دستگاه تصفیه آب بدون پمپ

آب سالم و گوارا یکی از نیازهای اساسی انسان و همه موجودات زنده میباشد. از طرفی با افزایش جمعیت و رشد شهر نشینی و هم چنین پیشرفت صنایع، آلودگی آبها روز به روز در حال افزایش می باشد. آلودگی آب در دراز مدت سبب ایجاد مشکلات و بیماریهای گوناگون برای  انسان  و کاهش طول عمر  انسان خواهد شد . با استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی می توان  تا حدودی این مشکل را حل کرد و آبی بهداشتی و تمیز در اختیار داشت. دستگاه تصفیه آب بدون پمپ میتواند یکی از این دستگاهها باشد.

انواع مختلف دستگاههای تصفیه آب موجود در بازار و تفاوتهای آن ، انتخاب دستگاه تصفیه آب  مناسب  را دشوار  میکند.

در این مقاله در مورد یکی از دستگاههای تصفیه آب یعنی دستگاه های تصفیه آب بدون نیاز به پمپ و برق آشنا می شویم و روش تصفیه آب با سیستم اولترافیلتراسیون و  اسمز معکوس را برای شما تشریح می کنیم.

انواع دستگاه از لحاظ پمپ:

با پیشرفت در ساخت و تولید دستگاه های تصفیه آب، انواع مختلفی از این دستگاه در بازار موجود می باشد.  در نگاه اول دستگاه تصفیه آب خانگی در مدل‌های دارای پمپ و یا بدون پمپ طبقه بندی می‌شوند. این طبقه بندی به افراد کمک می‌کند که بر حسب نیاز خود یک انتخاب صحیح داشته باشند.

دستگاه تصفیه آب بدون پمپ

دستگاه‌های تصفیه آب بدون پمپ و مخزن  ، بدون نیاز به برق کار می‌کند. چون پمپ ندارد و در نتیجه نیازی به برق ندارد.

همانطور که در تصویر محصولات زیر مشخص میباشد در پشت دستگاه هیچ پمپ و آداپتوری وجود ندارد:

این دستگاه‌ها با کمک فیلتر ، مواد درشت تر آب مثل شن و ماسه و گل و لای و هم چنین کلر و مواد جانبی آن راحذف میکنند و آب را تا حدی تصفیه میکند اما بدلیل منافذ بزرگ فیلتر ها، نمی تواند املاح ریز آب را حذف کند . همچنین  کاهش سختی آب و املاح مضر در این روش امکان پذیر نیست .

 ضعف این دستگاه تصفیه آب خانگی به علت عدم استفاده از برق، عملکرد پایین  آن میباشد .

دستگاه آب تصفیه کن خانگی بدون نیاز به برق و مخزن، در تصفیه املاح و آلودگی های شیمیایی آب قابلیت بسیار اندکی دارند.این نوع دستگاه ها مناسب برای مناطقی هستند که آلودگی آب منطقه از نوع میکروبی و بیولوژیکی باشد و مقدار املاح یا آلودگی شیمیایی آب به مقدارکم باشد.

در این نوع دستگاه به علت نداشتن مخزن ذخیره آب، در زمان اقدام به برداشت آب ، همان لحظه آب تصفیه میشود و در اختیار شما قرار  می گیرد در نتیجه زمان بیشتری را نیاز دارد. مثلا برای دریافت یک لیتر آب تصفیه شده از دستگاه زمانی در حدود ده دقیقه مورد نیاز می باشد.به همین علت در زمان های کوتاه و اضطراری کارایی کمتری نسبت به مدل برقی و پمپ دار، خواهند داشت.

دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و پمپ عموما مناسب مناطقی است که از فشار آب خوب و بالایی برخوردار باشند.

در دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و پمپ برای فاضلاب خروجی لحاظ نشده است. .

از دیگر مزایای دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و مخزن، حداقل فضای مورد استفاده آن است. در دستگاه های تصفیه آب مخزن دار، به دلیل شکل مخزن تصفیه آب و اندازه آن  ، فضای اشغال شده برای دستگاه بیشتر می باشد. دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و مخزن معمولا مناسب خانه هایی با فضای محدود می باشند.

