دستگاه تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب صنعتی ،سیستم‌ها، تجهیزات و دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی ثمین آب مناسب‌ ترین، مطمئن‌ ترین و مقرون به‌ صرفه‌ ترین گزینه برای تأمین آب تصفیه‌ شده موردنیاز مجتمع‌های مسکونی، ادارات، کارخانجات، مراکز تحقیقاتی، اماکن تفریحی و … هستند. این سیستم‌ها می‌توانند با توجه به مشخصات آب ورودی محل استفاده و ظرفیت موردنظر، به‌صورت اختصاصی طراحی شده است. دراینجا در مورد چگونگی تصفیه آب های صنعتی صحبت می کنیم.

کیفیت موردنیاز را برای کاربردهای مختلف نظیر آشامیدن، شست‌وشو، استفاده به‌عنوان ماده اولیه و … تأمین کنند. کاربردهای استفاده از آب تصفیه‌شده بسیار فراوان است . ثمین آب با تسلط کافی بر نیاز بخش‌های مختلف، دستگاه‌ها و سیستم‌هایی برای تصفیه آب در مقیاس صنعتی ارائه می‌کند. که علاوه بر قیمت مناسب، بالاترین کارایی را برای مصرف‌ کننده داشته باشد. استفاده از دستگاه‌ها و سیستم‌های تصفیه آب صنعتی شما را از جست‌وجوی فراوان برای خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی بی‌نیاز کرده  است. هزینه‌های جانبی پس از خرید را به‌ شدت کاهش میدهد.

تصفیه آب صنعتی

مراحل و روش های تصفیه

مراحل تصفیه آب صنعتی شامل: هوادهی، زلالسازی، فیلتراسیون، نرم سازی، تبادل یون (Ion exchange) و استفاده از سیستم های غشایی (Membrane Systems) می باشد. در واقع برای تصفیه ی آب صنعتی، علاوه بر روش های متعارف تصفیه، از روش های غشایی مثل اسمز معکوس (Reverse Osmosis) و فرآیند تبادل یون کمک گرفته می شود. پیشرفت در تکنولوژی فرآیند های تصفیه آب صنعتی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. امروزه از ازن ژنراتور ها و یا الکترودیالیز نیز در تصفیه آب صنعتی استفاده می شود. حذف مواد معدنی آب نیز توسط روش Electrodeionization انجام می گیرد. در زیر به توضیح دو روش IE و RO می پردازیم.

فرآیند تبادل یون (IE)

پدیده ی تبادل یون یا تعویض یون، ترکیبی از پدیده ی جذب سطحی و فرآیند نفوذ می باشد. این پدیده می تواند با استفاده از رزین ها که به صورت جامدات نامحلول در آب مورد استفاده قرار می گیرند انجام شود. عامل کنترل کننده ی سرعت این واکنش، فرآیند انتقال جرم است. زیرا انتقال جرم سبب رسیدن یون ها از سطح سیال به سطح رزین و انتقال آن ها از رزین به سیال می باشند.

رخ دادن پدیده ی تبادل یون به دلیل وجود نیرو های الکترواستاتیک است.جهت تولید آب بدون یون از رزین های آنیونی و کاتیونی استفاده می شود. به طور کلی رزین های مورد استفاده در تبادل یونی به سه دسته ی: رزین های آنیونی، رزین های کاتیونی و رزین های تبادل یونی ویژه بستر مختلط تقسیم می شوند. هر کدام از رزین های آنیونی و کاتیونی نیز به دو دسته ی رزین های قوی و ضعیف تقسیم می شوند.

رزین های کاتیونی در ترکیب خود دارای عامل اسیدی می باشند. رزین های کاتیونی قوی دارای گروه سولفونیک اسید بوده است .  رزین های کاتیونی ضعیف گروه کربوکسیلیک اسید دارند.رزین های آنیونی به جای گروه اسید دارای گروه های بازی می باشند. گروه های بازی از آمونیاک و یا یک آمین ایجاد می شوند.رزین های با بستر مختلط نیز مخلوطی از رزین های آنیونی و کاتیونی هستند. رزین های مختلط زمانی که هدف حذف همزمان کاتیون ها و آنیون های موجود در آب باشند استفاده می شود.

