فیلتر تصفیه آب ممبران

فیلتر ممبران تصفیه آب چیست؟ زمان تعویض ؟

فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی

با پیشرفت علم و ابداع روش اسمز معکوس ،تصفیه آب به روشهای نوینی متکی بر اسمز معکوس و با استفاده از فیلتر ممبران   انجام میگیرد.

دستگاه‌های تصفیه آبی که فیلتر ممبران دارند عمل تصفیه آب را به طور کامل انجام می‌دهند ودیگر نیازی به مواد افزودنی‌ ندارند و قیمت کمتری هم نسبت به سایر دستگاهها دارند.

این فیلتر به روش اسمز معکوس (RO) عمل می کند:

اسمز معکوس به فرایندی می‌گویند که در آن یک غشا نیمه تراوا ، که معمولا لایه لایه است به عنوان یک مانع عمل می کند و به برخی از مواد اجازه عبور می دهد   . در این روش که به آن غلظت سنجی  نیز می‌گویند ،تنها مواد با غلظت‌های خاصی از آن عبور می‌کند. در نتیجه  بسیاری از آلاینده های آب ، فلزات سنگین ، نمکهای محلول و غیرمحلول، که روی غلظت آب تاثیر دارند عبور داده نمی‌شوند و می‌توان گفت خروجی ، آبی سالم و بدون آلایندگی‌های مضرخواهد بود.املاح باقی مانده در پشت دیوار غشاء به صورت آب تغلیظ شده به مسیر پساب هدایت می شود .

فیلتر تصفیه آب ممبران (غشا نیمه تراوا) فیلتری است با منافذی به اندازه ۰.۰۰۰۱ میکرون ، که در مرحله چهارم دستگاه تصفیه آب خانگی قرار دارد.

آب بعد از عبور از فیلترهای پیش تصفیه وارد ممبران می شود. لازم بذکر است که دقت فیلتر های پیش تصفیه برای سالم ماندن فیلتر ممبران و افزایش طول عمر آن اهمیت زیادی دارد. به دلیل اینکه وجود کلر در آب باعث پارگی فیلتر ممبران تصفیه آب می شود.

برای آگاهی بیشتر اهمیت پیش تصفیه در دستگاه تصفیه آب خانگی را مطالعه کنید.

فیلترممبران تصفیه آب دارای یک ورودی و دو خروجی می باشد. برخی مواد محلول در آب مانند یون ها , سرب , فلوئور , کلر آب , آفت کش , نیترات , سولفات و به صورت پساب همراه با کلیه آلاینده های شیمیایی  توسط یکی از خروجی هابه فاضلاب منتقل می شود. خروجی دوم فیلتر ممبران به شیر برداشت آب و یا فیلتر های مراحل بعدی متصل میشود.

انواع فیلتر ممبران :

فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی انواع مختلفی دارد که به آنها اشاره شده است:

  • فیلتر  اسمز معکوس

در دستگاه تصفیه آب خانگی ، آب بعد از عبور از فیلترهای پیش تصفیه وارد فیلتر ممبران می شود. در روش اسمز معکوس فیلتر ممبران با داشتن ساختار پیچیده تمام ناخالصی ها مانند فلزات سنگین , نیترات و نیتریت را حذف می کند. دقت فیلتر ممبران برای حذف آلاینده های شیمیایی بسیار بالا است و حتی می تواند تمام ناخالصی های محلول در آب را نیز حذف می کند. فیلتر ممبران سختی آب را کاهش داده و می تواند آهک و گچ موجود در آب را حذف نماید. فیلتر ممبران نسبت به کلر موجود در آب حساس است و ورود آن به فیلتر آسیب زیادی به آن وارد می کند.

  • فیلتر ممبران اولترافیلتراسیون

دقت این نوع فیلتر در تصفیه آب بسیار کمتر از فیلترممبران اسمز معکوس است. در تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون نیازی به پمپ نمی باشد و نیازی به فشار بالای آب ورودی نیست. این فیلتر ممبران برخلاف اسمز معکوس خروجی فاضلاب و پساب ندارد . ساختار فیلتر به صورت الیاف مویی است که درصد زیادی از ناخالصی ها را حذف می کند .البته لازم به ذکر است که نسبت به اسمز معکوس دقت کمتری دارد.

