حقایقی شگفت انگیز پیرامون آب

دستگاه تصفیه آب اسمزمعکوس

حقایقی شگفت انگیز پیرامون آب، آیا می دانستید ممکن است در لیوان آبی که می نوشید مولکول هایی از همان آبی که کریستف کلمب، ادیسون و یا حافظ شیرازی نوشیده است وجود داشته باشد؟ بله این حقیقت دارد . ممکن است این آب زمانی از لب و دهان آن ها عبور کرده باشد! در این مقاله واقعیت های جالب در مورد آب را شرح می دهیم.

از آنجا که بدن انسان حدود ۶۰ درصد آب دارد. ممکن است شما حتی قسمت کوچکی از آن افراد را بنوشید! آب یکی از شگفت انگیزترین چیزهای زمین است. بدون آب هیچ زندگی وجود نخواهد داشت. و سیاره ما مکانی کاملا متفاوت خواهد بود. یکی از چیزهای واقعا شگفت انگیز در مورد آب این است که هرگز به مصرف نمی رسد. آب فقط بارها و بارها بازیافت می شود .و دائما بین گیاهان، حیوانات، رودخانه ها و دریاهای سطح زمین و در جو گردش می کند. بیایید نگاهی به این مایع زندگی بخش بیندازیم . دریابیم حقایقی شگفت انگیز پیرامون آب چه چیزی آن را بسیار خاص کرده است!

آب چیست؟

حقایق شگفت انگیز پیرامون آب

به روش های مختلف می توان به این سوال پاسخ داد. آب همان چیزی است که هنگام بارش باران پنجره ها را خیس می کند. وقتی احساس تشنگی می کنیم آن را می نوشیم. حدود ۷۰٪ سطح زمین را می پوشاند. اما این دقیقا  به چه معناست؟

از نظر شیمیایی، آب ماده ای مایع است. از مولکول ها ساخته شده است. یک قطره بزرگ آب به وزن ۰.۱ گرم حاوی حدود ۳ میلیارد تریلیون (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) مولکول آب است! هر مولکول آب از سه اتم تشکیل شده است: دو اتم هیدروژن قفل شده در نوعی مثلث با یک اتم اکسیژن با فرمول شیمیایی معروف H2O را به ما می دهد.

ساختار کمی نامتعادل مولکول های آب باعث شده که آنها مواد مختلفی را جذب کرده. و به آنها بچسبند. همچنین به همین دلیل است که همه چیز در آب حل می شود. آب همچنین گاهی اوقات “حلّال جهانی” نامیده می شود. آب حتی می تواند سنگ های جامدی را که سیاره ما از آنها ساخته شده حل کند. گرچه این روند سال ها، دهه ها یا حتی قرن ها طول می کشد که ما حقایقی شگفت انگیز پیرامون آب را بفهمیم.

بیشتر آب در جهان ما ترکیبی از اتمهای هیدروژن “معمولی” با اتم های اکسیژن “معمولی” است . اما در واقع سه ایزوتوپ مختلف (انواع اتمی) هیدروژن وجود دارد . و هر یک از آنها می توانند با اکسیژن ترکیب شوند .و نوع دیگری از آب اگر دوتریم (هیدروژنی که در اتم های آن به جای خود یک پروتون وجود دارد. یک نوترون و یک پروتون دارد) با اکسیژن ترکیب شود. چیزی به نام آب سنگین بدست می آوریم. که حدود ۱۰٪ سنگین تر از آب معمولی است. به همین ترتیب، تریتیوم (هیدروژن با دو نوترون و یک پروتون) می تواند با اکسیژن ترکیب شود . چیزی به نام آب فوق سنگین ایجاد کند.

خواص شگفت انگیز آب پایان ندارد

یکی از نکات منحصر به فرد حقایقی شگفت انگیز پیرامون آب در جهان ما این است که آب به سه شکل کاملا متفاوت وجود دارد. جامد، مایع و گاز. آب معمولی و مایع برای ما آشناتر است. زیرا آب در شرایط روزمره مایع است. اما ما همچنین با آب جامد (یخ) و آب گازی (بخار آب) نیز بسیار آشنا هستیم.

تبدیل آب بین این سه حالت مختلف بسیار آسان است. تنها کاری که شما باید انجام دهید تغییر دما یا فشار آن است. مقداری یخ بردارید و آن را گرم کنید. و به زودی یک ظرف آب مایع خواهید داشت. آن را گرم کنید. و آب آن تبخیر شده .و به بخار تبدیل می شود. برای تبدیل یخ به آب و بخار به مقدار زیادی انرژی نیاز است .زیرا شما باید ساختار ماده را از نظر فیزیکی در هر حالت مرتب کرده .و مولکول ها را از یکدیگر دور کنید. به همین دلیل جوشاندن کتری ها مدت زیادی طول می کشد.

