انواع فیلتر تصفیه آب کدامند؟

 انواع فیلتر تصفیه آب ،از مهمترین دغدغه های زندگی امروز، کیفیت آب آشامیدنی در خانه است. آبی که با خیال راحت بتوانید بنوشید و از آن در پخت و پز غذا استفاده کنید. کیفیت آب آشامیدنی نسبت به گذشته بهتر شده است. اما در بعضی نقاط کشور، آب آشامیدنی سالم وجود ندارد و

تصفیه آب درست انجام نمی شود. آب این مناطق طعم و مزه آزار دهنده و کدر دارند. بسیاری از آلودگی های آب با چشم دیده نمیشود و طعم خاصی هم ندارند اما برای سلامتی مضر هستند و سبب ابتلای به بیماری های گوناگون می شوند. پس باید در خرید دستگاه تصفیه آب در خانه اطلاعات لازم کسب کنید. بهتر است دستگاه تصفیه آب را از فروشگاههای معتبر خریداری کنید. ضمانت و خدمات پس از فروش از شروط لازم در انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب است.در این مقاله در مورد انواع فیلتر تصفیه آب صحبت می کنیم.

انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب آلاینده های آب را از بین خواهد برد. در خروجی دستگاه تصفیه آب، آبی بدون رنگ و مزه و شفاف و بهداشتی خواهید داشت. تصفیه آب سبب شده آب سالم در منزل داشته باشید. امروزه دستگاه های متنوع با قابلیت های مختلفی و انواع متفاوتی فیلتر برای تصفیه آب وارد بازار شده است. هر دستگاهی دارای فیلترهای مختلفی است و در چند مرحله فرایند تصفیه آب انجام می شود.

انواع فیلتر تصفیه آب

فیلترها یکی از مهم‌ترین اجزای دستگاه تصفیه آب میباشند . در واقع وظیفه اصلی تصفیه آب را همین فیلترها انجام می‌دهند. سیستم فیلتراسیون آب، مدل‌ها و روش‌های مختلفی دارد . یکی ازرایج ترین روش‌ها که عموما به عنوان بهترین روش تصفیه آّب شناخته می‌شود، سیستم تصفیه آب RO یا اسمز معکوس است و به همین دلیل جدیدترین دستگاه‌های تصفیه آب از این روش برای ساخت دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند.

برای تهیه بهترین و سالم‌ترین آب آشامیدنی، آب باید از چند مرحله فیلتر تصفیه آب گذر کند تا به کیفیت مطلوب و مناسب برای آشامیدن برسد و همچنین میزان سختی آن به اندازه استاندارد مصرف برسد.

معرفی انواع فیلتر تصفیه آب

فیلتر تصفیه آب

در یک دستگاه تصفیه آب بسته به نوع و مدل آن فیلترهای مختلفی بکار میرود. .در این قسمت انواع فیلتر آب تصفیه را معرفی میکنیم. دقت داشته باشید که همه این فیلترها ممکن است در یک دستگاه وجود نداشته باشد.

انواع فیلتر تصفیه آب خانگی

  • فیلتر پروپیلن یا PP

فیلتر اليافی مرحله يك تصفيه آب خانگی معمولاً یک فیلتر الیافی پلیمری است که با تابیده شدن الیاف به دور هم، سطوحی فشرده و حاوی حفرات زیاد ایجاد می‌کند. این الیاف به کمک حفرات ایجادشده، مانعی برای عبور ذرات معلق ایجاد می‌کند.در این فیلتر از الیاف پروپیلن مصرف می شود. فیلتر PP یک میکرونی و پنج میکرونی دارد. از ۵ میکرونی در مرحله اول تصفیه آب استفاده می شود.

  • فیلتر کربن پودری یا گرانول

فیلتر كربن پودری UDF مرحله دوم تصفيه آب خانگی ،از کربن فعال دانه ای تشکیل شده باعث حذف کلر و برخی از آلاینده های شیمیایی نظیر  تری هالومتان و از بین بردن رنگ ، بو و طعم بد آب می شود و همچنین باعث شفافیت آب می شود .این فیلتر در دستگاه های تصفیه اب خانگی در مرحله دوم قرار میگیرد واز کربن پودری یا گرانوله  در این نوع فیلتر تصفیه آب استفاده می شود. کربن پودری تماس بیشتری با آلاینده دارد. ظرفیت بالایی برای جذب آلودگی ها خواهد داشت. 