هر چند دستگاه تصفیه آب بدون پمپ در مقایسه با دستگاه تصفیه آب برقی و پمپ دار، در نگاه اول احتمالا ارزانتر به نظر می آیند اما با در نظر گرفتن عملکرد و کارایی نسبت به مدل پمپ دار، گرانتر از ارزش واقعی خود می باشد.

از محاسن دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و پمپ می توان به هزینه کم آن و صرفه جویی در هزینه برق  اشاره نمود.

اما بدون پمپ ، بازدهی دستگاه بسیار کمتر از دستگاههای دارای پمپ است و همچنین مقدار زیادی آب بصورت پساب وارد فاضلاب میشود که علاوه بر اینکه باعث اسراف میشود ،هزینه اضافی  نیز در بر خواهد داشت.

دستگاه تصفیه آب دارای پمپ

این دستگاه ها به علت آنکه دارای پمپ می باشند و از برق نیز استفاده می نمایند، از روش اسمز معکوس برای تصفیه آب آشامیدنی استفاده می نمایند. در این روش تصفیه کیفیت آب آشامیدنی در مقایسه با روش اولترافیلتراسیون بسیار بالاتر می باشد. این دستگاه ها در حداکثر ۱۰ مرحله فیلتر آب آشامیدنی مورد نیاز را تصفیه می نمایند. دستگاه های تصفیه آب مخزن دار مبتنی  بر  RO  یا اسمز معکوس ، دارای فیلتر های بیشتری است .در ابتدا آب ورودی به دستگاه از سه مرحله فیلترپیش تصفیه  عبور نموده و املاح آن حذف میشود . و پس از آن با عبور از فیلتر ممبران اسمز معکوس تمام آلودگی های شیمیایی و مضر از آب جدا می شود. فیلتر ممبران آن منافذ بسیار ریزی با قطر ۰۰۰۱/۰ میکرون دارد. این فیلتر باعث می شود که ریز ترین اندازه ی آلاینده ها املاح آب جذب آن شوند و سختی آب پایین بیاید. در پایان مراحل تصفیه ، آلودگی های آب توسط خروجی پساب وارد فاضلاب میشود.

 این دستگاه ها به علت روش تصفیه و همچنین داشتن پمپ و مخزن نسبت به دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و مخزن از قیمت بالاتری برخوردار می باشند. برای اطلاع بیشتر از قیمت های روز دستگاه تصفیه آب به صفحه قیمت دستگاه تصفیه آب مراجعه شود.

این نوع دستگاه به دلیل وجود و دارا بودن  مخزن، آب تصفیه شده را در آن ذخیره می نماید و هر لحظه که بخواهید می توانید از آن آب استفاده نمایید. برداشت یک لیتر آب در زمان کمتر از ۱ دقیقه از مخزن دستگاه امکان پذیر خواهد بود. هر زمان که آب داخل مخزن از میزان تعیین شده کمتر گردد درصورتی که پریز دستگاه به برق متصل باشد، به طور خودکار شروع به تصفیه آب و ذخیره آن در مخزن می نماید.

پس بطور خلاصه اگر بخواهیم مقایسه ای بین دو مدل دستگاه تصفیه آب بدون پمپ و دارای پمپ داشته باشیم میتوانیم بگوییم:

دستگاه تصفیه بدون پمپ —–>         نیازی به برق ندارد    مخزن ندارد         سیستم فیلتراسیون UF  یا RO

                                           قیمت پایین تر         عملکرد ضعیفتر    نیاز به فشار آب زیاد دارد

دستگاه تصفیه با پمپ  —->      نیاز به برق دارد    مخزن دارد              سیستم فیلتراسیون RO  

                                           قیمت بالا تر        عملکرد بهتر            نیاز به فشار آب زیاد ندارد

حالا که با تفاوتهای دستگاههای بدون پمپ و پمپ دار آشنا شدید به معرفی انواع دستگاه تصفیه آب بدون پمپ میپردازیم:

انواع تصفیه بدون پمپ از لحاظ فیلتراسیون:

 آب تصفیه کن بدون پمپ دارای دو نوع مدل در روش تصفیه آب است:

  •  دستگاه تصفیه آب بدون پمپ به روش بدون اسمز معکوس و با استفاده از سیستم اولترافیلتراسیون UF .
  •  دستگاه تصفیه آب بدون پمپ مجهز به اسمز معکوس  RO.

