تاریخچه تصفیه آب و فیلتر تصفیه آب

تاریخچه آب تصفیه

تاریخچه تصفیه آب ،در این مقاله تاریخچه شکل گیری و ایجاد دستگاه تصفیه آب را از ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد تاکنون بررسی می کنیم. پس اگر به تاریخ و دانش علاقه مندید با ما همراه باشید. تا با هم این ۴۰۰۰ سالی را که بر آب و تصفیه آب رفته است مرور کنیم. در این مقاله در مورد چگونگی پیدایش تصفیه آب صحبت می کنیم.

نقش گرما در تصفیه آب

در تاریخچه تصفیه آب و در نوشته های یونان باستان و سانسکریت (هند) با قدمت ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، روش های تصفیه آب توصیه شده است. افراد از گذشته می دانستند که ممکن است گرم کردن آب آن را تصفیه کند. و همچنین در زمینه فیلتراسیون با شن و ماسه، جوشاندن و صافی تجربه به دست آوردند. انگیزه اصلی برای تصفیه آب چشیدن بهتر آب آشامیدنی بود، زیرا مردم هنوز نمی توانستند بین آب ناپاک و تمیز تمایز قائل شوند. تیرگی رنگ روش شناخت اولیه صافی آب بود. در آن زمان اطلاعات زیادی در مورد نقش میکرو ارگانیسم ها یا آلاینده های شیمیایی شناخته نشده بود.

بیش از ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد، مصری ها ابتدا اصل انعقاد را کشف کردند. آنها آلوم شیمیایی را برای نشست ذرات معلق استفاده کردند. تصاویری از این روش تصفیه در دیوار مقبره Amenophis II و Ramses II پیدا شده است.

بیش از ۵۰۰ سال قبل از میلاد، بقراط قدرت های درمانی آب را کشف کرد. او عمل الک کردن آب را اختراع کرد، و اولین فیلتر کیسه را بدست آورد که آستین هیپوکرات نام داشت. هدف اصلی کیسه به دام انداختن رسوباتی بود که باعث ایجاد طعم و مزه بد می شوند.

در سال های ۳۰۰-۲۰۰ قبل از میلاد، رم اولین قنات های خود را ساخت و ارشمیدس پیچ آب خود را اختراع کرد و دستیابی به آب سالم تر آسان تر شد.

توقف کشفیات در قرون وسطی برای آب تصفیه شده

در تاریخچه تصفیه آب و در طول قرون وسطی (۵۰۰-۱۵۰۰ میلادی)، تأمین آب دیگر مانند گذشته پیچیده نبود. این قرن ها به دلیل عدم وجود نوآوری ها و آزمایش های علمی عصر تاریک نیز گفته می شوند. پس از سقوط امپراتوری روم، نیروهای دشمن بسیاری از قنات ها را از بین بردند و دیگر از این مناطق استفاده نشد. آینده تصفیه آب نامشخص بود.

در سال ۱۶۲۷، در حالی که سر فرانسیس بیکن آزمایش شیرین سازی آب دریا را آغاز کرد، تاریخ تصفیه آب ادامه یافت. او سعی کرد ذرات نمک را با استفاده از یک شکل تصفیه نشده شن و ماسه حذف کند. این دقیقا کارساز نبود، اما زمینه را برای آزمایش بیشتر توسط دانشمندان دیگر هموار کرد.

کمک گرفتن از میکروسکوپ در تصفیه آب

آزمایش های عینک ساز هلندی که با بزرگ نمایی اجسام آزمایش می کرد، منجر به کشف میکروسکوپ توسط آنتونی ون لیوون هوک در دهه ۱۶۷۰ شد. او لنزها را آسیاب و صیقل داد و بدین ترتیب به بزرگنمایی بیشتری دست یافت. این اختراع دانشمندان را قادر می سازد ذرات ریز موجود در آب را تماشا کنند. در تاریخچه تصفیه آب و در سال ۱۶۷۶، ون لیوون هوک برای اولین بار میکرو ارگانیسم های آب را مشاهده کرد.

اولین فیلتر تصفیه آب

در دهه ۱۷۰۰ اولین فیلتر تصفیه آب برای کاربردهای داخلی استفاده شد. این ها از پشم، اسفنج و زغال ساخته شده بودند. در سال ۱۸۰۴ اولین تصفیه خانه واقعی شهرداری که توسط رابرت تام طراحی شد ، در اسکاتلند ساخته شد. تصفیه آب بر اساس فیلتراسیون آهسته شن و ماسه انجام شد و اسب و گاری آب را توزیع کردند. حدود سه سال بعد ، اولین لوله های آب نصب شد. این پیشنهاد مطرح شد که هر شخصی باید به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشته باشد، اما عملی شدن این عمل در اکثر کشورها کمی بیشتر طول می کشد.

