فواید آب تصفیه شده و تاثیر آن بر سلامتی

فواید آب تصفیه شده برای سلامتی

آب برای زندگی حیاتی است و آبرسانی کافی برای بدن انسان سالم بسیار مهم است. بدون آبرسانی مناسب ، ممکن است سلامتی ما به خطر بیفتد و بدن ما می تواند عملکرد خوبی نداشته باشد. ما نه فقط برای آبرسانی ، بلکه برای پخت و پز ، استحمام و تمیز کردن ، و همچنین مجموعه ای از دلایل دیگر ، به آب نیاز داریم. چیزی که ما معمولا در نظر نمی گیریم این است که کیفیت آب مصرفی ما چگونه به طور مستقیم و غیرمستقیم با سلامتی ما در ارتباط است. اگر مستقیماً از شیر آب استفاده می کنید ، می تواند تاثیر بدی بر سلامت کلی شما داشته باشد. هنگامی که از آب لوله کشی استفاده می کنید ، به احتمال زیاد سموم دفع آفات ، داروهای تجویز شده ، کلر ، آرسنیک و سایر آلاینده ها در آن موجود است. در اینجا در مورد فواید آب تصفیه شده برای سلامتی صحبت می کنم.

فواید آب تصفیه شده برای سلامتی

برای درک اینکه چگونه آب تصفیه چگونه می تواند سلامت شما را بهبود بخشد ، ابتدا باید یاد بگیریم که آب آشامیدنی ما از کجا می آید ، چه چیزی آن را آلوده می کند و چرا استفاده از فیلتر تصفیه آب برای از بین بردن آلودگی های مضربسیار ضروری است.

آب آشامیدنی از کجا می آید ؟

آب آشامیدنی که از شیر آب جریان دارد یا از سطح زمین یا از زیر زمین سرچشمه می گیرد. آبی که از سطح زمین سرچشمه می گیرد آب سطحی نامیده می شود و شامل رودخانه ها ، دریاچه ها ، نهرها و مخازن است. به آب واقع در زیر زمین ، آب زیرزمینی گفته می شود. آبهای زیرزمینی در سفره های زیرزمینی جمع می شوند و توسط یک چاه به سطح آب منتقل می شوند.

حتما بخوانید : آب تصفیه شده , مقطر یا آب لوله کشی ؛ تفاوت آنها در چیست ؟ 

آیا آب آشامیدنی خالص است؟

این باور گسترده وجود دارد که آب لوله کشی شهری آب خالص ، تمیز و سالم است. ما تصور می کنیم که آب آشامیدنی قبل از رسیدن به شیرآلات ما در یک مرکز درجه یک تصفیه آب به خوبی تصفیه شده است و از لوله های بسیار تمیز عبور کرده است. این فرض ، همیشه درست نیست. آب می تواند مسافت زیادی را قبل از مصرف ما طی کند و به آن زمان زیادی داده می شود که بتواند آلاینده های موجود در مسیر را به خود جذب کند.

آیا آب آشامیدنی سالم است؟

برخی از آلودگی های موجود در آب آشامیدنی می توانند باعث بروز مشکلات جدی در سلامتی از جمله اختلالات عصبی ، بیماری های دستگاه گوارش و مشکلاتی در سیستم های تولید مثل زن و مرد شوند. گروه هایی که سلامتی آنها بیشتر در معرض خطر است شامل نوزادان ، کودکان ، افراد مسن ، زنان باردار و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند. بنابراین نسبت به آب آشامیدنی فواید آب تصفیه شده برای سلامتی چیست.

فواید آب تصفیه شده

سه منبع مشترک آلودگی در آب آشامیدنی

طبق آژانس حفاظت از محیط زیست ، یک آلاینده “هر ماده یا ماده ای فیزیکی ، شیمیایی ، بیولوژیکی یا رادیولوژیکی در آب است.” بسته به محل زندگی و منبع آب ، آلودگی های زیادی وجود دارد که می توانند در لیوان های آشامیدنی شما وارد شوند. به عنوان مثال ، در فلینت ، میشیگان ، مقدار کافی سرب در آب وجود دارد که می تواند یک بحران فاجعه بار ایجاد کند.

