تصفیه آب اسپرسو | آب مناسب برای دستگاه اسپرسو

تصفیه آب اسپرسو

تصفیه آب اسپرسو چه تاثیری بر طعم قهوه دارد ؟ ،طعم قهوه در جلب رضایت مشتری اهمیت زیادی دارد . اگر از آب مناسب برای تهیه اسپرسو استفاده نشود می تواند بر طعم آن تاثیر بگذارد.

بنابراین داشتن آبی نرم که در درجه اول آسیبی به دستگاه اسپرسو وارد نکند و باعث رسوب آب در دستگاه نشود اهمیت زیادی دارد. در این مقاله نکاتی برای تصفیه آب اسپرسو ارائه شده است که می تواند در داشتن طعم خوش قهوه تاثیر بسزایی داشته باشد.

آب مناسب برای دستگاه اسپرسو

یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده قهوه آب است . املاح موجود در آن می تواند تاثیر بسزایی در طعم نهایی قهوه داشته باشد .علاوه بر اینکه، آب سخت می تواند در طعم واقعی قهوه تاثیر بگذارد، می تواند باعث رسوب املاح در دستگاه قهوه ساز شود.

اما این سوال پیش می آید که ،بهترین آب برای درست کردن قهوه کدام است ؟ آب مقطر , آب معدنی , آب چشمه و یا حتی آب خروجی از دستگاه تصفیه آب خانگی با فرآیند اسمز معکوس ؟

در این فیلم بصورت مختصر از زبان یک کارشناس آب به بررسی ” آب مناسب برای دستگاه اسپرسو ” پرداخته شده است :

استفاده از تصفیه آب برای دستگاه اسپرسوساز و قهوه ساز

سختی آب مناسب برای دستگاه اسپرسو

طبق نظر کارشناسان در آمریکا بهترین آب برای تهیه اسپرسو آبی است که PH آن نزدیک ۷ باشد. به طور کلی آبی برای قهوه مناسب است که حاوی مقدار کمی یون های فلزی باشد که باعث جذب طعم در دانه های قهوه می شود.

علاوه براین به عنوان مثال، وجود یون منیزیم در آب می تواند باعث استخراج طعم قهوه و بهبود طعم آن شود. در حالی که وجود سطح بالای بی کربنات می تواند تاثیر بدی در طعم قهوه داشته باشد.

برای داشتن رایحه خوش قهوه نباید میزان سختی آب بالا باشد به عنوان مثال استفاده از آب مقطر باعث می شود، طعم قهوه کاملا استخراج نشود و رایحه کمی داشته باشد.

برای اینکه قهوه طعم خوشی داشته باشد ،بهتر است از آب سرد و تازه که به مقدار کافی دارای اکسیژن است، استفاده شود.

به طور خلاصه آب مناسب برای درست کردن قهوه باید دارای ویژگی های زیر باشد :

آب مناسب برای تهیه قهوه

  • آب مورد استفاده برای قهوه باید تمیز و تازه و بدون بو باشد.
  • رنگ آب باید شفاف باشد و میزان کلر موجود در آن باید صفر میلی گرم در لیتر باشد.
  • میزان PH آب باید حدود ۷ باشد.
  • میزان سدیم موجود در آب باید حدود ۱۰ میلی گرم در لیتر باشد.
  • سختی کلسیمی آب باید از ۱ تا ۵ گرین باشد.
  • قلیائیت آب باید حدود ۴۰ میلی گرم در لیتر باشد.
  • میزان بالای منیزیم می تواند تاثیر خوبی در طعم قهوه داشته باشد.
  • کلسیم و منیزیم می تواند در بهبود و تعادل طعم قهوه موثر باشد.
  • سدیم موجود در آب تاثیر زیادی در طعم قهوه ندارد.
  • وجود کلر در آب می تواند تاثیر بدی در طعم اسپرسو داشته باشد.
بهترین آب برای قهوه

سختی آب مناسب برای دستگاه اسپرسو

مقدار بی کربنات نباید بیش از ۷۵ میلی گرم بر لیتر یا ppm باشد . میزان ph آب حدود ۷ باید باشد.

لازم بذکر است که ،ترکیب املاح سختی آب می تواند در طعم قهوه تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال اگر TDS  آب از نمک طعام باشد ،می تواند طعم بدی به قهوه بدهد. بنابراین بهتر است TDS آب شامل درصد قابل توجهی از کاتیون ها باشد. به دلیل اینکه طعم بهتری به قهوه می دهد.

طبق نظر کارشناسان ،اگر آب دارای مقدار کمی سختی باشد قهوه طعم بهتری خواهد داشت. البته سختی آب می تواند باعث رسوب در تجهیزات قهوه ساز شود و عمر مفید آن را کاهش دهد. بنابراین باید بین طعم خوش قهوه و افزایش عمر دستگاه قهوه ساز تعادل برقرار شود.