برای اینکه تفاوت این دو دستگاه را بهتر متوجه شویم ابتدا توضیح مختصری درباره انواع روشهای فیلتراسیون خواهیم داشت :

معرفی سیستم اولترافیلتراسیون

دستگاه تصفیه آب UF با استفاده از تکنولوژی اولترافیلتراسیون، آب شهری و آلوده به آلاینده ها و املاح را تصفیه و قابل مصرف برای آشامیدن می نماید. سیستم اولترافیلتراسیون یک روش برای از بین بردن آلودگی ها و ذرات شیمیایی از آب، برای تهیه آب خالص و بدون آلودگی برای مصارف مختلف و آشامیدن می باشد.

برروی پوشش به کار رفته در ممبران های مورد استفاده در سیستم تصفیه اولترافیلتراسیون، روزنه ها و سوراخ های بسیار کوچک در حدود (۰.۱  الی ۰.۲ ) میکرون قرار دارد. این روزنه ها اجازه عبور به ذرات آلوده و معلق، میکروب ها و باکتری های موجود در آب را نمی دهند و آنها را از آب حذف می نمایند. پوشش به کار رفته در مراحل تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون از جنس پلیمر و مواد معدنی ساخته شده است.
برای تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون، درابتدا آب از مرحله پیش تصفیه می گذرد. در این مرحله ذرات و آلودگی های بزرگ از آب گرفته می شوند تا آب برای فاز بعدی تصفیه وارد مرحله اولترافیلتراسیون گردد. بعد از عبور آب از ممبران UF در مرحله تصفیه اولترافیلتراسیون و حذف آلاینده ها از آب، این آلاینده ها بر روی پوشش فیلتر ممبران باقی می مانند.برای همین علت دستگاه به صورت معکوس، این آلاینده ها را از سطح ممبران ها پاک یا شستشو می نماید. از روش تصفیه UF در دستگاه های تصفیه به روش اسمز معکوس و  به عنوان پیش تصفیه  نیز استفاده می گردد.

معرفی سیستم اسمز معکوس

 اسمز معکوس یک فرایند فیزیکی است که به کمک آن می توان از  یک محلول (حلال + ناخالصی) با استفاده از یک غشاء نیمه تراوا، حلال تقریبا خالص تهیه کرد. یکی از کاربردهای اسمز تهیه آب آشامیدنی مطلوب از آب شور است.

همچنین اسمز معکوس یکی از بهترین روش ها برای حذف یونهای محلول در آب  (مانند املاح مضر و آلودگیها )است. زیرا فقط مولکول های آب میتوانند از منافذ غشای نیمه تراوا عبور کنند، در نتیجه تقریبا تمامی یون ها و مولکول های محلول ( از جمله نمک ، قند و املاح موجود در آب ) پشت غشاء باقی می مانند و از آب حذف می شوند.

هر  دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس به طور کلی شامل قسمت های زیر است:

غشاء نیمه تراوا ( فیلتر ممبران )

پمپی که بتواند فشار لازم آب ورودی به سیستم را تامین کند

خروجی پساب ( فاضلاب)

طی قرایند اسمز معکوس املاح آب  ۹۰ تا ۹۸ درصد کاهش میابد. همچنین حذف باکتری ها و ویروس ها و دیگر میکروب ها با اسمز معکوس تقریبا صد در صد است.

شما میتوانید اسمز معکوس چیست ؟ را هم مطالعه کنید.