گندزدایی آب با کلر

در سال ۱۸۵۴ و تاریخچه تصفیه آب کشف شد که همه گیری وبا از طریق آب گسترش می یابد. به نظر می رسد شیوع آن در مناطقی که فیلتر تصفیه آب شنی نصب شده اند، شدت کمتری دارد. جان اسنو دانشمند انگلیسی دریافت که علت مستقیم شیوع آلودگی پمپ آب توسط آب فاضلاب است. وی برای تصفیه آب از کلر استفاده کرد و این امر زمینه گندزدایی آب را فراهم کرد. از آنجا که آب موجود در پمپ طعم و بوی عادی داشته است، سرانجام نتیجه گیری شد که طعم و بوی خوب به تنهایی آب آشامیدنی سالم را تضمین نمی کند. این کشف باعث شد که دولت ها شروع به نصب فیلترتصفیه آب شهری (فیلترهای شنی و کلرزنی) کنند و از این رو اولین مقررات مربوط به آب عمومی در دولت ها شکل گرفت.

کاهش بیماری های وبا و حصبه

در دهه ۱۸۹۰ آمریکا برای محافظت از سلامت عمومی شروع به ساخت فیلترهای شنی بزرگ کرد که این موفقیت به دست آمد. به جای فیلتراسیون ماسه آهسته، اکنون از فیلتراسیون سریع ماسه استفاده شد. ظرفیت فیلتر با تمیز کردن آن با بخار قدرتمند جت بهبود یافت. متعاقبا، دکتر فولر دریافت که تصفیه سریع شن و ماسه در مواقعی که با تکنیک های انعقاد و رسوب مقدم باشد، بسیار بهتر عمل می کند. در همین حال، بیماری های منتقله از راه آب مانند وبا و حصبه با پیروزی کلرزنی کمتر و کمتر می شود.

کشف اثرات منفی کلر در تصفیه آب

اما در تاریخچه تصفیه آب پیروزی حاصل از کلرزنی مدت زیادی دوام نیاورد. پس از مدتی اثرات منفی این عنصر کشف شد. کلر بسیار سریعتر از آب تبخیر می شود و با تشدید و علت بیماری تنفسی ارتباط داشت. کارشناسان آب به دنبال ضد عفونی کننده های آب جایگزین شدند. در سال ۱۹۰۲ هیپ کلرایت کلسیم و کلرید فریک در یک منبع آب آشامیدنی در بلژیک مخلوط شدند، در نتیجه هم انعقاد و هم ضد عفونی شد. در سال ۱۹۰۶ برای اولین بار ازن به عنوان ضد عفونی کننده در فرانسه استفاده شد. علاوه بر این، مردم برای جلوگیری از اثرات منفی کلر در آب، فیلترتصفیه آب خانگی و فیلترهای دوش را نصب کردند.

در سال ۱۹۰۳ نرم سازی آب به عنوان تکنیکی برای نمک زدایی آب ابداع شد. کاتیون ها با مبادله آنها توسط سدیم یا کاتیون های دیگر، در مبدل های یونی از آب خارج شدند.

اصل حق آب آشامیدنی سالم

سرانجام ، بر اساس رشد کلی فرم ، در تاریخچه تصفیه آب از سال ۱۹۱۴ استانداردهای آب آشامیدنی برای منابع آب آشامیدنی در ترافیک عمومی اجرا شد. قبل از اینکه استانداردهای آب آشامیدنی در مورد آب آشامیدنی شهری اعمال شود ، تا دهه ۱۹۴۰ طول می کشید. در سال ۱۹۷۲ ، قانون آب پاک در ایالات متحده تصویب شد. در سال ۱۹۷۴ قانون آب آشامیدنی سالم SDWA تدوین شد. اکنون اصل کلی در کشورهای پیشرفته این بود که هر شخصی حق داشتن آب آشامیدنی سالم را دارد.

در تاریخچه تصفیه آب و با شروع از سال ۱۹۷۰، نگرانی های بهداشت عمومی از بیماری های منتقله از آب ناشی از میکروارگانیسم های ایجاد کننده بیماری، به آلودگی آب انسان زا مانند بقایای آفت کش ها و لجن های صنعتی و مواد شیمیایی آلی منتقل شد. مقررات اکنون بر پسماندهای صنعتی و آلودگی آب صنعتی متمرکز شده است و گیاهان تصفیه آب نیز مورد استفاده قرار گرفتند. تکنیک هایی مانند هوادهی، لخته سازی و جذب کربن فعال استفاده شد. در دهه ۱۹۸۰، توسعه غشا برای اسمز معکوس به این لیست اضافه شد.

آزمایش تصفیه آب امروزه عمدتا بر روی محصولات جانبی ضد عفونی تمرکز دارد. به عنوان مثال تشکیل تری هالومتان THM از گندزدایی کلر است. این مواد آلی با سرطان در ارتباط بودند. سرب همچنین پس از کشف خوردگی از لوله های آب، به یک نگرانی تبدیل شد. سطح بالای PH ضدعفونی شده باعث خوردگی می شود. امروزه سایر مواد جایگزین بسیاری از لوله های آب سرب شده اند.

سبد خرید