چرا آب فشار می آورد؟حقایقی شگفت انگیز پیرامون آب

اگر تا به حال اتومبیل را با سطل شسته یا باغچه را با آب پاش آبیاری کرده باشید، متوجه وزن آب شده اید. زیرا آب نسبتا متراکم است. آب در مقایسه با فلزاتی مانند طلا که تقریباً ۲۰ برابر حجم دارد، متراکم نیست. اما بسیار سنگین تر و چگال تر از چوب و پلاستیک است. به همین دلیل چوب و پلاستیک روی آب شناور خواهند بود. هر چیزی از چگالی کمتر از آب روی آن شناور است. هر چیز متراکم تر از آب در آن غرق می شود.

وزن آب همان چیزی است که باعث می شود فشار در اقیانوس ها با افزایش عمق افزایش یابد. هرچه عمیقتر می روید، آب بیشتری روی شما فشار می آورد. این مسئله باعث می شود که طراحان زیردریایی و غواصان چالش برانگیز باشد. فشار آب متناسب با عمق شما افزایش می یابد . بنابراین اگر ۱۰۰ متر پایین بیایید فشار ده برابر بیشتر از ۱۰ متری پایین آمدن است. در عمق حدود ۱۰ کیلومتری زیر اقیانوس ها، فشار به اندازه وزن یک کامیون مفصلی کاملا بارگیری شده است که به مساحتی به اندازه دو پای شما فشار می آورد!

چرا آب در هنگام یخ زدگی منبسط می شود؟

همه می دانند بر اثر گرما همه چیز بزرگتر می شود. بر اثر سرما  کوچک تر می شود. دماسنج ها دما را از این طریق نشان می دهند. زیرا فلز جیوه (مایع) درون آنها با گرم شدن منبسط می شود . هنگام خنک شدن منقبض می شود. اما آب متفاوت است. تقریبا منحصر به فرد است. آب با شروع به یخ زدن منبسط می شود! این رویداد شگفت انگیز، انبساط غیرعادی آب نامیده می شود.

اگر با یک لیوان آب شروع کنید و آن را خنک کنید، مولکول ها شروع به نزدیک شدن می کنند . به هم قفل می شوند. اما در دمای حدود ۴ درجه سانتیگراد، مولکول ها به همان اندازه که ممکن است نزدیک شوند نزدیک هستند. به عبارت دیگر، آب به حداکثر چگالی رسیده است. اگر مدام آن را خنک کنید. مولکول ها خود را در یک ساختار بازتر مرتب می کنند. این بدان معناست که چگالی یخ نسبت به آب کمی کمتر است و به همین دلیل یخ روی آبی که دمای آن برابر است شناور است. این برای ماهی ها و انواع دیگر موجودات دریایی بسیار مهم است. زیرا به این معنی است که آنها می توانند در زمستان در آب مایع زیر یخ های یخ زده جامد زنده بمانند.

البته مردم همیشه انبساط غیرعادی آب را بسیار مفید نمی دانند. اگر لوله های آب در زیر خانه شما در زمستان یخ بزنند باعث می شود لوله ها ترک بخورند و با آب شدن یخ ها نشت کنند.

اهمیت مصرف آب درجهان

چرا مدت زیادی طول می کشد تا آب گرم شود؟

با حقایقی شگفت انگیز پیرامون آب بیشتر آشنا شویم، مثلا: کتری هنوز جوش نیامده است؟ عجله کن! من دارم می میرم برای یک فنجان چای!

اگر در حال آشپزی یا نوشیدنی باشید این ممکن است آزاردهنده باشد.اما مدت زمانی که برای جذب گرما به آب نیاز است از راه های دیگر برای ما بسیار مفید است. آب ظرفیت گرمایی ویژه بالایی دارد . این بدان معنی است که می تواند در هر کیلوگرم بیش از هر ماده دیگری گرما را نگه دارد یا حمل کند. به همین دلیل است که ما در سیستم های گرمایشی مانند رادیاتور از آب استفاده می کنیم. زیرا هر لیتر آبی که از طریق لوله ها جریان می یابد گرمای بیشتری را حمل می کند و می رساند.

چگونه آب از یک لوله بالا می رود؟حقایقی شگفت انگیز پیرامون آب

مقداری آب در یک لیوان قرار دهید و خواهید دید که سطح کاملا مستقیمی ایجاد نمی کند: در واقع کمی بیشتر در لبه ها از لیوان بالا می رود. و یک سطح منحنی رو به پایین ایجاد می کند .که مینیسک مقعر نامیده می شود. هرچه لیوان را نازک تر کنید (یعنی هرچه قطر آن کوچکتر باشد) .منحنی آب بیشتر می شود. آب را در یک میله شیشه ای باریک قرار دهید و می توانید آن را از فاصله زیادی بالا بروید. این به عنوان عمل مویرگی یا مویرگی شناخته می شود. این نشان می دهد چگونه خون از طریق رگ های ما حرکت می کند . چگونه آب از طریق ساقه های گیاهان و درختان مکش می شود. عمل مویرگی به یک درخت بلوط بزرگ کمک می کند تا چیزی در حدود ۳۸۰ لیتر (۱۰۰ گالن) آب در روز مکش کند!