  • فیلتر ممبران نانوفیلتراسیون

نانوفیلتراسیون در واقع اسمز معکوس آزاد نامیده می شود به دلیل اینکه نسبت به فیلترممبران اسمز معکوس منافذ بزرگتری دارد و آب با فشار کمتری نیاز دارد . بنابراین امکان دارد برخی ذرات محلول در آب مانند نمک ها از آن عبور کنند.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی

عدم تعویض به موقع فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی می تواند عوارض زیادی داشته باشد. اگر فیلترممبران دستگاه تصفیه آب خانگی توانایی حذف کامل آلاینده های شیمیایی را نداشته باشد آب خروجی کیفیت لازم را نخواهد داشت . همچنین اگر آب خروجی سختی بالایی داشته باشد باعث می شود که در دیواره مخزن رسوب تشکیل شود و به دلیل اینکه مخزن پلمپ است امکان تمیز کردن این رسوب ها وجود ندارد.

بنابراین با تعویض فیلترممبران مشکل مخزن آب حل نمی شود. به دلیل اینکه با تعویض فیلتر ممبران آب در مخزن ذخیره می شود و با رسوبات داخل مخزن ترکیب می شود و مجددا آب باسختی زیاد خواهیم داشت علاوه بر این کلیه میکروب ها و میکروارگانیسم های جمع شده در اطراف فیلتر ممبران ، به دلیل عدم تعویض به موقع فیلتر، وارد فیلتر ممبران و مخزن تصفیه آب می شود و در نهایت باید مخزن دستگاه تصفیه آب را تعویض کنید  به دلیل اینکه میکروب های موجود در مخزن ، بر مزه آب تاثیر می گذارد و آب طعم و بوی بدی یه خود می گیرد.

اگر فیلترممبران به موقع تعویض نشود به پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی آسیب وارد می شود و پمپ باید تعویض گردد. بهترین زمان تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی ۲ یا ۳ سال یکبار است .

نحوه تعویض فیلتر ممبران تصفیه  آب خانگی

برای تعویض فیلترممبران دستگاه تصفیه آب خانگی ابتدا آن را از برق بکشید . شیر ورودی آب را ببندید. سپس با استفاده ار آچار مخصوص هوزینگ فیلتر ممبران را باز کنید. سپس با استفاده از یک انبر دست فیلتر را با احتیاط خارج کنید. امکان دارد فیلتر کمی سفت شده باشد و به راحتی خارج نشود. اگر در داخل محفظه جلبک وجود داشته باشد به این معنی است که فیلتر را به موقع تعویض نکرده اید یا دقت تصفیه فیلتر های پیش تصفیه بسیار کم است.

سپس داخل محفظه را تمیز کنید . فیلتر ممبران تصفیه آب را از سمتی که دارای دو اورینگ است در محفظه تصفیه آب قرار دهید. البته خود محفظه باید به دقت بررسی شود .که دارای ترک نباشد به دلیل اینکه با فیلتر ممبران آسیب وارد می کند. بعد از قرار دادن فیلتر در محفظه درب آن را ببندید . دستگاه تصفیه آب خانگی را به برق متصل کنید و شیر ورودی آب را باز کنید.

شیر روی سینک را باز کنید. که حدود ۱۵ لیتر از آب از شیر ورودی خارج شود. به دلیل اینکه قابل شرب نیست و برای مصارف دیگر استفاده شود.

تشخیص فیلتر اصلی

فیلتر ممبران اصل باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • اگر فیلترممبران اصل باشد حداقل باید ۲ سال کار کند اگر فروشنده کمتر از این مقدار را اعلام کند حتما باید از خرید آن صرف نظر کنید.
  • فیلترهای ممبرانی کیفیت بالایی دارند که دارای ۱۳ لایه دارندو در حالی که در بازار فیلترهای ممبرانی وجود دارد که دارای ۱۱ لایه هستند و کیفیت لازم را ندارند.
  • برای تشخیص اصل بودن فیلتر ممبران به بسته بندی آن توجه کنید و نوشته و برند روی بسته بندی با فیلتر همخوانی داشته باشد.
  • به لیبل فیلتر توجه کنید و نوشته های آن را بررسی کنید و دقت کنید که لیبل محصول کج نباشد.
  • برند فیلتر را بررسی کنید که شرکت سازنده آن یک برند معتبر باشد. می توانید در اینترنت سرچ کنید و از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید.
  • از فیلترهایی استفاده کنید که ظرفیت آبدهی آن ۵۰ گالن باشد. البته فیلترهایی هم وجود دارد که ظرفیت تولید ۷۵ گالن را خواهد داشت ولی از خرید آن صرف نظر کنید.

برای خرید فیلتر ممبران به فیلتر ممبران تصفیه آب مراجعه کنید.

سبد خرید