حالا که با انواع روشهای فیلتراسیون (اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس ) آشنا شدیم به انواع دستگاه تصفیه آب بدون پمپ میپردازیم :

دستگاه تصفیه آب بدون پمپ با استفاده از سیستم اولترافیلتراسیون UF

دستگاههایی که از  روش اسمز معکوس استفاده نمیکنند از روش اولترافیلتراسیون یا UF آب را تصفیه می نمایند و مکانیکال هستند.

فیلتر های پیش تصفیه اولترا فیلتراسیون عبارتند از:

فیلتر اليافی مرحله يك تصفيه آب خانگی

فیلتر كربن پودری UDF مرحله دوم تصفيه آب خانگی

فیلتر كربن بلاک ‍CTO مرحله سوم تصفیه آب خانگی

این دستگاه ها برای تصفیه آب از ممبران هایی استفاده می نمایند که از جنس پلی پروپیلن هستند و همانند روش اسمز معکوس در دستگاه تصفیه آب برقی و مخزن دار عمل می نمایند.

توانایی دستگاههای مبتنی بر اولترافیلتراسیون از دستگاه اسمز معکوس بسیار محدود تر است. البته کیفیت آب خروجی از این دستگاه  تا حدودی مطلوب و استاندارد است.

از مزایای تصفیه آب UF می توان به :

نصب و راه اندازی و کاربرد آسان

صرفه جویی در مصرف برق

هزینه ی نگهداری و تعمیرات کم

 مقرون به صرفه بودن

 کاهش رسوبات و کلر آب

حفظ املاح معدنی آب بدون حذف آن ها

 بهبود طعم و بوی آب

ابعاد کوچک و اشغال فضای کم

نبودن رسوب در روزنه های پوشش فیلترها

اشاره کرد.

دستگاه تصفیه آب بدون پمپ با استفاده از سیستم اسمز معکوس RO

استفاده از روش اسمز معکوس نیازمند داشتن پمپ در دستگاه تصفیه آب است به این دلیل که برای تصفیه آب به این روش باید آب با فشار بالا به درون پوشش اسمز معکوس وارد گردد تا آلودگی های شیمیایی از آب گرفته و حذف گردد.

آب تصفیه کن خانگی بدون نیاز به برق و پمپ و مجهز به اسمز معکوس، بیشتر مناسب مناطقی می باشند که فشار آب تا فشار ۴ بار باشد تا بتواند فشار لازم برای فرایند اسمز معکوس را فراهم کند.اگر فشار آب وارد شده به فیلتر ممبران کمتر از ۴ بار باشد دو پیامد منفی خواهد داشت:

  1.   کاهش فشار  آب ، سبب کاهش بازدهی دستگاه و فیلتر ممبران خواهد شد و در نتیجه میزان تولید آب تصفیه شده کاهش  می یابد.
  2. میزان آب خروجی به صورت پساب به فاضلاب  افزایش می یابد و میزان زیادی آب اسراف میشود.

مقایسه دستگاه تصفیه آب بدون پمپ و دارای پمپ

 دستگاه تصفیه آب بدون پمپدستگاه تصفیه آب دارای پمپ
  نیاز به برق    ندارد  دارد
  مخزن    ندارد  دارد
  سیستم فیلتراسیون  UF  یا RORO    
  قابلیت حذف آلودگی شیمیایی    ندارد  دارد
  قابلیت خذف آلودگی میکروبی    دارد  دارد
  سرعت تصفیه آب و برداشت آب    کند  سریع
  قیمت    پایین  بالا

خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

شما با کمک سایت‌های اینترنتی در زمینه فروش دستگاه تصفیه آب برای منزل، اطلاعات کاملی در مورد هر دستگاه بدست خواهید آورد. اگر در مورد خرید دستگاه تصفیه آب سؤال خاصی دارید، می‌توانید از مشاوران سایت بپرسید.

شرکت تصفیه آب ثمین

نمایندگی تصفیه آب

دستگاه تصفيه آب ایزی ول چهار مرحله ای یکی از دستگاههای تصفیه آب بدون پمپ موجود میباشد.

سبد خرید