۱- سرریز فاضلاب و نشت فاضلاب

فاضلاب تصفیه نشده یا فاضلاب سرریز شده می تواند منابع آب آشامیدنی را آلوده کند. سرریز شدن فاضلاب و نشت فاضلاب ممکن است در اثر خراب شدن لوله ها ، خرابی تجهیزات یا بارگیری بیش از حد سیستم باشد. اضافه بار سیستم می تواند در دوره های بارندگی زیاد یا ذوب شدید برف رخ دهد. فاضلاب تصفیه نشده سرریز می تواند به آبهای سطحی تخلیه شود یا به آبهای زیرزمینی تبدیل شود و منبع شرب را آلوده کند. حذف این آلاینده ها یکی از فواید آب تصفیه شده برای سلامتی است.

۲- آلودگی های طبیعی که در محیط وجود دارند

آرسنیک ، آلومینیوم ، رادون و اورانیوم نمونه هایی از مواد معدنی اساسی هستند که به طور طبیعی در محیط ما وجود دارند. در غلظت های کم ، این عناصر به طور معمول مضر نیستند. با این حال ، هنگامی که در منابع نوشیدنی ما در سطوح بالاتر یافت می شود ، می توانند برای سلامتی انسان بسیار خطرناک باشند.

۳- بد عمل کردن سیستم های تصفیه آب

حتی پیشرفته ترین سیستم تصفیه آب نیز می تواند از کار بیفتد. این عملکرد بد ممکن است به دلیل نقص یا خرابی تجهیزات ، خطای اپراتور یا زیرساخت های قدیمی باشد. هنگامی که این سیستم ها به درستی کار نکنند ، آلودگی ها می توانند به آب آشامیدنی شما راه پیدا کنند و بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارند.

آب آلوده

پنج آلاینده مضر رایج که در آب

بسیاری از آلاینده های سمی ممکن است در آب آشامیدنی یافت شود. که شامل :

۱- آرسنیک

آرسنیک یک ماده سرطان زا است که با افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان مرتبط است و همچنین می تواند در سیستم گردش خون شما مشکل ایجاد کند. مقادیر کمی از آرسنیک مصرف شده در مدت زمان طولانی سلامتی شما را به طور جدی در معرض خطر قرار می دهد. حذف آرسنیک می تواند یکی از فواید آب تصفیه شده باشد.

۲- آلومینیوم

آلومینیوم یک فلز اساسی است که نشان داده شده است در دوزهای بالا حالت تهوع ، استفراغ ، زخم و بثورات پوستی ایجاد می کند. آلومینیوم همچنین ممکن است شروع بیماری آلزایمر را تسریع کند.

۳- کلر

ثابت شده است که کلسیم و محصولات جانبی کلر در دوزهای بالا خطرناک هستند و قرار گرفتن در معرض آن ممکن است باعث آسیب کبدی و کلیوی و بیماری های قلبی شود. کلر همچنین می تواند بر طعم و بوی آب تأثیر منفی بگذارد. حذف کلر یکی از فواید آب تصفیه شده است و می تواند در طی چند مرحله آب خالص برای شما تولید کند.

۴- فلوراید

فلوراید ، اگرچه اغلب به بهبود بهداشت دهان و دندان نسبت داده می شود ، همچنین ادعا می شود که باعث شکنندگی استخوان ها و دندان ها ، اختلال مفصل و آسیب احتمالی به تیروئید می شود.

۵-سرب

طبق مراکز کنترل بیماری ، سرب برای سلامتی ، به ویژه در کودکان بسیار مضر است. تماس با سرب ، به ویژه در کودکان خردسال و نوزادان ، با آسیب سیستم عصبی ، اختلالات یادگیری ، اختلال شنوایی و اختلال در عملکرد سلول ارتباط دارد.

آلاینده های موجود در آب

 

آیا آب آشامیدنی شما برای نوشیدن بی خطر است؟

فهمیدن دقیقاً آنچه در آب آشامیدنی شماست ، می تواند چالش برانگیز باشد. آزمایش کیفیت آب می تواند برای یک خانه دار معمولی پیچیده و گران باشد. بدون اینکه در واقع آنچه را که از هر شیر آب در خانه شما بیرون می آید آزمایش کنید ، شما راهی ندارید که بدانید چه آلودگی هایی در منبع آب شما نهفته است.

۴ فواید آب تصفیه شده برای سلامتی

نوشیدن آب تصفیه شده می تواند سلامت شما را بهبود بخشد. ساده ترین و موثرترین روش برای اطمینان از نوشیدن آب سالم و خالص استفاده از فیلتر تصفیه آب است. با از بین بردن آلاینده های موجود در آب ، میزان قرار گرفتن در معرض بسیاری از سموم که می توانند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارند را کاهش می دهید.

۱- آب فیلتر شده فاقد آلودگی است.

فیلترهای تصفیه آب , آبی تمیز و عاری از آلاینده های خطرناک را در اختیار شما و خانواده قرار می دهند. با کاهش این سموم خطرناک ، زندگی بسیار سالم تری خواهید داشت.

۲- آب تصفیه ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد.

فیلترهای تصفیه آب ممکن است با حذف آرسنیک و سایر مواد سرطان زا از منبع آب ، خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهند. محدود کردن تماس شما با این عوامل ایجادکننده سرطان به شما اطمینان می دهد که تمام تلاش خود را برای داشتن زندگی سالم تر انجام دهید. یکی از فواید آب تصفیه شده کاهش خطر ابتلا به سرطان است.

۳- آب فیلتر شده طعم و بوی بهتری دارد.

هیچ کس نمی خواهد آبی بنوشد که مزه یا بوی عجیب و غریبی داشته باشد. فیلترهای تصفیه آب کلر و سایر آلاینده ها را از بین می برند و یکی از فواید آب تصفیه شده تولید آب آشامیدنی با طعم و بوی بهتر است. این به نوبه خود سالم ماندن و هیدراته ماندن را با تشویق خانواده ها برای نوشیدن آب بیشترآسان می کند.

۴- آب فیلتر شده باکتری های مضر را از بین می برد.

باکتری های ناقل از آب دلیل اصلی مشکلات شکمی هستند. فیلترهای آب می توانند باکتری های مضر را از آب آشامیدنی شما حذف کنند که خطر ابتلا به بیماری های گوارشی را کاهش می دهد و اطمینان حاصل می کند که بسیار سالم تر هستید.

آب تصفیه شده چیست

فیلتر تصفیه آب چیست؟

یک فیلتر تصفیه آب آلودگی ها را از منبع آب شما خارج می کند. استفاده از فیلتر راهی آسان و موثر برای حذف آلودگی های مضر از آب آشامیدنی است. فیلترهای آب با استفاده از فن آوری های مختلف ، آلودگی ها را پاک می کنند و آبی سالم و ایمن را برای آشامیدن تولید می کنند.بسیاری از این فیلترها و سیستم های فیلتراسیون مقرون به صرفه بوده و نصب آنها آسان است.

فیلترهای تصفیه آب چگونه کار می کنند؟

انواع مختلفی از فیلترهای آب در دسترس هستند و یکی از فواید آب تصفیه شده حذف آلودگی ها از آب آشامیدنی است و این اطمینان را می دهد که خانواده شما دارای آب تمیز برای آشامیدن ، حمام کردن ، پخت و پز و سایر مصارف خانگی هستند. انواع مختلف فیلترهای آب به روش های مختلف کار می کنند. برخی از فیلترهای آب از مانع فیزیکی برای جلوگیری از ورود آلودگی ها به منبع آب شما استفاده می کنند. برخی دیگر از یک فرآیند شیمیایی یا بیولوژیکی برای تصفیه آب استفاده می کنند.

انواع فیلترهای تصفیه آب

فیلترهای آب دارای اشکال ، اندازه های مختلف و سبک های مختلفی هستند که برای کاربردهای متفاوتی مناسب هستند. برخی از فیلترهای آب به شیر آب متصل می شوند. بقیه در نقطه اصلی ورود به خانه شما نصب شده اند.

  • فیلترهای نقطه ورود

سیستم های تصفیه آب محل ورودی ، آب را قبل از ورود به خانه شما تصفیه می کنند. این واحدها به طور معمول در محلی که آب اصلی وارد منزل شما می شود نصب می شوند و برای نصب به یک متخصص واجد شرایط نیاز دارند.

  • فیلترهای نقطه استفاده

این سیستم های تصفیه , آب آشامیدنی را از جایی که از شیر آب خارج می شود فیلتر می کنند. ممکن است این موارد را به عنوان پارچ های تصفیه آب ، فیلترهای سر شیری و دستگاه تصفیه آب زیر سینکی همراه با مخزن تصفیه آب بشناسید.

