بهترین و ساده ترین راه کاهش سختی آب آشامیدنی

بهترین راه کاهش سختی آب

کاهش سختی آب، اگرچه کاملا مشهود است که آبی که مستقیما مصرف می کنیم .اغلب به مواد شیمیایی و ذرات سخت آلوده است. این مواد معدنی حل نشده در آب می توانند سلامتی ما را به خطر بیندازند. جدا از مواد بزرگتری که به سرعت توسط فیلتر تصفیه آب مسدود می شوند . ذرات ریزتری که در آب حل می شوند .TDS یا سختی آب نامیده می شوند. TDS در آب ترکیبی از هر دو ماده آلی از منابع طبیعی و مواد معدنی است. که توسط صنایع ، نمک های جاده ای ، سموم دفع آفات و غیره تولید می شود. بنابراین کاهش سختی آب اهمیت زیادی دارد.

TDS یک عدد قابل اندازه گیری است. که سطح شدت نمک محلول در آب را نشان می دهد. این مقدار به منبع ، تامین کننده و استفاده از آب بستگی دارد. آب موجود در منبع ، یعنی یخچال ها ، میزان سختی کمتری در مقایسه با آب تأمین شده شهری دارد. کاهش سختی آب اهمیت زیادی دارد ، با این حال ، آب آشامیدنی باید حاوی مقدار مناسبی نمک محلول باشد. بنابراین ، اطمینان از میزان مناسب سطح سختی آب بسیار مهم است.

آب سخت دارای سطح بالایی از TDS است که قبل از مصرف نیاز به کاهش دارد. آب آشامیدنی با سختی بالا برای سلامتی خطرات زیادی دارد. شایع ترین آن گلودرد با احساس خارش است. همچنین ، آب سخت برای سلامتی و سایر تجهیزات خانگی مضر است ، بنابراین کاهش سختی آب امری ضروری است.

در چنین مواردی که میزان سختی آب بالا است ، سرمایه گذاری برای یک فیلتر با کارایی بالا که سطح TDS را کاهش دهد و آب خالص و سالمی را در اختیار شما قرار دهد ، بسیار مهم است.

راه کاهش سختی آب چیست ؟

روش های زیادی برای کاهش سختی آب وجود دارد اما در اینجا تنها روش های خانگی کاهش سختی به شما ارائه می شود. این روش ها شامل موارد زیر است :

۱- دیونیزه کردن آب و تولید آب فوق خالص

دیونیزاسیون فرآیندی است که در آن آب از طریق غشا با الکترودهای مثبت و منفی عبور می کند. این غشا یونهای مثبت را قادر می سازد تا از آب جدا شده و به سمت الکترود منفی حرکت کند. با این کار ، محصول نهایی آب یونیزه فوق خالص است. قبل از فرآیند یونیزاسیون ، اطمینان حاصل کنید که این فرآیند با اسمز معکوس همراه است که از شر ذرات غیر یونی خلاص شوید. این فرآیند بیشتر در آبگرمکن ها و چشمه های آب گرم تصفیه آب سخت یافت می شود.

۲- فرآیند تقطیر آب برای کاهش سختی آب

تقطیراین فرآیند نه شامل فیلتر آب است و نه دستگاه تصفیه آب. شاید ، این یکی از راحت ترین روش ها برای کاهش سختی آب باشد ، البته موثرترین نیست. تقطیر ساده است اما نیاز به راه اندازی دستگاهی دارد که معمولا در آزمایشگاه شیمی یافت می شود.این فرآیند شامل آب جوش است به طوری که بخار در تماس با یک سطح خنک مجددا متراکم شده و به مایع تبدیل می شود. نمک های محلول نمی توانند بخار شوند و در محلول در حال جوش ته نشین می شود و آب مقطر تولید می شود.

۳- اسمز معکوس بهترین راه کاهش سختی آب

برای کاهش سختی آب استفاده از دستگاه تصفیه آب RO می تواند بهترین راه حل برای آب آشامیدنی باشد. RO با عبورآب از یک غشای خوب با منافذ میکروسکوپی ، سختی آب را کاهش می دهد که حتی کوچکترین ذرات را نیز از بین می برد. تنها ذرات کوچکتر از ۰.۰۰۰۱ میکرون می توانند از این غشا عبور کنند. بنابراین ، تصفیه آب به خالص ترین شکل ممکن انجام می شود.

چرا بررسی سطح سختی آب بسیار مهم است؟

با وجود عبور از دستگاه تصفیه آب ، گاهی اوقات آب آشامیدنی ممکن است حاوی TDS بالایی باشد که به آن طعم نمکی و سنگین می بخشد. ثانیا ، میزان سختی بالا نشان دهنده وجود مواد شیمیایی و آلاینده هایی است که سمی هستند و بلافاصله گلو انسان را تحت تأثیر قرار می دهند. سطح بالای TDS منجر به آب سخت می شود ، بنابراین اگر از فیلتر اسمزمعکوس استفاده می کنید ، مطمئن شوید که آن را با یک نرم کننده آب همراه کنید که آب برای مصرف کننده بهتر شود.

صرف نظر از بد بودن TDS ، سطح قابل قبول و مطلوبی از TDS وجود دارد.

  • اگر سطح TDS آب کمتر از ۳۰۰ میلی گرم در لیتر باشد این سطح عالی در نظر گرفته شده است.
  • اگر سطح TDS آب بین  ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم در لیتر باشد , این سطح خوب است.
  • اگر سطح TDS آب بین  ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلی گرم در لیتر باشد , این سطح نسبتا خوب است.
  • اگر سطح TDS آب بین  ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم در لیتر باشد , این سطح دلچسبی ضعیفی دارد.
  • اگر سطح TDS آب بالاتر از ۱۲۰۰ میلی گرم در لیتر باشد , این سطح غیرقابل قبول است.

اگرچه نوشیدن آب با سطح TDS <300 عالی در نظر گرفته شده است ، اما لزوماًسطح قابل قبولی نیست. در اینجا با نحوه اینکه آیا آب آشامیدنی دارای مقادیر قابل قبول TDS است یا خیر آشنا خواهید شد.

آیا آب آشامیدنی دارای مقادیر قابل قبول TDS است؟

  • نوشیدن آب با TDS کمتر از ۵۰  غیر قابل قبول است زیرا چنین TDS پایینی نشان دهنده کمبود مواد مغذی و  معدنی طبیعی موجود در آب است.
  • نوشیدن آب با سطح TDS بین ۵۰ تا ۱۵۰ سطح قابل قبلی است خصوصا سطح TDS بین ۸۰ تا ۱۵۰ گزینه خوبی است.
  • نوشیدن آب با سطح TDS  بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ سالم ترین سطح سختی آب برای نوشیدن است.
  • نوشیدن آب یا سطح TDS بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ سطح قابل قبولی است.
  • نوشیدن آب با سطح TDS بین ۵۰۰ تا ۹۰۰ سطح قابل قبولی نیست و شما باید از فیلتر برای کاهش سختی آب استفاده کنید.
  • نوشیدن آب با سطح TDS بین ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ سطح قابل قبولی برای نوشیدن نیست ولی استفاده از فیلتر اسمزمعکوس می تواند میزان سختی آب را کاهش دهد.
  • نوشیدن آب با سطح TDS بالای ۲۰۰۰ آب سالمی برای نوشیدن نمی باشد.

اگر فکر می کنید فیلتر RO برای نیاز شما ایده آل است یا در مورد TDS آب و کاهش سختی آب سوالی دارید  ، با تصفیه آب ثمین اصفهان در تماس باشید.

سبد خرید