فرایند تبادل یون

فرآیند اسمز معکوس (RO)

اسمز معکوس یکی از شیوه های جداسازی است.  کاربرد های گوناگونی دارد. اسمز معکوس یکی از مهم ترین روش های شیرین سازی آب می باشد .که مانند روش های تقطیر، الکترودیالیز، بدون یون سازی و … به کار گرفته می شود. به طور خلاصه منظور از خاصیت اسمزی، انتقال جرم از یک محیط به محیط دیگر در اثر اختلاف غلظت می باشد. اما در روش اسمز معکوس، با اعمال فشاری بیشتر از فشار اسمزی، جهت این انتقال را عوض می کنیم . به این ترتیب عملیات شیرین سازی آب صورت می گیرد.

هرچه میزان املاح موجود در آب افزایش یابد، فشار اسمزی نیز بالا می رود. در این روش از غشاهای نیمه تراوا استفاده می شود. نکته ی قابل توجه این است که قبل ار استفاده از این روش، آب باید مراحل تصفیه ای را گذرانده باشد، تا بتوان آن را از غشا عبور داد. این روش ها شامل : جداسازی جامدات معلق ورودی، حذف میکروارگانیسم ها، تنظیم دما و تنظیم ph می باشد. با توجه ریز بودن منافذ غشا، عدم حذف جامدات معلق موجب گرفتگی زود هنگام غشا و عدم کارایی روش می شود. همچنین حضور میکروارگانیسم ها در آب ورودی به سیستم  استRO،.باعث رشد میکروارگانیسم ها بر روی غشا شده . تشکیل توده های بیولوژیک را به دنبال دارد.

کاربرد تصفیه آب صنعتی

آب صنعتی ممکن است برای فرآوری، شستشو، رقیق سازی، خنک سازی و یا تولید و ساخت یک محصول استفاده شود. علاوه بر صنایع داروسازی و الکترونیک، صنایع دیگری نیز ممکن است از آب صنعتی یا نیمه صنعتی استفاده نمایند. برای مثال صنایع آبکاری و صنایعی که در آن ها از بویلر ها استفاده می شود. از آبی با خلوص بالا استفاده می نمایند.

آب صنعتی به طور گسترده ای در صنایع داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. آب در این صنعت می تواند به عنوان ماده ی اولیه، حلال و طی مراحل مختلف پردازش و تولید دارو استفاده شود. در واقع آبی که تنها تصفیه ی متعارف را گذرانده باشد ممکن است موجب بروز اختلال در ترکیبات اصلی دارو ها شود. زیرا املاح موجود در آب می توانند با ترکیبات اصلی دارو ها واکنش دهند و خاصیت اصلی دارو را تغییر دهند.

علت آسیب به تاسیسات

استفاده از آب حاوی املاح در بویلر ها باعث ایجاد رسوباتی در دیواره و کف دیگ های بخار می شود. همین امر باعث مصرف انرژی بیشتری (نسبت به حالت بدون رسوب) برای گرم کردن آب داخل دیگ بخار می گردد. این موضوع به مرور زمان باعث سوراخ شدن دیگ بخار و آسیب رسیدن به تاسیسات می شود. همچنین وجود املاح در آب ممکن است به لوله ها و اتصالات آسیب برساند و باعث خوردگی شود.

آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه تصفیه آب صنعتی ، دستگاه RO یا پکیج تصفیه آب صنعتی همگی دستگاه یا سیستم هایی هستند که تمامی املاح و شوری آب ورودی به سیستم را از طریق فرآیند اسمز معکوس یا وارونه در حجم های بالاتر از ۵ مترمکعب در شبانه روز تصفیه نموده و آبی شیرین و فاقد املاح در اختیار خریدار قرار می دهد. ثمین آب با بکارگیری بهترین دستگاه های تصفیه آب در اصفهان آبی گوارا را برای شما عزیزان به ارمغان آورده است برای تهیه انواع دستگاه تصفیه آب و فیلتر و ملزومات آن با ثمین آب همراه باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید