دستگاه تصفیه آب صنعتی

انواع روش های تصفیه آب صنعتی کدامند؟

روش های تصفیه آب صنعتی ،سیستم تصفیه آب صنعتی در صنایع مختلف از پرکاربرد ترین روش ها است. آب به عنوان ماده مهم در صنایع شناخته شد. اهمیت استفاده از دستگاه های تصفیه صنعتی برای بازیابی آب مهم و پر رنگ می شودو  در سراسر جهان یکی از مولفه های مهم در صنعت تولید و از مهم ترین عناصر در تولید صنعتی است. آب پاک برای همه افراد و صنایع حیاتی است. به دلیل کمبود آب قابل استفاده برای افراد و صنایع مختلف نیاز به روش هایی است که بتوان آب مورد نیاز صنایع مختلف را از منابع آب زیر زمینی تامین کرد. اهداف استفاده از روش های تصفیه آب صنعتی  موارد زیر است:

  • کنترل از بین رفتن مواد در اثر اکسید شدن
  • کاهش رسوب به دلیل نمک ها و املاح مختلف در آب
  • جلوگیری رشد باکتری های هوازی و غیر هوازی

افزایش نیاز به روش های تصفیه آب صنعتی

روش های تصفیه آب صنعتی

با کاهش منابع آب و افزایش نیاز به منابع قابل استفاده در کشاورزی، گلخانه ها، کارخانجات، صنایع مختلف نیاز به تصفیه آب صنعتی زیاد شده است. با توجه به چالش اقتصادی و هزینه تصفیه آب صنعتی، صنایع نیاز به استفاده از دانش افراد با تجربه و خبره برای طراحی  تصفیه آب صنعتی  دارند. علاوه بر بهره مندی از آبی سالم و خالص، در هزینه های تصفیه آب صرفه جویی می شود. تصفیه آب صنعتی  با استفاده از روش های مختلف انجام می شود.

متداول ترین و موثرترین روش امروزی برای تصفیه آب صنعتی روش اسمز معکوس (RO) است. قادر به حذف آلاینده ها، فلزات سنگین، املاح، رسوبات، نمک ها می باشد. روش اسمز معکوس (RO) برای حذف نمک ها، آلاینده شیمیایی و فلزات سنگین موثرتر و قوی تر است. تصفیه آب صنعتی RO  هزینه کمتری دارد. سبب صرفه جویی در انرژی می شود. استفاده از آب شیرین کن های صنعتی موثرترین و مقرون به صرفه ترین روش فیلتراسیون برای بهبود وضعیت آب است.

انواع روش های تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی با روش های مختلفی شامل : سیستم تبادل یونی، روش های فیلتراسیون (میکرو فیلتراسیون، اولترا فیلتراسیون و نانوفیلتراسیون)، روش EDI، روش EDR و روش اسمز معکوس (RO) انجام می شود.

روش سیستم تبادل یونی (روش های تصفیه آب صنعتی)

 تبادل یونی فرایندی است که یون های مشخصی در تبادل غیر محلول با یون های مختلف جایگزین می شوند. این روش برای سختی گیری آب و تولید آب خالص استفاده می شود. متداول ترین کاربرد سیستم تبادل یونی رزینی نرم کردن آب شهری است. یون های سدیم در رزین تبادل کاتیونی جایگزین کلسیم و منیزیم آب می شود و سختی کاهش می یابد. کاربرد سیستم تبادل یونی در صنایع غذایی و نوشیدنی، فلزکاری، نیمه رساناها، تصفیه فاضلاب، بخشی از سیستم تصفیه و تولید آب شرب است. عیب این روش مصرف زیاد مواد شمیایی و فضای زیاد است.

روش های میکرو فیلتراسیون، اولترا فیلتراسیون و نانوفیلتراسیون

 تصفیه آب به روش فیلتراسیون شامل میکرو فیلتراسیون (MF)، نانو فیلتراسیون (NF) و اولترا فیلتراسیون (UF) است. این روش ها برای جداسازی مواد آلی استفاده می شود.

