نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی

تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی

تعویض به موقع فیلتردستگاه تصفیه آب خانگی ، بعد از خرید دستگاه تصفیه آب تاثیر زیادی در تولید آب تصفیه با کیفیت دارد. علاوه بر این می تواند عمر مفید دستگاه را افزایش دهد. بنابراین برای سالم ماندن دستگاه تصفیه آب و جلوگیری از  هزینه های اضافی و همچنین داشتن آب تصفیه با کیفیت ، با ما در این مقاله با مراحل تعویض فیلتر تصفیه آب همراه باشید.

آموزش تعویض فیلترهای تصفیه آب خانگی

در این مقاله سعی داریم نحوه صحیح تعویض فیلتر های تصفیه آب را برای شما عزیزان توضیح دهیم. لازم به ذکر است که این مراحل باید توسط یک تکنسین ماهر انجام شود . پس درصورتیکه اطلاعات فنی خوبی ندارید از کارشناسان ثمین آب کمک بگیرید.

 مراحل تعویض فیلتر تصفیه آب به چند  مرحله  زیر تقسیم میشود که بهتر است آنها را به ترتیب انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.

  1. تعویض فیلتر های مرحله ۱ و ۲ و ۳ یا فیلترهای پیش تصفیه
  2. تعویض فیلتر ممبران
  3. تعویض فیلتر پست کربن
  4. تعویض فیلتر مینرال
  5. تعویض فیلتر قلیایی
  6. تعویض فیلتر یووی

تعویض فیلتر مرحله ۱ و ۲ و ۳ یا فیلترهای پیش تصفیه

معمولا همه دستگاه های تصفیه آب دارای سه مرحله پیش تصفیه هستند . در مرحله اول و توسط فیلتر الیافی یا پروپیلن ،ذرات درشت مانند شن و ماسه و … از آب حذف میشوند. فیلتر شماره ۲  یا فیلتر کربن پودری ، شامل دانه های کربن فعال است .  وظیفه فیلتر کربن پودری حذف کلر و ترکیبات کلر، مواد شیمیایی، آفت کش ها و حشره کش های استفاده شده در کشاورزی، بو، طعم و مزه آب، کدورت و رنگ آب و … است.. فیلتر شماره ۳  یا فیلتر کربن جامد که به آن کربن بلاک یا CTO نیز گفته می شود از جنس کربن فعال می باشد که طی فرایندهایی به شکل یک بلوک جامد با منافذ ریز تولید شده است. وظیفه فیلتر کربن جامد تکمیل تصفیه فیلتر الیافی و فیلتر کربن پودری است. بنابراین عملکرد فیلتر کربن جامد در ارتباط با حذف ذرات فیزیکی رد شده از مراحل قبل، کلر و مواد شیمیایی باقیمانده، تکمیل فرایند حذف رنگ، بو، مزه نامطبوع آب و… است . 

زمان تعویض فیلتر مرحله ۱ و ۲ و ۳ یا فیلترهای پیش تصفیه

عمرمفید این فیلترها  فیلتربستگی به مصرف آب و میزان آلاینده های موجود در آب دارد، اما این فیلترها حداکثر تا شش ماه قابل استفاده هستند.

عدم تعویض به موقع فیلترها ، باعث میشود مواد شیمیایی از این فیلترها عبور کرده و در نهایت باعث پارگی غشاء ممبران  و خرابی سایر فیلترها می شود .

نحوه تعویض فیلتر مرحله ۱ و ۲ و ۳ یا فیلترهای پیش تصفیه

۱.تغذیه برق دستگاه تصفیه را قطع نمایید.

۲. شیر ورودی آن دستگاه که معمولا به صورت مستقیم به لوله ی ورودی آب بسته شده است را ببندید . این شیر ورودی یک شیر گازی در سایز ۱/۴ است که به شیلنگ دستگاه تصفیه آب وصل شده و آب آشامیدنی را وارد دستگاه شما خواهد کرد. این شیر، زیر سینک ظرفشویی قرار دارد   و به وسیله یک سه‌راهی استیل به شیر پیسوار ظرفشویی، وصل شده است.

 پس از بستن شیر ورودی ، شیر روی سینک را باز کنید تا  مخزن تصفیه آب و آب داخل دستگاه شما کاملا خالی شود . پس از مدتی فشار آب کاهش می‌یابد. تا قطع شدن کامل آب، صبر نمایید تا مخزن کاملا خالی شود. اکنون میتوانید  شیر روی سینک را ببندید .

۳. شیر تانک ( مخزن ذخیره ی آب شیرین) دستگاه را ببندید.

۴. از آنجا که درون هوزینگ های دستگاه ( محفظه قرار گیری کارتریج های فیلتر ) پر از آب است , بهتر است یک سینی , زیر دستگاه قرار گیرد تا پس از باز شدن هوزینگ ها آب سر ریز شده باعث خیسی محل قرارگیری دستگاه نگردد.

۵. با استفاده از آچار مخصوص ابتدا هوزینگ سمت راست حاوی فیلتر الیافی تصفیه آب را که معمولا شفاف است و می توان فیلتر  شماره ۱ را در درون آن مشاهده کرد باز کنید و ضمن دور انداختن کارتریج فیلتر , آب کدر هوزینگ را تخلیه کرده و هوزینگ را با آب و مایع ظرفشویی کاملا شستشو دهید.

۶. طبق توضیحات بند ۵  , نسبت به باز کردن هوزینگ  شماره ۲ که در برگیرنده کارتریج فیلتر کربن UDF می باشد , اقدام نمایید. لازم بذکر است در قسمت بالایی فیلتر , یک واشر قرار دارد که باید همراه با فیلتر تعویض گردد. بنابراین واشر را هیچگاه برای فیلتر جدید استفاده ننمایید.

۷. هوزینگ سمت چپ را نیز که دربرگیرنده کارتریج فیلتر شماره ۳ می باشد را طبق توضیحات قبل باز نموده و نسبت به خارج کردن فیلتر , تخلیه آب هوزینگ و دور انداختن فیلتر مستعمل اقدام نمایید.

۸. هرگز سعی نکنید فیلترهای دستگاه را از طریق شستشو, بازیابی نمایید. چرا که مواد جذب شده توسط فیلتر و حفره های فوق العاده کوچک آن را هرگز نمی توان با شستشویی ساده توسط آب تخلیه نمود. در واقع فیلترهای دستگاه تصفیه آب , یک بار مصرف می باشند.

۹. در این مرحله شما باید به ترتیبی که هوزینگ ها را باز نموده اید نسبت به بستن آنها اقدام کنید.

برای آگاهی بیشتر مقاله زمان تعویض فیلتر تصفیه آب  را مطالعه کنید.

مراحل بعدی تعویض فیلتر تصفیه آب

۱۰.  در ادامه  مراحل نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب ،ابتدا فیلتر ۳ یا فیلتر کربن بلاک را که از طرف بالا دارای واشر است در محفظه مربوطه قرار دهید. در این فرآیند به موارد زیر دقت نمایید:

تعویض فیلتر کربن بلاک

  • واشر در جای خود به شکلی قرار گیرد که هنگام استقرار در محفظه از آن جدا نشود چرا که در این صورت آب بندی , فیلتراسیون و سلامت دستگاه به شدت از دست می رود.
  • برجستگی انتهای محفظه , درون استوانه فیلتر قرار گیرد.
  • هنگام بستن محفظه , از قرارگیری عمودی فیلتر درون آن مطمئن شوید تا آب بندی آن کامل انجام شود.
  • به هنگام بستن محفظه فیلتر از وجود اورینگ آب بند محفظه و نیز بسته و محکم شدن کامل توسط آچار مخصوص مطمئن شوید. در غیر اینصورت دستگاه از این ناحیه دچار نشتی می شود.در صورتی که همه این مراحل را به درستی انجام دادید و باز هم هوزینگ شما دچار  نشتی شد ، می‌توانید به واشر کمی روغن مایع خوراکی بزنید و در سر جای خود قرار دهید تا آب بندی گردد. یا می‌توانید از نوار تفلون پهن نیز برای رزوه‌های هوزینگ استفاده نمایید.
  • لازم بذکر است ؛ فیلتر سوم را به گونه ای در محفظه قرار دهید که طرف واشر خور آن به سمت بالا باشد.(مراعات این بند بسیار مهم است).