  • فیلتر کربن بلاک یا کربن تکه ای

 فیلتر كربن بلاک ‍CTO مرحله سوم تصفیه آب خانگی ،در واقع مکمل مرحله ی دوم یعنی فیلتر کربن UDF می باشد، این فیلتر، فیلتر کربن بلاک با نام CTO نیز شناخته می شود ونسبت به فیلتر کربن پودری قدرت بیشتری در جذب آلاینده های شیمیایی دارد.این فیلترآب از کربن ساخته شده و شبیه فیلتر کربن پودری یا گرانوله است. در تصفیه آب اگر ذراتی حذف نشده باشد در این فیلتر کاملا حذف میشود.

  • فیلتر ممبران

فیلتر ممبران تصفیه آب ، توانایی از بین بردن آلودگی های میکروبی نیترات، آرسنیک، ویروس، انگل، نیتریت و فلزات سنگین در آب (که باعث رسوب گذاری در کتری میشوند) و حذف تمامی ناخالصی های موجود در آب که بزرگتر از ۰.۰۰۱ باشند را دارد و یکی دیگر از کارهای مهم این فیلتر رفع شوری آب در مناطقی است که با این مشکل مواجه هستند.این فیلتر از چند لایه ورقه های فیلم تشکیل شده است. در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی، غشای نیمه‌تراوا فیلتر ممبران (ممبرین) اسمز معکوس (RO) نام دارد که به‌عنوان فیلتر مرحله چهارم دستگاه تصفیه آب نیز شناخته می‌شود. منافذ این فیلتر ۰.۰۰۰۱ میکرون است. عمر این فیلتر یک تا دو سال است که بستگی به کیفیت آب ورودی دارد.

  • فیلتر پست کربن یا کربن خطی

از فیلتر کربن اکتیو برای گرفتن بوی آب استفاده میشود. مواد تشکیل دهنده این فیلتر مسئول حذف مزه و بوی نامطلوب آب است.فیلتر پست کربن یا کربن خطی وظیفه شیرین کردن آب را بر عهده دارد.

  • فیلتر مینرال

فیلتر مینرال مرحله شش تصفيه آب ، قادر است یون های کلسیم CA+ ، پتاسیم K+ ، منیزیم MG+ را ( که در مراحل قبلی تصفیه آب حذف شده بودند )به آب اضافه می کندوباعث دلپذیرتر شدن طعم آب می شود.

برخی از دستگاههای تصفیه آّب دارای فیلتر های اضافه دیگری نیز هستند :

  • فیلتر قلیایی

pH مناسب آب بین ۸ تا ۹.۵ است. در فرایند تصفیه از pH آب کم می شود. فيلتر قليايی تصفيه آب ،سبب بالا رفتن pH آب می شود. وقتی که آب از فیلتر رد می شود. آب را قلیایی و یونیزه می کند.

  • فیلتر ماورابنفش یا uv

فيلتر uv تصفيه آب ، با استفاده از اشعه فرابنفش کلیه باکتری ها ، ویروس ها و میکروب های قدرتمند موجود در آب را از بین می برد.فیلتر فرابنفش (UV) به عنوان تصفیه کننده نهایی  روی هر دستگاه تصفیه آب چه از نوع تصفیه آب فیلتراسیون باشد و یا تصفیه آب اسمز معکوس ، می توان نصب نمود. فیلتر یو وی به عنوان یک فیلتر ضدعفونی کننده و گند زدا در دستگاه تصفیه آب استفاده می شود.

توصیه پایانی

فیلتر از اجزای اصلی دستگاه تصفیه آب است. فیلترها آلاینده های آب را جذب می کنند. این فیلترها باید به موقع باید تعویض شوند. زیرا زمانی که فاسد شوند دیگرکارایی کافی را ندارند و فرایند تصفیه آب درست انجام نمی شود و در نتیجه آب خروجی با کیفیت نیست. اگر فیلتر مناسب و استاندارد نباشد، آب به درستی تصفیه نشده و آلودگی ها وارد آب شده و سلامتی افراد به خطر می افتد.

فیلترهای تصفیه آب را از نمایندگی های معتبر دستگاه تصفیه آب خریداری کنید زیرا فیلترهای بدون کیفیت و تقلبی بسیار زیادی در بازار موجود هستند که موجب عدم تصفیه مناسب آب و آسیب به دستگاه تصفیه آب میشوند.

برای خرید بهترین فیلتر تصفیه آب می توانید از فروشگاه تصفیه آب ثمین دیدن کنید و خرید خود را کامل کنید.

سبد خرید