده اند که برای برخی از تعمیرات نیاز به حضور متخصص نمی باشد ، بلکه خود فرد می تواند به سادگی مشکل آن را برطرف کند. البته لازم بذکر است که برای عیب یابی دستگاه تصفیه آب فرد باید میزانی با تعمیر دستگاه تصفیه آب آشنایی داشته باشد.

عیب یابی دستگاه تصفیه آب خانگی

مشکلاتی که برای دستگاه تصفیه آب به وجود می آید و نیاز به تعمیر دارد به شرح زیر است :

۱- علت  صدای نامتعارف

در دستگاه تصفیه آب به دلیل کار کردن پمپ و جریان آب نمی توان انتظار داشت که بدون صدا کار کند. اما گاهی صدای نامتعارف در هنگام کار کردن دستگاه تصفیه آب می تواند به دلیل عوامل زیر باشد :

  • پایین بودن کیفیت پمپ دستگاه تصفیه آب
  • خراب بودن پمپ که معمولا به دلیل عدم تعویض به موقع فیلتر های تصفیه آب اتفاق می افتد. در این موارد نیاز به تعویض پمپ و سرویس کامل دستگاه تصفیه آب است.
  • وجود هوا در آب باعث می شود که در فیلترهای انتهایی هوا جمع شود و به هنگام خروج آب تولید صدا کند. در این مواقع دستگاه نیاز به هواگیری دارد.
  • ایجاد صدا و لرزش به دلیل کارکرد پمپ که در این موارد بهتر از از یک پوشش ضد لرزش مثل موکت یا یونولیت برای زیر دستگاه استفاده شود.
  • خروج پساب فاضلاب ممکن است با تولید صدا همراه باشد. در این موارد باید لوله خروج فاضلاب در پایین ترین نقطه لوله عمودی فاضلاب نصب شود. در غیر اینصورت ریزش فاضلاب تولید صدا می کند. بنابراین در صورت داشتن صدا بهتر است بست فاضلاب عوض شود.

۲- علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی

زمان متوسط برای پرشدن دستگاه تصفیه آب ۴۰ دقیقه یا کمتر است. اگر این زمان بیشتر شود ممکن است فیلتر ممبران ضعیف شده باشد. اگر زمان پرشدن مخزن بیشتر از ۹۰ دقیقه طول بکشد حتما به تعمیر نیاز دارد. عواملی که می تواند در پر شدن مخزن موثر باشند شامل :

  • کیفیت فیلتر ممبران
  • فشار آب ورودی به دستگاه
  • فشار ایجاد شده توسط پمپ دستگاه تصفیه آب
  • میزان آب تولیدی
  • میزان حجم و طرفیت مخزن

بنابراین در صورتی که کیفیت فیلتر ممبران و میزان آب تولیدی آن کاهش یافته باشد می تواند در پر شدن مخزن تاثیر گذار باشد. علاوه براین ممکن است پمپ توانایی لازم را برای تولید فشار نداشته باشد.

۳- کاهش فشار آب از شیر برداشت دستگاه تصفیه آب

کاهش فشار آب خروجی می تواند به دلیل فشار کم و یا حجم کم آب به وجود آید. این مشکلات می تواند ناشی از درست کار نکردن مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی باشد. در مخزن یک کیسه هوا تعبیه شده است که با خارج شدن آب این کیسه فشار لازم را برای خروج آب فراهم می کند. بنابراین اگر کیسه سوراخ شود یا فشار آن تنظیم نباشد بنابراین فشار لازم برای خروج آب تامین نمی شود و مقدار آب خروجی کاهش می یابد.

علاوه بر این، کاهش فشار آب ورودی به دستگاه تصفیه آب می تواند باعث بروز این مشکل شود بنابراین باید در مسیر آب ورودی به دستگاه از یک بوستر پمپ استفاده شود که فشار لازم را برای آب ورودی فراهم کند.

یکی دیگر از عواملی که می تواند در کاهش فشار آب خروجی تاثیر گذار باشد خم و تا شدن شیلنگ های تصفیه آب است بنابراین در این شرایط بهتر است وضعیت شیلنگ ها را بررسی کنید و در صورت لزوم از شیلنگ های بلند تری استفاده شود.

کاهش فشار آب شیر برداشت

۴- علت خروج مداوم پساب از دستگاه تصفیه آب

اگر پساب به طور مداوم از دستگاه خارج می شود می تواند به دلیل چند مورد باشد از جمه :

  • خراب بودن شیر برقی دستگاه تصفیه آب به بیان دیگر زمانی که مخزن دستگاه تصفیه آب پر از آب شود کلید قطع فشار بالا باعث خاموشی دستگاه می شود با خاموش شدن دستگاه و پمپ , شیر قطع کن برقی نیز خاموش می شود. اگر شیر قطع کن برقی مشکل داشته باشد باعث خروج بی رویه آب از مسیر فاضلاب دستگاه شده که علاوه بر اسراف آب باعث ایجاد سر و صدا می شود.
  • فشار پایین آب ورودی به دستگاه تصفیه آب می تواند دلیل دیگر باشد. بنابراین برای عملکرد بهینه دستگاه بهتر است یک بوستر پمپ در مسیر آب ورودی به منزل استفاده شود.
  • نصب نادرست دستگاه تصفیه آب که با توجه به راهنمای نصب می توان مشکل را حل کرد.
  • خرابی قطعه محدودکننده فاضلاب که با تعویض آن مشکل برطرف می شود.

۵- دلیل بو و مزه نامطبوع آب خروجی از دستگاه تصفیه آب

اگر آب تصفیه شده مزه خوبی ندارد می تواند به دلیل موارد زیر باشد :

  • خرابی فیلترهای کربن فعال و پست کربن : از آنجایی که طعم و مزه آب تصفیه شده با فیلتر های کربن فعال و پست کربن بهبود می یابد دلیل مزه نامطبوع آن می تواند به دلیل خرابی این فیلتر ها باشد.
  • اگر فیلتر ممبران در جای خود قرار نگیرد و یا خراب شده باشد می تواند دلیل دیگر مزه بد آب باشد.
  • گرفتگی پساب فاضلاب
  • باز بودن و مشکل داشتن شیر میکس
  • خراب بودن شیر چهار طرفه نیز می تواند دلیل دیگر مزه بد آب باشد.
  • اگر به مدت طولانی از دستگاه تصفیه آب استفاده نکرده باشید راکد ماندن آب در آن باعث رشد باکتری ها و ایجاد طعم و مزه نامطبوعی می شود بنابراین برای استفاده دوباره از دستگاه تصفیه آب بهتر است یک یا دو بار آب مخزن و دستگاه تعویض شود.

۶- دلیل نشتی دستگاه تصفیه آب و هوزینگ ها چیست ؟

اگر هوزینگ ها به درستی در جای خود بسته نشده باشند باعث نشتی آب می شوند. اما در مواردی ممکن است هوزینگ ها دچار شکستگی شده باشند و باعث نشتی در دستگاه تصفیه آب شوند. در برخی موارد نیز اگر اورینگ آب بندی هوزینگ ها مشکل داشته باشد باعث نشتی آب می شوند. هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به این نکات توجه کنید.

سبد خرید