۱۱. قبل از قرار دادن فیلتر دوم در محفظه خود , آن را نگاه کنید. اول آنکه این فیلتر , جهت دار است یعنی پایین آن می بایست در قسمت انتهایی محفظه قرار گیرد و بالای آن در قسمت سر محفظه باشد و دوم اینکه این فیلتر فقط یک واشر در قسمت بالا دارد .

در بستن فیلتر شماره ۲ تصفیه آب نیز موارد ذیل را مراعات نمایید:

  • برجستگی انتهای محفظه , درون استوانه فیلتر قرار گیرد. هنگام بستن محفظه , از قرارگیری عمودی فیلتر درون آن مطمئن شوید تا آب بندی آن کامل انجام شود.
  • به هنگام بستن محفظه فیلتر از وجود اورینگ آب بند محفظه و نیز بسته و محکم شدن کامل توسط آچار مخصوص مطمئن شوید. در غیر اینصورت دستگاه از این ناحیه دچار نشتی می شود.

۱۲. فیلتر اول , یک فیلتر سفید از الیاف نبافته است. در این فیلتر هیچگونه واشری وجود ندارد و جهت آن نیز در نصب , تاثیر گذار نیست. اما در قرارگیری آن در محفظه خود , مراعات موارد زیر ضروری است:

  • برجستگی انتهای محفظه , درون استوانه فیلتر قرار گیرد.
  • هنگام بستن محفظه ,
  • از قرارگیری عمودی فیلتر درون آن مطمئن شوید تا آب بندی آن کامل انجام شود.
  • به هنگام بستن محفظه فیلتر از وجود اورینگ آب بند محفظه و نیز بسته و محکم شدن کامل توسط آچار مخصوص مطمئن شوید. در غیر اینصورت دستگاه از این ناحیه دچار نشتی می شود.

نکته : هر سه محفظه از نظر ابعاد و شکل فیزیکی مشابه هستند و تنها تفاوت آنها شفافیت محفظه فیلتر یک است. 

۱۳. ماهیت فیلتر ۲ و ۳ , کربنی است و این به معنای استفاده از نوعی زغال در ساختمان آن می باشد. لذا همانند همه ذغال های دیگر حاوی سیاهی و ذراتی است به نام ریز کربن. میزان ریز کربن ها می بایست در حد مجاز باشد. با وجود آنکه این ویژگی در حد مجاز خود طبیعی است ,اما نباید فیلتر تصفیه ممبران  که نسبت به ورود ریز گردها بسیار حساس و آسیب پذیر است در معرض حتی مقدار مجاز آن قرار گیرد. بنابراین شما می بایست قبل از شروع به کار عادی دستگاه , آب سیاه فیلتر ۲ را تخلیه نمایید.

برای این منظور مراحل ذیل را به دقت انجام دهید:

  • شیلنگ ارتباطی بین محفظه های ۲ و ۳ را از اتصالی که آسانتر است بکشید. دانستن این موضوع مفید است که اتصالات شیلنگ دستگاه می تواند به به صورت مهره پیچی و هم به صورت فشاری باشد. بنابراین می توان برای جداسازی شیلنگ در مورد اتصال پیچی , از طریق باز کردن مهره و در مورد اتصال فشاری از طریق کشیدن شیلنگ عمل نمود.
  • سر باز شیلنگ را درون ظرفی با گنجایش ۵ لیتر قرار دهید.
  • شیر ورودی آب دستگاه را باز کرده , برق آن را وصل نمایید.
  • جریان آب پس از پر کردن محفظه های ۱ و ۲ , در ظرف سرازیر می شود. اگر به این آب توجه نمایید , به وضوح سیاهی آن را مشاهده خواهید کرد. هر چند فیلترهای تولیدی این شرکت نسبت به سایر فیلترهای موجود ، به مراتب غلظت کدری و مقدار آب سیاه کمتری تولید می کند ( بعد از حدود یک و نیم لیتر , آب شفاف می شود) , اما اجازه دهید آب به اندازه ای که کدری و سیاهی تمام شود جریان یابد. در آن زمان, برق دستگاه را قطع نموده , شیر آب ورودی را قطع کنید.
  • شیلنگ را در وضعیت اتصال قرار دهید و در جای خود محکم نمایید.