حتما بخوانید : دستگاه تصفیه آب خانگی و تفاوت بین انواع مدل های آن

انتخاب دستگاه تصفیه آب مناسب برای سلامتی شما

انتخاب دستگاه تصفیه آب مناسب برای شما و خانواده می تواند کیفیت آب آشامیدنی را افزایش می دهد و سلامتی شما را بهبود می بخشد. هر فیلتری را که انتخاب می کنید باید از استاندارد NSF / ANSI برخوردار باشد ، این بدان معنی است که فیلتر آزمایش شده است تا ثابت کند می تواند تعداد آلودگی های خاص را کاهش دهد. با این وجود همه فیلترها همه آلودگی ها را از بین نمی برند و شما می توانید برچسب را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید فیلتر مورد نظر شما آلودگی های خاصی را که نگران آن هستید و مخصوص منطقه محلی شما هستند را از بین می برد.  آب تصفیه شده با پنج روش می تواند سلامت شما را بهبود بخشد .بیایید با دقت بیشتری بررسی کنیم که چرا آب تصفیه شده می تواند سلامت شما را بهبود بخشد.

انتخاب دستگاه تصفیه آب مناسب

۱- آب آشامیدنی شهری ناخالص است؛ آب تصفیه شده سالم است.

آب حاصل از شیر آب می تواند حاوی مقداری ناخالصی و آلاینده مضر باشد. اگرچه دولت آب لوله کشی را تنظیم می کند ، آنها قادر به آزمایش هر یک از آلاینده های احتمالی نیستند. حتی اگر آزمایشات آب شهری در محل تصفیه آب خالص باشد ، اما آب شهری با عبور از لوله ها و رسیدن به خانه آلودگی های بسیاری را جذب می کند. با نصب فیلتر تصفیه آب در خانه ، خطر نوشیدن آب آلوده را کاهش می دهید ، در نتیجه برای بهبود سلامتی شما تاثیر زیادی دارد.

۲- آب فیلتر شده طعم و بوی بهتری دارد.

فیلترهای تصفیه آب طعم و بوی آب شهری را بهبود می بخشند. با نصب فیلتر تصفیه آب می توانید میزان کلر و باکتری هایی را که باعث ایجاد بوی نامطبوع در آب می شوند را کاهش دهید.

۳- آب فیلتر شده سالمتر از آب بطری است.

مردم تصور می کنند که آب بطری جایگزینی سالمی برای آب لوله کشی است. با این حال ، مطالعات نشان می دهد که معمولاً چنین نیست. آب بطری اغلب از آب شهری تهیه می شوند و بسیاری از آلاینده های مشابه را در خود دارد. بطری های پلاستیکی تأثیرات مضری دارند. آلودگی ها ، از جمله BPA ، که یک ماده شیمیایی صنعتی مرتبط با سرطان است ، می تواند از بطری پلاستیکی به داخل آب آشامیدنی شما نفوذ کند. نوشیدن آب تصفیه شده یک جایگزین سالم برای آب بطری است زیرا می دانید که BPA یا آلاینده های دیگری را مصرف نکرده اید که در آب لوله کشی تصفیه نشده یافت می شود.

۴- فواید آب تصفیه شده برای محیط زیست 

آیا می دانید در اقیانوس آرام جزیره ای از پلاستیک شناور وجود دارد که مساحتی تقریبا به اندازه روسیه یا ۵.۸ میلیون متر مربع را در بر می گیرد؟ در ایالات متحده ۱۵۰۰ بطری آب در هر ثانیه مصرف می شود و میلیاردها بطری پلاستیکی آب هر روز در سراسر جهان دور ریخته می شود. این بطری های پلاستیکی هرگز تجزیه نمی شوند و در محل دفن زباله های ما انباشته می شوند و متاسفانه در پایان در اقیانوس های ما قرار می گیرند. این پلاستیک توسط ماهی خورده می شود ، سپس ما ماهی را می خوریم و پلاستیک در بدن ما قرار می گیرد.

به عنوان انسان ، اگر در یک محیط ناسالم زندگی کنیم ، غیرممکن است که سالم باشیم. آب تصفیه شده استفاده ما از بطری های پلاستیکی یکبار مصرف را کاهش می دهد و به سالم ماندن محیط کمک می کند.

 

سبد خرید