آب در دنیای ما

آنقدر قسمت زیادی از زمین را آب پوشانده است که می توان این سیاره را به راحتی Aqua یا Oceanus نامید. به غیر از آب موجود در سطح (در اقیانوس ها، رودخانه ها، دریاچه ها و نهرها)، مقدار زیادی آب نیز در جو وجود دارد (در ابرها، غبار و مه). بسیاری دیگر در مخازن سنگی زیرزمینی به نام سفره های آب گرفتار شده اند. حدود ۴.۶ میلیارد سال پیش ، هنگامی که منظومه شمسی ایجاد شد . مخلوطی از اتم های هیدروژن و اکسیژن به هم پیوستند. ابرهایی از بخار داغ ایجاد کردند. سرانجام سرد شد . آب تشکیل داد. که در اثر باران به زمین ریخت. اقیانوس ها را تشکیل داد . قاره ها را شکل داد.

آب برای زندگی

حیات در زمین حدود یک میلیارد سال بعد (۳.۶ میلیارد سال پیش) و در ابتدا در اقیانوس ها آغاز شد. اگرچه بسیاری از گونه ها اکنون در خشکی زندگی می کنند، آنها برای زندگی و رشد به آب نیاز دارند: به عنوان مثال انسان می تواند حدود دو ماه بدون غذا بماند، اما اگر بیش از یک هفته یا بیشتر بدون نوشیدنی بمانیم از تشنگی می میریم. . به طور معمول برای زنده ماندن حداقل به ۲ لیتر آب در روز نیاز داریم، هرچند که بیشتر این مقدار را از چیزهایی که می خوریم و همچنین از نوشیدنی های خود می گیریم. به عنوان مثال تخم مرغ حدود سه چهارم آب است، در حالی که میوه هایی مانند پرتقال و خربزه بیش از ۹۰ درصد آب هستند.

ما فقط حدود ۱ درصد از آب روزانه خود را می نوشیم و ۹۹ درصد دیگر (حدود ۲۵۰ لیتر در روز) دیگر را صرف چیزهایی مانند حمام، دوش، ماشین لباسشویی، آبپاش های چمن و باغ، لوله های شستشوی ماشین و توالت استفاده می کنیم.

مصرف آب

ماشین لباسشویی با شستشوی مکرر لباس های شسته شده برای پاک کردن مواد شوینده، می تواند به راحتی ۱۰۰ لیترآب در یک ساعت استفاده کند. بسیاری از محصولاتی که به طور معمول با آب مرتبط نیست در طی تولید مقادیر زیادی از این مایع گرانبها را مصرف می کند. به عنوان مثال ، در ساخت یک روزنامه ضخیم پنجشنبه، از ۵۷۰ لیتر آب استفاده می شود.

از نظر مردم در کشورهای در حال توسعه، که بسیاری از آنها دسترسی به آب روان ندارند، همه اینها به طرز حیرت انگیزی بیهوده به نظر می رسد. با افزایش جمعیت کره زمین و نیاز هر فرد به آب بیشتر، فشار بر منابع آبی سیاره ما نیز افزایش خواهد یافت. از لحاظ نظری، در یک سیاره پوشیده از آب، منابع هرگز نباید تمام شوند، اما بیشتر آب زمین شور و غیر قابل شرب است. تبدیل آن به آب شیرین قابل استفاده، به معنای استفاده از نیروگاه های آب شیرین کن پرهزینه و پر مصرف انرژی است. فشار فزاینده بر روی آب باعث شده است که برخی از سیاستمداران حدس بزنند که ممکن است قبل از پایان قرن بیست و یکم جنگ بر سر منابع کمیاب آب انجام شود.

چرخه آب

در مورد بازیافت برای کمک به محیط زیست صحبت های زیادی وجود دارد اما آب یکی از مواردی است که ما حتی بدون فکر کردن در موردش آن را بازیافت می کنیم. هر بار که توالت را شستشو می دهیم یا کاسه شستشو را تخلیه می کنیم، آبی که استفاده کرده ایم از بین می رود. این آب دوباره از لوله های فاضلاب و سیستم تصفیه فاضلاب عبور می کند و دوباره ظاهر می شود که (امیدوارم) به خوبی آب رودخانه ها و دریاهای ما باشد. مسلما، آلودگی آب هنوز هم یک مساله بسیار جدی است، اما چیزی که می توانیم روی آن حساب کنیم این است که آب در چرخه بی پایان آب به طور مداوم بین سطح زمین و جو بالاتر می رود. میلیاردها سال است که آب به دور سیاره ما می چرخد و این به زودی متوقف نمی شود!

اگر به دنبال خرید حضوری یا آنلاین و نصب دستگاه تصفیه آب هستید . سایت تصفیه آب ثمین را دنبال کنید .

سبد خرید