۱۴. اکنون دستگاه آماده کار است. شیر ورودی و شیر مخزن را باز و برق دستگاه را وصل نمایید.

اندکی درنگ کنید و اتصالات دستگاه و محفظه ها را برای اطمینان از آب بند بودن کاملا بازدید نمایید.

تعویض فیلتر ممبران

عمر مفید فیلتر ممبران ۲ سال است . اما بسته به میزان مصرف و کیفیت آب ورودی این مدت میتواند کمتر یا بیشتر از ۲ سال شود. پس قبل از اقدام به تعویض فیلتر ممبران ، ابتدا مطمئن شوید که زمان تعویض آن فرا رسیده است یا نه ؟

زمان تعویض فیلتر ممبران

برای این که چک کنیم آیازمان تعویض فیلتر ممبران فرا رسیده یا نه 

۱.ابتدا شیر مخزن و شیر میکس دستگاه را ببندید .

۲. سپس شیر برداشت روی سینک را باز کنید . با این کار ، دستگاه شروع به کار میکند .چند دقیقه صبر کنید تا آب های قبلی از دستگاه خارج شود و آبی که فقط توسط فیلتر ممبران تصفیه میشود در دسترس قرار گیرد . سپس باید آنرا چک کنیم .

۳. اگر دستگاه سختی سنج در اختیار دارید  ، کافی است سختی این آب را اندازه بگیرید . اگر سختی آب خروجی کمتر از ۱۰۰ بود همچنان میتوانید از این فیلتر استفاده نمایید و چنانچه سختی آن بالا تر از ۱۰۰ بود بهتر است آنرا تعویض نمایید .

اگر سختی سنج دردسترس ندارید  نگران نباشید . یکی از روشهایی که میتواند زمان تعویض ممبران را مشخص کند ، سنجش حجم خروجی آب از شیر برداشت است  . آب خروجی از شیر برداشت  باید در حد باریکه ای از آب  باشد . اگر کمتر بود ( مثلا به شکل قطره قطره ) و یا بیشتر بود ، احتمالا فیلتر معیوب است و زمان  تعویض فرا رسیده است . 

نحوه تعویض فیلتر ممبران

 ۱. بااستفاده ار آچار مخصوص ، هوزینگ فیلتر ممبران را باز کنید و فیلتر قبلی را خارج کنید.

۲.  با دقت هوزینگ را شستشو دهید . زیرا درون هوزینگ معمولا جلبک و باکتری و سایر میکروارگانیسم ها رشد میکنند . در هنگام تعویض نیز حتما دقت کنید که دستان شما هیچ آلودگی نداشته باشد و یا از  دستکش استفاده کنید .

۳. فیلتر جدید را داخل هوزینگ قرار دهید  و درب هوزینگ را با استفاده از آچار مخصوص محکم ببندید . دقت کنید سمتی از فیلتر که دارای اورینگ روی لوله است باید درون و انتهای هوزینگ قرار بگیرد و واشر  مشکی بزرگ روی فیلتر  باید به سمت درب بیرونی باشد .

۴. هوزینگ فیلتر ممبران دارای ۱ ورودی و ۲ خروجی آب میباشد . یکی از خروجی ها آب تصفیه شده است و خروجی دیگر آب پساب است  به فاضلاب متصل میشود  .ممکن است   در ابتدا  در تشخیص این ۲ خروجی دچار مشکل شوید .اما لازم است بدانید که خروجی که به مرکز هوزینگ نزدیک تر باشد آب تصفیه میباشد و خروجی دیگر آب دورریز است .  همچنین حجم آب خروجی تصفیه شده از آب پساب کمتر است. 

بعد از تشخیص صحیح ، شیلنگ های اتصالات خروجی را ببندید  و هوزینگ  را در محل خود قرار دهید .

تعویض فیلتر پست کربن

فیلتر پست کربن  یا کربن خطی  در مرحله پنجم تصفیه آب خانگی و بعد از ممبران ، قرار گرفته است. فیلتر پست کربن یک فیلتر کربن گیاهی   است که کربن داخل آن از جنس پوسته نارگیل تولید می‌شود و وظیفه آب حذف بو، طعم و رنگ بد آب آشامیدنی است.