روش الکترودیونیزاسیون (EDI)

  ترکیبی از روش تبادل یونی و فیلتراسیون غشایی است. خروجی آبی بدون املاح و هدایت الکتریکی (EC) پایین است. در سیستم EDI املاح آب از طریق تبادل یونی جدا می شوند. هر واحد EDI از سلول تشکیل شده که بین دو الکترود قرار گرفته است. تفاوت روش EDI با روش تبادل یونی این است که ممبران با جریان برق احیا می شوند و نیازی به مواد شیمیایی برای احیای ممبران نیست.

روش الکترودیالیز معکوس(EDR)

  این روش حذف املاح معدنی ترا وسط جریان برق DC و غشاهای آنیونی و کاتیونی انجام می دهد. بیش ترین کاربرد فیلتر تصفیه آب روش EDR تهیه آب آشامیدنی و تصفیه آب صنعتی است.

روش اسمز معکوس (RO)

 اسمز معکوس (RO) تکنولوژی برتری است که هر صنعتی نیاز به استفاده از آب خالص دارد. در فناوری RO از فیلتر ممبران (غشا نیمه تراوا) از جنس پلی آمید که و دارای منافذی بسیار ریز برای حذف جامدات محلول (TDS) آب استفاده می کند.

فیلتر ممبران مورد استفاده در تصفیه آب RO آلاینده های شیمیایی، نیترات و نیتریت، سرب، جیوه، شوری، املاح و سایر ناخالصی های آب را حذف می کند. در روش فیلتراسیون RO آب توسط فشار از طریق پمپ به داخل محفظه ای (پرشروسل) پمپاژ می شود. آب خام از لایه های ممبران RO عبور کرده به قسمت مرکزی ممبران رسیده و آلاینده های حذف می شوند. سپس آب تصفیه شده از سمت دیگر ممبران و پساب از قسمت مربوطه خارج می شود.

متداول ترین و موثر ترین روش برای تصفیه آب صنعتی استفاده از RO  است. از روش اسمز معکوس برای تصفیه آب استفاده می شود و این فیلتراسیون، اقتصادی ترین روش برای تصفیه آب است. برای تصفیه آب صنعتی با روش اسمز معکوس (RO) از دستگاه های تصفیه آب صنعتی استفاده می شود. عنصر اصلی فیلتر ممبران است. با توجه به شوری و املاح و آلاینده ها استفاده می شود. ممبران های صنعتی بازار قطر ۴ و ۸ اینچ دارند که برای تصفیه آب استفاده می شود.

مزایای استفاده از آب شیرین کن RO صنعتی

دستگاه های آب شیرین کن صنعتی مزایای زیادی دارد. اصلی ترین آن موارد زیر است:

  • توان و ظرفیت بالا برای تصفیه آب شور
  • طراحی برای مقادیر مختلف آب و ظرفیت های تولید با توجه به نیاز
  • حذف آلاینده های آب
  • کم انرژی و مقرون به صرفه بودن اسمز معکوس نسبت به سایر روش ها
  • تصفیه آب شور و تامین آب برای مصارف مختلف
  • بازگشت پساب خروجی به محیط زیست یا بازیابی مجدد آن

کاربردهای آب شیرین کن صنعتی RO

به دلیل استفاده از اسمز معکوس در دستگاه های تصفیه آب صنعتی و دفع املاح و نمک ها به آن آب شیرین کن گفته می شود. تنها فناوری در دستگاه های تصفیه آب خانگی، صنعتی اسمز معکوس (RO) است. در صنایع مختلف از داروسازی تا نساجی به آب خالص و بدون املاح نیاز دارند.

اگر به دنبال بهترین دستگاه های تصفیه آب صنعتی هستید از فروشگاه تصفیه آب ثمین با جدیدترین و با کیفیت ترین دستگاه ها دیدن کنید .

سبد خرید