بررسی کیفیت بهترین آب برای دستگاه قهوه ساز و اسپرسو

همانطور که گفته شد کیفیت آب مورد استفاده می تواند تاثیر بسزایی در طعم قهوه و اسپرسو داشته باشد. بیایید آبهای مختلفی که میتواند برای تهیه اسپرسو مورد استفاده قرار بگیرد را با هم بررسی کنیم  :

استفاده از فیلتر پلی فسفات در تصفیه آب اسپرسو

یکی از گزینه ها برای تصفیه آب اسپرسو استفاده از فیلترهای پلی فسفات است که این فیلتر باعث می شود لایه نازکی از پلی فسفات بر روی سطوح فلزی تشکیل شود و از رسوب روی تجهیزات جلوگیری کند. اما استفاده از این فیلتر نمی تواند کلر موجود در آب را کاهش دهد بنابراین نمی تواند گزینه مناسبی برای تصفیه آب اسپرسو باشد . به دلیل اینکه وجود کلر در آب طعم بدی به قهوه می دهد.

استفاده از آب مقطر در تهیه اسپرسو خوب است ؟

تقطیر آب باعث می شود هیچ رسوبی در دستگاه قهوه ساز باقی نماند اما از آنجایی که تمام املاح موجود در آب از بین می رود باعث می شود قهوه طعم خوبی نداشته باشد. بنابراین تقطیر آب روش مناسبی برای تصفیه آب اسپرسو نمی باشد.

استفاده از تبادل یونی برای آب اسپرسو

از دستگاه های سختی گیر رزینی برای تبادل یونی استفاده می شود که در این روش مواد معدنی منیزیم و کلسیم موجود در آب با سدیم جایگزین می شود. همانطور که قبلا گفته شد برای استخراج طعم از دانه های قهوه نیاز به این یون های فلزی در آب است. بنابراین تبادل آنها با سدیم باعث می شود که قهوه بی مزه شود. علاوه براین سدیم با بی کربنات موجود در آب ترکیب شده و باعث می شود طعم قهوه در اثر باد کردن دانه های قهوه و استخراج بیش از حد خوب نشود. اما از آنجایی که آب سختی گیری شده است برای افزایش طول عمر تجهیزات و از همه مهمتر برای جلوگیری از تشکیل رسوب بسیار موثر است. ولی این روش برای تصفیه آب اسپرسو مناسب نیست.

استفاده از آب معدنی برای اسپرسوساز

از آنجایی که آب معدنی ممکن است از آب چشمه , آب شهری یا با روش های تقطیر یا اسمزمعکوش تولید می شود ، ممکن است میزان سختی آب بسته به آب چشمه بالا یا پایین شود. اما از آنجا که آبهای زیر زمینی سختی بالایی دارد می تواند باعث تلخی قهوه شود.

استفاده از فیلترهای کربنی برای تهیه اسپرسو

فیلترهای کربنی تصفیه آب مانند کربن بلاک و کربن گرانولی می تواند طعم و بوی آب را بهبود بخشد ولی نمی تواند میزان سختی آب را کاهش دهد. بنابراین اگر میزان سختی آب استاندارد باشد این فیلتر می تواند بهترین گزینه برای تصفیه آب اسپرسو باشد. اما این فیلتر نمی تواند از تشکیل رسوب در دستگاه قهوه ساز جلوگیری کند.

لازم بذکر است که استفاده ترکیبی از فیلتر کربنی و سختی گیر رزینی می تواند گزینه خوبی برای تصفیه آب اسپرسو باشد به دلیل اینکه استفاده از فیلترهای رزینی می تواند از ایجاد رسوب در تجهیزات دستگاه جلوگیری کند و فیلتر های کربنی با بهبود طعم و بوی آب و کلر در طعم خوب قهوه موثر باشد.

استفاده ازآب تصفیه شده با فرآیند اسمزمعکوس برای تهیه بهترین قهوه اسپرسو

تصفیه آب اسپرسو

یکی دیگر از روش های تصفیه آب فرآیند اسمز معکوس است که می تواند آبی با کیفیت آب مقطر که درصد خلوص بالایی دارد تولید کند. یکی از ویژگی های خوب این دستگاه تصفیه آب استفاده از شیر میکس است که می توان با استفاده از آن میزان سختی یا TDS آب را تنظیم کرد. بنابراین اگر آب به اندازه کافی شامل کاتیون باشد می تواند تاثیر خوبی بر طعم و کیفیت اسپرسو داشته باشد. پس تصفیه آب با فرآیند اسمزمعکوس گزینه مناسبی برای تصفیه آب اسپرسو است.

بهترین آب برای اسپرسوساز

به نظر میرسد مناسب ترین آب برای دستگاه اسپرسوساز یا برای تهیه قهوه ، آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس  است . زیرا دستگاه تصفیه آب از طرفی با کاهش میزان سختی آب باعث طول عمر بیشتر دستگاه اسپرسوساز  میشود. همچنین با داشتن فیلترهای مینرال و یا با استفاده از شیر میکس ، مقدار مناسبی از املاح مانند سدیم ، منیزیم و کلسیم به آب بازگردانده میشود که باعث بهبود طعم قهوه یا اسپرسو میشود.

قیمت دستگاه تصفیه آب دستگاه اسپرسو

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از صفحه ثمین آب دیدن کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید تا از ویژگیهای انواع دستگاه های تصفیه آب مطلع شوید و بهترین دستگاه را انتخاب کنید.

دستگاه تصفیه آب مخصوص کافی شاپ ها

به علت استفاده مستمر و زیاد آب تصفیه شده در کافه ها ، تصفیه آب ۸ مرحله ای با اتصالات ۱۰ برای کافی شاپ ها مناسب است.

سبد خرید