زمان تعویض فیلتر پست کربن

بهترین زمان تعویض فیلتر پست کربن ، هر یکسال یک بار  و همزمان با  تعویض فیلتر مرحله ششم ( فیلترمینرال یا  معدنی ساز) است .

علت تلخی آب تصفیه شده در بسیاری از موارد، دیر عوض کردن فیلتر پست کربن خطی است.

نحوه تعویض فیلتر پست کربن

معمولا فیلتر کربن خطی را در بالای دستگاه  و به صورت  یک کپسول سفید رنگ مشاهده می‌کنید. 

برای تعویض این فیلتر :

  1. ابتدا شیر ورودی دستگاه را ببندید. شیر مخزن را نیز ببندید تا آب از مخزن به ورودی فیلتر پنجم خارج نشود.
  2. ورودی فیلتر پست کربن دارای یک سه راهی است که یک سر سه راهی فیتینگی ، خروجی فیلتر چهارم و سر دیگر آن ورودی مخزن می‌باشد. شلنگ‌های سه راهی را از فیلتر  پست کربن جدا نمایید.
  3. خروجی  این فیلتر نیز دارای یک سه راهی می‌باشد که یک سر آن  به خروجی شیر میکس و سر دیگر آن به ورودی فیلتر مرحله ششم ( مینرال )متصل می‌شود. شلنگ‌های تصفیه آب را از این سه راهی نیز جدا نمایید.
  4.  فیلتر را از روی شاسی بردارید . به وسیله یک انبر دست اتصالات کوئیک فیتینگ را از فیلتر جدا کنید.  این اتصالات خلاف جهت عقربه‌های ساعت از فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی باز می‌شوند.
  5.  به اتصال کوئیک فیتینگ نوار تفلون جدید بپیچید تا بهتر آب بندی شود .  برای اینکار اتصالات را در دست چپ خود گرفته و نوار تفلون را در دست راست بگیرید. از زیر اتصال و در جهت عقربه‌های ساعت نوار تفلون را محکم به میزانی بپیچید که رزوه‌ها  دیگر مشخص نباشند و سطح نوار تفلون صاف به نظر برسد.

  6. پس از بستن نوار تفلون،  اتصالات را به همان صورت که از فیلتر استفاده شده  باز کردید، بر روی فیلتر جدید و نو ببندید .

  7. باید دقت کنید این است که ورودی خروجی فیلتر پست کربن را بر عکس به دستگاه متصل نکنید، چون در این صورت دستگاه آب آشامیدنی را تصفیه نمی‌کند. معمولا بر روی بدنه فیلتر پست کربن یا روی برچسب آن یک فلش به همراه کلمه انگلیسی FLOW( به معنی جهت ) وجود دارد. سر فلش به سمت خروجی فیلتر آب است . به این ترتیب  می‌توانید جهت صحیح  ورودی و خروجی فیلتر را تشخیص دهید .

  8. س از تعویض پست کربن، شیر ورودی و شیر مخزن تصفیه آب را باز کنید و اجازه دهید کربن داخل فیلتر پست کربن از شیر روی سینک خارج گردد تا آب آشامیدنی کاملا شفاف شود. این آب قابلیت شرب ندارد اما می توانید برای مصارف دیگر از آن استفاده کنید.

به دلیل اینکه  ممکن است آبی که وارد فیلتر پست کربن می شود، آب سیاه رنگ برگشت پیدا کند و وارد مخزن شود و تمیز کردن و پاک کردن آن خیلی دشوار خواهد بود. اجازه دهید آب به اندازه ۵ تا ۱۰ لیتر از شیر برداشت خارج شود.

تعویض فیلتر مینرال

بعضی از دستگاههای تصفیه دارای فیلتر مینرال یا مواد معدنی هستند. این فیلترها با دارا بودن سنگهای معدنی ، مواد معدنی مفید را به آب تصفیه شده اضافه میکنند. فیلترهای مینرال در دستگاههای تصفیه آب خانگی معمولا زرد رنگ هستند  و در مرحله ششم نصب میشوند . اما همیشه  هم  اینگونه نیست و ممکن است رنگ آنها متفاوت و یا محل آنها در جای دیگری باشد .

زمان تعویض فیلتر مینرال 

عمر مفید فیلترهای مینرال معمولا ۱ سال است و بهتر است بعد از گذشت این زمان ، این فیلترها تعویض شوند . زیرا بعد از گذشت این زمان ، هم خاصیت خود را از دست می دهند و هم اینکه ممکن است مواد داخلی آنها دچار فساد و خرابی شوند و نتیجه عکس ایجاد کنند و یا دچار آلودگی میکروبی شوند .

نحوه تعویض فیلتر مینرال

  1. ابتدا شیر آب ورودی و شیر مخزن را ببندید . دستگاه را نیز از برق بکشید .
  2. شیر برداشت را باز کنید . جریان آب باید قطع شده باشد.
  3.  اتصالات  دو سر فیلتر را باز کنید و فیلتر را از دستگاه جدا سازید . معمولا فیلترها دارای جهت نصب هستند که با یک فلش روی آنها نشان داده میشود . جهت این فلش را به خاطر بسپارید تا فیلتر جدید را در همان جهت نصب کنید . 
  4.   تفلونی که از قبل  روی اتصالات وجود دارد را باز کنید  . سپس مقداری تفلن جدید روی اتصالات  ببندید . حدود ۱۰ دور تفلون کافی است . 
  5. اتصالات را بطور صحیح به ورودی فیلتر مینرال وصل کنید.
  6.  یک ظرف در زیر فیلتر قرار دهید و شیر مخزن را باز کنید تا آب از فیلتر عبور کند و فیلتر را مورد شستشو قرار دهد . تا زمانی که رنگ آب کاملا شفاف شود ( حدود ۱۰ تا ۲۰ لیتر آب ) ، این کار باید انجام شود.
  7. اتصالات خروجی فیلتر مینرال را  ببندید.
  8. بعد از نصب اتصالات ، فیلتر را در محل خود  بر روی پایه دستگاه تصفیه ، قرار دهید .
  9. شیر مخزن و شیر آب ورودی را باز کنید و دستگاه را به برق متصل کنید .
  10. پیشنهاد میشود که ۱ ساعت بعد ، ۱۵ لیتر آب دیگر نیز از فیلتر عبور کرده و از شیر برداشت خارج شود . 

تعویض فیلتر قلیایی

فیلتر قلیایی در برخی از دستگاههای تصفیه آب وجود دارد .این فیلتر در واقع  وظیفه تصفیه آب و حذف ناخالصی ها را برعهده  ندارد  و به عنوان فیلتر مکمل به کار برده می شود. این فیلتر وظیفه تنظیم PH آب ورودی  را بر عهده دارد  . آب خروجی از به این فیلتر حالت قلیایی دارد می کند و PH آن  بیشتر از آب معمولی است .

 زمان تعویض فیلتر قلیایی

طول عمر فیلترهای قلیایی بستگی به عوامل متعددی دارد اما بطور کلی یک فیلتر قلیایی با کیفیت، می تواند تا ۱ سال استفاده شود. تعویض به موقع فیلتر قلیایی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در غیر این صورت علاوه بر اینکه آب ورودی به فیلتر قلیایی نمی شود بلکه درون فیلتر محلی برای رشد و تکثیر باکتری ها می گردد.

نحوه تعویض فیلتر قلیایی

  1. دستگاه تصفیه آب را از برق کشیده و شیر ورودی و شیر مخزن را ببندید .

  2. فیلتر قلیایی را که معمولا در آخرین مرحله و یا بعد از فیلتر مینرال قرار گرفته است پیدا کرده و  اتصالات ورودی و خروجی آن را باز کنید.

  3. تفلون اتصالات را باز کرده و تفلون جدید بپیچید .
  4. فیلتر قلیایی جدید را از بسته بندی خارج کرده و اتصالات  آن را در جهت صحیح خود قرار داده و سفت کنید. دقت داشته باشید که جهت فیلتر قلیایی جدید را همانند فیلتر قلیایی قبلی قرار دهید  . زیرا جهت قرارگیری این فیلتر بسیار مهم است.

  5. دستگاه را به برق متصل نموده و شیر ورودی و شیر مخزن را باز کنید .
  6. ۱۰ لیتر اول آب خروجی از این فیلتر را استفاده نکنید و اجازه دهید تا آب از فیلتر و یا شیر برداشت خارج شود .

تعویض فیلتر  یو وی (UV  یا ماوراء بنفش )

فیلتر uv یکی از فیلترهای دستگاه تصفیه آب است که به طور معمول بر روی دستگاه تصفیه آب نصب نمیباشد و به درخواست مشتری و در صورت نیاز بر روی دستگاه تصفیه نصب میشود . از آنجایی که بعد از تصفیه آب احتمال آلودگیهای ثانویه وجود دارد فیلتر یو وی بدون افزودن مواد شیمیایی و تغییر در طعم آب ، تقریبا همه عوامل  بیماریزا را از  آب حذف می نماید .  فیلتر یو وی  از یک لامپ یووی  تشکیل شده که در داخل یک محفظه شیشه‌ای مقاوم قرار می گیرد. سپس آب از ورودی فیلتر وارد می شود. پس از عبور از اطراف لامپ یو وی و قرار گرفتن در معرض اشعه ، از خروجی خارج می شود .برخی اوقات به دلیل برخورد ضربه به فیلتر یو وی احتمال شکستگی اجزای درونی آن وجود دارد و یا ممکن است  شیشه محافظ هم دچار آسیب و شکستگی شده باشد که در اینصورت ، لازم است شیشه محافظ و یا کل فیلتر uv تعویض شود .

 زمان تعویض فیلتر  یو وی

بر خلاف باور عمومی ، فیلتر یو وی  یک طول عمر مشخص دارد و  پس از گذشت  زمان ، عملکرد فیلتر کاهش میابد . طول عمر مفید فیلتر یو وی معمولا ۱  سال است. بعد از گذشت یک سال ، حتی  با وجود ادامه داشتن تابش لامپ یو وی، تاثیر خاصی برای از بین بردن میکروارگانیسم ها نخواهد داشت.
پس از گذشت طول عمر لامپ یو وی و یا شکسته شدن آن لازم است که نسبت به تعویض فیلتر یو وی اقدام نمایید.

از آنجایی که اشعه ماوراءبنفش و جیوه موجود در این لامپها برای سلامتی مضر هستند ، توصیه میشود  برای تعویض فیلتر یو وی موارد ایمنی ایمنی  را رعایت کنید  و در صورت شکستگی لامپ فیلتر یو وی حتماً از ماسک محافظ استفاده نمایید.

نحوه تعویض فیلتر یو وی

  1. جریان برق ، جریان آب دستگاه  را قطع کنید و شیر مخزن را ببندید .
  2. صبر کنید تا لامپ یو وی خنک شود.
  3. درپوش لاستیکی روی محفظه فیلتر را خارج نموده و لامپ ‏uv را خارج کنید .
  4. لامپ uv تصفیه آب را از لحاظ سلامت بررسی کنید. اگر لامپ شکستگی دارد، حتما باید شیشه محافظ را نیز خارج کرده و آن را پاکسازی کنید. در اینصورت حتما از ماسک محافظ استفاده کنید
  5. سوکتهای برق لامپ را جدا کنید .
  6. سوکت  را به لامپ جدید متصل نمایید .
  7.  بدون تماس دست با خود لامپ ،  به آرامی و بدون برخورد با دیواره ها  ، لامپ را وارد محفظه  فیلتر یو وی نمایید .تماس دست با شیشه لامپ ممکن است سبب ایجاد لک چربی و نهایتا منجر به سوختن لامپ شود.
  8.  سپس در پوش فیلتر را ببندید. 
  9. جریان برق و آب ورودی دستگاه را باز نمایید

چنانچه بعد از خواندن این مقاله باز هم برای تعویض فیلترهای دستگاه خود مشکلی داشتید اصلا نگران نباشید. کافی است با کارشناسان ما در شرکت ثمین آب تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند و یا  تکنسین های ما برای تعویض فیلتر دستگاه شما  اعزام شوند.

شرکت تصفیه آب ثمین با کارشناسان مجرب و شعبات گسترده در اصفهان و تهران و…گارانتی دستگاه های اصل و شعار ” سلامتی سرمایه ماست ” همواره در پی ارتقای سلامتی و کسب رضایت هموطنان عزیز است.

سبد خرید